Uppdaterad 2006-10-18 - Släck menyn -
Citroën CX 25 GTi 1988

NPR 968
Rubriker:
* Bakgrund
* Kostnader
* Sammanlagda kostnader
* Problem & lösningar
* Mekartips Citroën CX
* Historia och fakta om Citroën CX
Senaste nytt: 06-10-16: Skrotad.
Sådärja. Nu är den hämtad. Och 200:- fick jag av Gladökvarns bilskrot. Och jag kunde plocka av och behålla alla delar jag ville ha.
- En liten souvenir hittade jag innanför bilbältesrullen på förarsidan: ett mynt på 100 LEI från Rumänien, präglat 1993. Ett minne av någon tidigare ägares bilsemester till kontinenten, lycklig bakom ratten på en en fem år gammal blänkande CX kanske....?
- Tack och adjö, NPR968!
100 Lei
06-05-26: Avställd.
Och nu upptäcker jag att vänster bakram är avrostad.
- Nu är det för mycket. Det blir ingen lagning. Det blir skrotning istället. Synd, den startar fortfarande fint och går bra maskinellt. Och blänker fint i lackeringen, trots att den inte tvättats på två år. Men, det här är det bittra slutet. Den är för dålig för att vara värd att laga helt enkelt.
Skall dock ordna en "huggetreff" där vi samlas några intresserade CX-ägare och demonterar och tar vara på sånt vi kan behöva. Sedan får skroten hämta skalet.
Rostig tröskel
04-12-30: Avställd.
Är nu så rostig i golv och höger tröskel att det inte är någon ide att besikta - Måste lagas först. Har köpt en enkel MIG-svets från Clas Ohlson - men det gäller ju att genomföra jobbet också. Till dess får bilen stå och vänta på bättre tider. Rostigt golv höger fram Rostig tröskel
04-08-02: Semesterresan genomförd.
Stockholm - Funäsdalen - Röros - Stockholm - Väddö - Öland - Småland - Hönö - Stockholm. 346 mil. Utan problem! Fin bil!
04-07-04: Ojoj. Väskorna i bagaget var blöta när vi kom fram till Funäsdalen.
Varför? Jo, när jag lättat på mattorna upptäckte jag stooora hål i hjulhusen på båda sidor. "Blästrat" rent med Perago och stålborste, köpt plåt, klippt till satt fast med popnit och Tremco. Skyddsmålat och rostskyddat på utsidan. Blev rätt bra. Rostigt golv höger framl
04-06-20: Fortsatt med rostlagningen av dörrar. Slipat, primat, finspacklat.
Bytt kilremmen till hydraulpumpen, den gamla var sprucken och nött. Kollat skicket på hydraulvätskan - den var inte vacker, gråsörjig. Måste bytas. Men det får bli efter resan till Funäsdalen som startar på torsdag.
04-06-17: Bilens 17-årsdag!
Tvättat och behandlat med lackrengöring. Så fin den blir! Rondellblästrat rost i dörrar, primat och lagt på glasfiberspackel. Skall nog bli bra till slut - eller i alla fall acceptabelt.
Tagit bort vänster yttre drivaxeldamask som varit trasig en tid och hängde längst in på drivaxeln och nötte mot kabeln till ABS-givaren. Kabeln hänger inte längre som den skall, det är kanske där felet på ABS-systemet sitter. Får försöka fixa det senare och byta damasken också.
04-06-11: Vårrenoveringen satt igång.
Satt fast lambdasonden som ramlade loss för några veckor sedan. Justerat höjden fram, bilen har alltid varit något för hög fram men jag har inte tagit itu med det förrän nu.
03-12-27: Startmotorn bytt mot en begagnad som jag egenhändigt renoverat.
Nu spinner den så fint så det är en glädje att vrida om startnyckeln! Dyrt är det att stå i Gör-det-själv-hallen och jobba, men det finns ju knappast något alternativ. 300:- blev byteskostnaden. Men jag hann förstås med att byta hälften av kylarvätskan mot glykol för att få ned fryspunkten lägre än -10° och skifta till vinterhjulen också. Klar för vintern!
03-11-29: Nu vill startmotorn inte vara med längre.
Efter att då och då klickat någon gång ibland slutade den idag helt att funka. Efter ca 120 "klick" slog den till och jag kunde köra hem från macken. Så nu behöver jag en startmotor. Vill byta direkt mot en fungerande, sedan kan jag i lugn och ro ge mig på att renovera den gamla samt byta strömkablarna. Jag skickade förfrågan via FBT:s hemsida till Upplands bildemo, TR i Stockholm och Mölndals bildemontering. Upplands bildemo var billigast inkl. frakt så nu har jag beställt startmotor för 595:- inkl. frakt och pf-avgift. Nu står bilen parkerad i nedförsbacke och nästa vecka blir det en resa till OK:s gör-det-själv-hall.
03-11-17: Spindelled och hö drivaxeldamask bytt och handbroms justerad hos Liedbergs verkstad. Klar för ombesiktning. 03-11-01: Besiktad. En noggrann (=petig) man i Sätra som skrev mycket...
"Fel", som kräver reparation och efterkontroll, är:
  1:  glapp i höger övre spindelled
  2:  otillräcklig bromsverkan handbroms.
(Fast här är jag lite skeptisk. Handbromsen skall vara "min 15%" enligt kraven. "Klockan" gick upp till 0,5 vid handbromsprovet och till 2,2 vid bromsprovet. 15% av 2,2 är 0,33 - då borde ju 0,5 vara godkänt? Bromsen håller ju kvar bilen ordentligt vid parkering i backe. Kanske skulle kolla upp det här?)
"Bra att veta", som väl motsvarar gamla "ettor" då, är:
   - trasig yttre drivaxeldamask båda sidor
   - golv fram rostskadat båda sidor
   - tvärbalk bak rostskadad
   - sidobalk yttre, bak vid hjulhus, rosdadad båda sidor
   - bromsskiva bak rostangrepp och liten anliggningsyta, båda sidor
   - avgassystem läckage
03-10-20: Sommaren över.
Allt funkat bra. Varit på gör-det-själv-hall i lördags och sett över underredet inför besiktningen. Stålborstat, rostskyddat. Rosten härjar vid domkraftsfästena, i trösklarnas bakkanter och även i golvet fram. Och både höger och vänster yttre drivaxeldamask är nu trasiga. 1700:- för att byta på en sida vill de ha på TeDa bilservice på Hönö. Får försöka göra det själv - annars får det vara. Har inte råd att kosta på den 3400:-. Snart haft den i fyra år. Men det är frågan om besiktningen släpper igenom rosten i år igen? Dags att beställa tid....
03-05-12: Påställd! Dags att komma ut och åka igen!
03-03-15: Dags snart för påställning efter vintervilan. Försäkringskoll, premieklass 6-13-18.
Prisjämförelse försäkring (2003-03-15):
Citroën försäkring 1874:- trafik,   2983:- halv
Susab 1982:- trafik,   3247:- halv
Länsförsäkringar 2355:- trafik,   3808:- halv
Salus Ansvar 2379:- trafik,   4971:- halv
Folksam 2406:- trafik   4930:- halv
TryggHansa 3034:- trafik,   4242:- halv
Aktsam 4882:- trafik
02-12-27: Avställd över vintern.
02-12-12: Besiktad! Godkänd utan anmärkning! Igen!!! Särskilt vill jag framhålla CO-värdet som är 0,3%. Uppfyller alltså kraven för en katalysatorrenad bil av årsmodell -89 och nyare. Bra!
02-07-20: Går hela tiden på alla fyra cylindrarna igen efter många åtgärder.
02-06-04: Besiktad! Godkänd utan anmärkning! Kamtjatka, here we come!
02-03-25: Påställd och försäkrad från 1 april. Premieklass 6-13-18.
Prisjämförelse försäkring (2002-03-25):
Dial / Citroën försäkring 1445:- trafik,   2436:- halv
Skandia / If 1733:- trafik,   2827:- halv
Salus Ansvar 1896:- trafik,   3394:- halv
Länsförsäkringar 1901:- trafik,   2864:- halv
Folksam 2063:- trafik
TryggHansa 2064:- trafik,   3007:- halv
Aktsam 2237:- trafik
OK (har ej endast trafik), 3540:- halv
Lita (har ej endast trafik), 3612:- halv
02-03-24: Provstartad och körd runt parkeringsplatsen, efter en del mankemang. Funkar! Dags att få den i trafik igen.
01-12-28: Avställd över vintern. Jag hann inte byta tändspolar innan kylan lade sig över Stockholm. Och utan garage blir det ju till att meka utomhus. Tändspolar, bakre ljuddämpare, hastighetsmätare och vinterdäck behöver fixas för att den skall gå igenom besiktningen. Den får stå tills vårsolen kommer fram i mars!
01-05-10: Allt ok efter 11/2 års innehav. Driftskostnad 33:- milen, baserat på 560 mil per år.
01-02-28: Godkänd! Min justering av insprutningen visade sig vara riktig alltså. Bra!
01-01-03: Besiktad. Nähä. Gick inte igenom. För hög CO-halt i år igen. Och för låg ljusbild på halvljuset. Dags att skruva lite igen alltså. Men inga anmärkningar på rost, bromsar eller hjulupphängning. Skönt.
01-01-01: Vinterdäcken på och tutan fixad - dags för besiktning på onsdag! (Lika nervöst som att gå till tandläkaren. Det kan bli lika dyrt, fast ont gör det ju inte förstås).
00-11-24: Bakluckan bytt och nu finns inga synliga rostfläckar någonstans! Längesedan man hade sådan fin bil....
00-11-10: Ett år! Kört 670 mil, driftkostnad 30:-/mil.
00-09-10: En kul grej hände idag: parkerade inne på Söder och en kille som klev ur en XM gav komplimangen "fin CX du har!"
00-08-18: Några xxx förortsvandaler har sparkat av höger backspegel. Må de kokas i spillolja!
00-08-15: 190 mil på semesterresan Farsta-Öland-Hönö-Farsta. Njutbart! Problemfritt! Lite varmt vissa dagar - AC önskvärt i nästa CX! Bensinförbrukningen drygt 1 l/mil - men takbox och motorvägskörning drar ju lite extra.
00-07-26: Rengjord, blank och fin - klar för semesterresan! Och rostskyddad under.
00-07-18: Bensinförbukning landsvägskörning: 0,89 l/mil! Riktigt bra!
00-04-10: Går bra, allt fungerar fortfarande och den startar alltid. Och bensinförbrukningen nu nere på rimlig(?) nivå = 1,3 i stan.
00-02-16: Bilen märkbart piggare efter luftfilterbyte och justering av CO-halt. Och nu godkänd av SBP!
99-12-20: Går bra och startar lätt, även i vinterköldens Stockholm (-7 grader). Bra värme och defroster och allt fungerar som det skall - till och med stolvärme och elbakruta!

Bakgrund:
10 november 1999 köpte jag en silvergrå Citroën CX 25 GTi 1988 (tillverkad 17 juni 1987).
- En lyxvagn! Fjärrstyrt centrallås, elfönsterhissar runt om, blank och fin i lacken, lättmetallfälgar med lågprofildäck, eltaklucka, servostyrning, stereo, elbakruta, elvärmda framstolar, elektriskt inställbara yttre backspeglar, ABS-bromsar, katalysator (äntligen blir miljösamvetet något bättre), 2,5 liters insprutningsmotor med 121 hk vid 5000 rpm och 191 Nm - ett härligt vridmoment (lägg i trean vid tullen, sedan behöver man inte växla i stadstrafik), mjuk fin gång (välskött service med luftbyte i klockorna alltså) - och vinterdäck medföljer! Felen består i upprostad baklucka, kärvhet i växelföringen mellan tvåan och trean, buckla på höger framskärm, lite rostfläckar här och var. Men i stort sett verkar bilen bra. Trösklar och underrede t ex är ovanligt fräscha för en elva år gammal CX.

Är det då vettigt att köpa en elva år gammal bil med tjugotusen mil på mätaren?
- Vad kostar den i längden? Vilka reparationer behövs? Vilka överaskningar råkar man ut för? Kan man lita på den? Och en så "konstig" bil som Citroën? Att inköpspriset på det här exemplaret är lågt är jag övertygad om, man ser i annonserna 88:or för upp till 20.000:-. Om bilen är ett fynd får dock tiden utvisa.
Anm: Jag kan bara inte låta bli att som jämförelse nämna Dagens Nyheters långtidstest av "Sveriges billigaste bil" - Kia Pride. Den visar sig ha en värdeminskning med 1.800:- per månad! Och visserligen åker man då i en ny bil, men jag vågar påstå att min CX är både säkrare och bekvämare. Ja, okej då, CX:en är svårare att fickparkera - men den är betydligt trevligare att färdas i!

Jag skall här bokföra driftskostnader, reparationer och erfarenheter, så får vi se med tiden om det var ett bra köp.
- Jag har alltid gillat reportagserien "tusenkronorsbilen" i Teknikens Värld - nu passar jag på att göra ett sådant själv! Läs också mitt "reportage" om min tidigare CX: LGX 394


Kostnader: 1999-11-10 - 2000-11-10:
Fasta kostnader:
99-11-10 Inköp 4.000:- 20.328 mil
99-11-10 Halvförsäkring t o m 2000-03-01 (6:09/dag) 676:- .
99-12-28 Kontrollbesiktning 230:- 20.359 mil
00-01-28 Bilskatt t o m 2001-01-31 (4:15/dag) 1514:- .
00-02-10 Ombesiktning 1 150:- .
00-02-11 Ombesiktning 2 150:- .
00-02-16 Ombesiktning 3 150:- 20.421 mil
00-03-01 Trafikförsäkring t o m 2000-09-01 (3:47/dag) 639:- .
00-09-01 Trafikförsäkring t o m 2001-03-01 (3:47/dag) 639:- .
01-01-03 Kontrollbesiktning 230:- .
01-02-28 Ombesiktning 150:- 21.088 mil
01-02-28 Halvförsäkring t o m 2002-03-01 (4:14/dag) 1.512:- .
01-12-27 Återbetalning försäkring 3 månader - 378:- .
02-03-31 Skatt 10 månader, t o m 2003-01-31 (4:05/dag) 1.232:- .
02-03-31 Trafikförsäkring t o m 2003-03-30 (3:96/dag) 1.445:- .
02-06-04 Besiktning 300:- 21.716 mil
02-12-12 Besiktning 300:- 22.187 mil
02-12-27 Återbetalning försäkring 3 månader - 378:- .
03-06-02 Trafikförsäkring två månader 03-05-12 till 03-07-16 348:- .
03-06-02 Skatt 9 månader t o m 2004-01-31 (4:05/dag) 1.109:- .
03-07-16 Trafikförsäkring sex månader 03-07-16 till 04-01-16 1026:- .
03-10-31 Besiktning 300:- 22.665 mil
03-11-26 Ombesiktning 200:- .
04-01-15 Trafikförsäkring sex månader 04-01-16 till 04-07-16 1026:- .

Reparationer & underhåll:
00-01-25 Luftfilter (Nettodelar i Åkersberga) 323:- .
00-02-10 Justering CO-halt (JRE Bilservice, Solna) 763:- 20.408 mil
00-02-10 Bytt olja + oljefilter (JRE Bilservice, Solna) 930:- 20.408 mil
00-02-11 K-sprit 1,5 liter 58:- .
00-05-05 STP Injector-tillsats 29:- 20.534 mil
00-05-20 Bilvårdshink (svamp, schampo, lackcleaner, vax) 99:- .
00-05-23 Navkapslar för vinterhjulen. Hittade fyra Pallas-kapslar på skroten och kunde inte motstå dem.... 150:- .
00-05-31 Kontaktspray för termokontakt på kylaren 44:- .
00-05-31 Polfett för termokontakt på kylaren 16:- .
00-07-07 Glasfiberspackel för rostskador på bakskärmar m m 69:- .
00-07-07 Kallgalv för rostskador på bakskärmar m m 96:- .
00-07-07 Bättringslack för rostskador på bakskärmar m m 39:- .
00-07-24 Hjulhusskydd vänster bak - saknades vid inköp 100:- .
00-07-26 Rostskyddsbehandling hyra GDS-plats OK 64:- .
00-07-26 Rostskyddsmedel Dinitrol ML 46:- .
00-08-07 K injection cleaner 50:- .
00-08-09 Säkerhetsbälten beg. mittbälte + korta delar bälten bak 80:- .
00-09-08 Kallgalv för rostskador på dörrkanter 74:- .
00-09-29 Beg. baklucka, nästan rostfri 400:- .
00-10-14 Beg. höger ytterspegel, 300:- + resekostnad till Roslagen 440:- .
00-10-19 Rostskyddsmedel 600 ml Mercasol 1 spray för hålrum 49:- .
00-10-26 CRC Elektronikrengöring till ABS-kontakt m m 39:- .
00-10-19 Låsolja - snart är vintern här! 20:- .
00-12-16 Torrboll - mot fukten i kupén 99:- .
01-01-01 Hyra gör-det-själv-plats OK för däckbyte 86:- .
01-03-09 Torkarblad 114:- .
01-05-25 Bakre ljuddämpare - Nettodelar Åkersberga. 500:- .
01-06-11 STP injection cleaner 49:- .
01-11-21 Tändstift NGK BPR6HS, fyra st - OKQ8. 204:- .
01-11-21 Tändkablar Bougicord 40.33, sats om fyra - Autofrance, Helsingborg. 550:- .
01-12-07 Tändspolar - LJ Reservdelar, Göteborg. 714:- .
01-12-07 Övre motorfäste - LJ Reservdelar, Göteborg. 374:- .
01-12-07 Termokontakt för kylfläkt - LJ Reservdelar, Göteborg. 219:- .
02-03-16 Batteri 60 Ah - Mekonomen 379:- .
02-03-17 Jordkablar - Mekonomen 62:- .
02-03-16 Dörrströmbrytare för innerbelysningen - Mekonomen 17:- .
02-05-22 Dinitrol ML rostskyddsspray för underredet 48:- .
02-05-22 Jordkabel för elektroniska tändningen 17:- .
02-05-29 Gör-det-själv-hall hyra OK 70:- .
02-06-01 Slangklämma för luftslang 14:- .
02-06-01 Monteringspasta för ljuddämparen 30:- .
02-06-01 Gör-det-själv-hall hyra OK 44:- .
02-06-17 Beg. däck 4 st "Kingstar" på CX GTi-orginalfälg i lättmetall 1300:- .
02-06-24 Låsmutter för motorfäste 9:- .
02-06-27 Gör-det-själv-hall hyra OK 67:- .
02-07-02 Elektronikbox för tändningen, begagnad 150:- .
02-07-26 Rostätare för dörrutsidor 95:- .
02-07-28 CRC kallgalv för dörrutsidor 110:- .
02-07-28 Hålrumsvätska för dörrinsidor 86:- .
03-10-17 Hyra gör-det-själv-plats OK för underredsbehandling 97:- .
03-11-17 Verkstadbesök Liedbergs på Sveavägen. Bytt höger övre spindelled, bytt drivaxeldamask höger yttre, justerat handbroms. 3500:- .
03-12-12 Startmotor Upplands bildemontering AB 595:- .
03-12-27 Glykol 4 L. Kollade fryspunkten, -10° är för högt 165:- .
03-12-27 Gör-det-själv-plats OK-Q8. Bytt startmotor, bytt kylarvätska (ca hälften), bytt till vinterdäck. 289:- .
04-05-16 Blästerskiva "Perago" för rostborttagning. 298:- .
04-05-18 Rörklämmor för att fästa den lossnade lambdasonden. 28:- .
04-06-12 Gör-det-själv-plats OK-Q8. Justerat höjden fram, monterat fast den lossnade lambdasonden och tvättat. 90:- .
04-06-14 Glasfiberspackel för plastlagning av dörrarna. 59:- .
04-06-20 Kilrem för hydraulpumpen 56:- 23.048 mil
04-07-06 0,5 m² 0,9 mm ekonomiplåt för rostlagning hjulhus bak Mekonomen 158:- .
04-07-06 Tremco PL 400 lim / tätningsmassa för rostlagning hjulhus bak 59:- .
04-07-06 Popnit + borr för rostlagning hjulhus bak 49:- .
Historik över reparationer & service

Bensin:
99-11-10 15,4 liter, 95 oktan 132:- 20.328 mil
99-11-26 30,0 liter, 95 oktan 265:- 20.341 mil
99-12-20 30,0 liter, 95 oktan 265:- .
00-01-11 30,0 liter, 95 oktan 264:- 20.374 mil
00-01-25 30,0 liter, 95 oktan 270:- 20.393 mil
00-02-11 15,0 liter, 95 oktan 136:- 20.414 mil
00-02-17 30,0 liter, 95 oktan 282:- 20.422 mil
00-03-03 15,0 liter, 95 oktan 143:- 20.440 mil
00-03-31 35,0 liter, 98 oktan 341:- .
00-04-08 15,0 liter, 95 oktan 138:- 20.486 mil
00-04-13 15,0 liter, 98 oktan 141:- 20.496 mil
00-04-23 30,0 liter, 98 oktan 282:- 20.504 mil
00-05-05 30,0 liter, 98 oktan 295:- 20.534 mil
00-05-09 15,0 liter, 95 oktan 143:- 20.554 mil
00-05-17 2,0 liter, 95 oktan 20:- .
00-05-19 65,3 liter, 98 oktan - full tank! 651:- 20.573 mil
00-07-05 15,0 liter, 98 oktan 156:- 20.617 mil
00-07-18 60,0 liter, 95 oktan - full tank (Farsta) - 0,9 l/mil. 574:- 20.657 mil
00-07-29 59,0 liter, 95 oktan - full tank (Färjestaden) - 1,1 l/mil. 545:- 20.709 mil
00-07-31 60,0 liter, 95 oktan - full tank (Halmstad) - 1,0 l/mil. 554:- 20.768 mil
00-08-14 40,0 liter, 95 oktan 385:- .
00-08-23 63,2 liter, 95 oktan - full tank - 1,2 l/mil. 635:- 20.854 mil
00-09-26 30,1 liter, 95 oktan 298:- 20.901 mil
00-10-08 20,0 liter, 95 oktan 194:- 20.918 mil
00-10-13 20,0 liter, 95 oktan 200:- 20.934 mil
00-10-16 20,0 liter, 95 oktan 200:- 20.953 mil
00-10-24 30,0 liter, 95 oktan 304:- 20.968 mil
00-11-07 30,0 liter, 95 oktan 292:- 20.986 mil
00-11-29 30,0 liter, 98 oktan 308:- 21.011 mil
01-01-01 30,0 liter, 95 oktan 271:- 21.020 mil
01-01-08 30,0 liter, 95 oktan 274:- 21.044 mil
01-01-25 40,0 liter, 95 oktan 379:- 21.060 mil
01-02-28 30,0 liter, 95 oktan 286:- 21.086 mil
01-03-17 40,0 liter, 95 oktan 382:- 21.104 mil
01-03-31 61,2 liter, 95 oktan - full tank - 1,5 l/ mil.
(411 liter/275 mil sedan 00-08-23 = 7 månader stadskörning + korta sträckor + vinter)
597:- 21.129 mil
01-05-08 15 liter, 95 oktan 159:- 21.169 mil
01-05-20 10 liter, 95 oktan 104:- 21.179 mil
01-05-25 61 liter, 95 oktan - full tank - 1,5 l/mil.
(86 liter/57 mil sedan 01-03-31.)
636:- 21.186 mil
01-06-09 30 liter, 95 oktan. 302:- 21.234 mil
01-06-20 58 liter, 95 oktan - full tank - 1,35 l/mil.
(88 liter/65 mil sedan 01-05-25.)
554:- 21.251 mil
01-07-05 30 liter, 95 oktan 287:- 21.298 mil
01-07-08 30 liter, 95 oktan 288:- 21.316 mil
01-07-10 60 liter, 95 oktan - full tank - 1,32 l/mil. 565:- 21.342 mil
01-07-19 53 liter, 95 oktan - full tank - 1,26 l/mil. 499:- 21.384 mil
01-07-26 62 liter, 95 oktan - full tank - 1,05 l/mil. 579:- 21.443 mil
01-07-26 40 liter, 95 oktan. 376:- 21.491 mil
01-07-28 43 liter, 95 oktan. 400:- 21.533 mil
01-07-31 40 liter, 95 oktan. 379:- 21.567 mil
01-08-13 64 liter, 95 oktan - full tank - 1,19 l/mil. 608:- 21.600 mil
01-08-19 30 liter, 95 oktan 292:- 21.656 mil
01-09-11 15 liter, 95 oktan 148:- .
01-09-25 30 liter, 95 oktan 285:- .
01-10-26 30 liter, 98 oktan (Anm: vägmätare trasig) 279:- 21.688 mil
02-05-30 30 liter, 95 oktan 293:- 21.711 mil
02-06-14 60 liter, 95 oktan - full tank 561:- 21.734 mil
02-07-04 58 liter, 95 oktan - full tank = 1,52 l/mil 542:- 21.772 mil
02-07-05 55 liter, 95 oktan - full tank = 1,20 l/mil (Ljungby) 514:- 21.818 mil
02-07-08 52 liter, 95 oktan (Stege DK) 517:- 21.869 mil
02-07-11 61 liter, 95 oktan - full tank = 1,07 l/mil (Hjallerup DK) 612:- 21.924 mil
02-08-10 60 liter, 95 oktan - full tank = 1,20 l/mil (Hönö) 572:- 21.974 mil
02-08-12 30 liter, 95 oktan (Bålsta) 286:- 22.033 mil
02-09-02 30 liter, 95 oktan 285:- 22.056 mil
02-09-22 30 liter, 95 oktan 287:- 22.075 mil
02-10-03 32 liter, 95 oktan 303:- 22.104 mil
02-10-17 40 liter, 95 oktan 381:- 22.127 mil
02-11-02 30 liter, 95 oktan 282:- 22.160 mil
02-11-24 30 liter, 95 oktan 273:- 22.178 mil
03-05-16 50 liter, 95 oktan 459:- .
03-05-26 40 liter, 95 oktan 370:- .
03-06-18 40 liter, 95 oktan 369:- 22.260 mil
03-07-09 50 liter, 95 oktan 469:- 22.305 mil
03-07-13 55 liter - full tank (457 L/372 mil) = 1,23 L/mil 532:- 22.346 mil
03-07-26 61 liter 558:- 22.423 mil
03-08-10 51 liter - full tank (112 L/115 mil) = 0,98 L/mil (Gränna) 558:- 22.461 mil
03-08-24 30 liter 294:- .
03-08-30 30 liter 294:- 22.538 mil
03-09-15 30 liter 290:- 22.562 mil
03-10-02 40 liter 370:- 22.584 mil
03-10-09 40 liter 370:- 22.609 mil
03-10-21 60 liter - full tank (230 L/186 mil) = 1,24 L/mil (Sköndal) 569:- 22.647 mil
03-11-11 30 liter 290:- .
03-11-19 50 liter 463:- 22.707 mil
03-11-19 50 liter 456:- 22.745 mil
04-01-21 50 liter 480:- .
04-02-03 64 liter - full tank (244 L/159 mil) = 1,45 L/mil 585:- 22.806 mil
04-02-23 66 liter - full tank ( 66 L/ 36 mil) = 1,83 L/mil (vinter...) 585:- 22.842 mil
04-03-24 55 liter - full tank ( 55 L/ 38 mil) = 1,45 L/mil 539:- 22.880 mil
04-04-10 63 liter - full tank ( 36 L/ 37 mil) = 1,70 L/mil 601:- 22.917 mil
04-04-26 52 liter 515:- .
04-05-17 64 liter - full tank (116 L/ 77 mil) = 1,51 L/mil Sköndal 678:- 22.994 mil
04-06-13 30 liter 300:- 23.034 mil
04-06-24 60 liter - full tank ( 90 L/ 60 mil) = 1,50 L/mil Sköndal 602:- 23.054 mil
04-06-26 51 liter - full tank ( 51 L/ 48 mil) = 1,06 L/mil Särna 512:- 23.102 mil
04-07-03 55 liter - full tank Sveg 542:- 23.157 mil
04-07-09 10 liter 100:- .
04-07-10 61 liter - full tank ( 71 L/ 64 mil) = 1,11 L/mil Älmsta 618:- 23.221 mil
04-07-15 54 liter - full tank ( 54 L/ 56 mil) = 0,96 L/mil Söderköping 573:- 23.277 mil
04-07-17 30 liter - Borås 318:- .
04-07-27 60 liter - full tank ( 90 L/ 85 mil) = 1,06 L/mil Borås 617:- 23.362 mil
04-08-05 30 liter - Sköndal 313:- 23.424 mil
04-08-13 64 liter - full tank ( 94 L/ 93 mil) = 1,01 L/mil Sköndal 655:- 23.445 mil
04-08-28 40 liter - Sköndal 410:- 23.498 mil
04-09-05 40 liter - Sköndal 406:- 23.527 mil


Sammanlagda kostnader: (vid antaget restvärde 0:-)

00-02-10 Tre månaders innehav, körsträcka 86 mil:
Fasta kostnader = 697:-/månad
Rep & underhåll = 173:-/månad
Bensin 1.196:-/86 mil = 13:90/mil
Ackumulerad kostnad = 118:-/mil
10.126:- 20.414 mil
00-04-10 Fem månaders innehav, körsträcka 158 mil:
Ackumulerad kostnad = 75:-/mil
11.819:- 20.486 mil
00-05-10 Sex månaders innehav, körsträcka 226 mil:
Fasta kostnader = 689:-/månad
Rep & underhåll = 175:-/månad
Bensin 3.097:-/226 mil = 13:70/mil
(335 liter/226 mil = 1,48 l/mil)
Ackumulerad kostnad = 56:-/mil
12.709:- 20.554 mil
00-07-10 Åtta månaders innehav, körsträcka 289 mil:
(417 liter/289 mil = 1,44 l/mil)
Ackumulerad kostnad = 49:-/mil
14.049:- 20.617 mil
00-09-10 Tio månaders innehav, körsträcka 526 mil:
(699 liter/526 mil = 1,33 l/mil)
Ackumulerad kostnad = 34:-/mil
17.795:- 20.854 mil
00-11-10 Ett års innehav, körsträcka 669 mil:
Ackumulerad kostnad = 30:-/mil
(849 liter/669 mil = 1,27 l/mil)
20.231:- 20.997 mil
01-05-10 1,5 års innehav, körsträcka 841 mil:
Ackumulerad kostnad = 33:-/mil
(849 liter/669 mil = 1,27 l/mil)
27.430:- 21.169 mil


Problem som uppstått:
  • 04-10-20 - Vindrutetorkaren stannar - fixat
    ... men vindrutetorkarmotorn fortsätter att gå. Det är väl förstås länkaget som gått av eller hoppat ur någonstans, borde inte vara så svårt att fixa. Och det är förstås så att felet uppstår just när regniga hösten kommer (hade förstås varit värre under en störtskur i somras). Får väl plocka isär och titta vad det är som lagt av. (Vindrutetorkarmekaniken byttes för sex år sedan, strax innan jag köpte bilen. Kostade 1913:- då. Intressant med gamla kvitton...)
    2004-10-21: Fixat! Åkte ned i parkeringsgaraget i Farsta Centrum och lyfte ur reservhjulet. Rörde lite på torkaren, lät torkarmotorn gå och såg strax att plattan som överför motorns arbete till torkarlänkaget och som skall sitta på torkarmotorn ramlat av från torkarmotorns axel. Muttern som skall hålla plattan på plats hade lossat och låg prydligt nedanför. Bara att sätta ihop och dra åt och så funkar det igen! Fem minuters jobb. PS: Hemresan från jobbet idag i ösregnet på Nynäsvägen utan torkare vill jag inte göra om..... fick ta av vid Tallkrogen och köra smågatorna i 30 för att kunna se någotsånär framåt. Hu!
  • Vindrutetorkare
  • 04-08-05 - Rost i höger tröskellåda. - kvarstår
    Under plastskydden var det inte vackert. En hel del plåt är försvunnen. Har tagit bort den dåliga plåten med blästerskiva och sedan rostskyddsmålat det som är kvar. Behöver svetsa i ny plåt.
    04-10-05: Köpt ekonomiplåt för hela tröskellådan. 300:- på Nettodelar i Åkersberga (inkl. Citroënklubbsrabatt).
  • Rostig tröskel
    Rostig tröskel
    Klokkerholm
  • 04-07-06 - Rost i golv höger fram. - kvarstår
    Jag visste att det fanns ett litet hål, men när jag började rota i det blev jag lite förskräckt. Hålet är 35x10 cm. Se bilden! Balken syns genom hålet. Och asfalten förstås...
    04-08-25: Köpt en beg. gaslös Mig-svets, typ Clas Ohlson MX101. Får se om jag kan lära mig hantera den och få dit en ny plåt.
  • Rost i golv
  • 04-07-06 - Rost i bakre hjulhus - fixat
  • Resväskorna i bagaget var hemskt blöta när vi kom fram till Funäsdalen. Var kom vattnet in? Svar: se bilden till höger!
    - När jag lyft ut bagagerumsmattorna för att torka dem upptäckte jag rejäla hål i hjulhuset. Det är antagligen därför mattorna varit blöta senaste vintrarna också. Lagat genom att popnita dit plåt och lägga Tremco tätmassa mellan plåtarna för tätning. Bilden visar vänster hjulhus, höger var i stort sett lika illa.
    Rost i hjulhus Lagad rost i hjulhus
  • 04-03-27 - Skrammel från hydraulpumpen. - kvarstår
    Låter lite illa om den, skramlar och dunkar. Inte bra. Hydraulvätskan behöver bytas, det gjordes senast december 1995 vid 15.485 mil. Åtta år och 7.400 mil sedan alltså, skall göras var 8.000:e mil. Och filtren är inte rengjorda heller, vilket skall göras var 3.000:e mil. Dags för byte, så får vi se om skramlet försvinner sedan med ren hydraulvätska eller pumpen behöver bytas..
  • 04-03-27 - Det verkar som huvudackumulatorn är i behov av fyllning eller utbyte. - kvarstår
    Hydraulpumpen slår till direkt när man vrider på ratten, det skall den inte göra förrän efter ett kvarts varv enligt de som kan CX. Dags att fylla alla klockorna, det är inte gjort sedan 1995 och jag tycker bilen börjar bli lite för stötig.
  • 03-11-29 - Startmotor kass. - fixat
    Köpte en begagnad startmotor från Upplands bildemontering, renoverade den och bytte själv. Blev jättebra!
  • Startmotorn
  • 03-10-17 - Vänster yttre drivknutsdamask trasig. - kvarstår
    Det har stänkt ut drivknutsfett på hjulets insida så fälgen var alldeles kladdig vid byte till vinterhjul. Behöver byta damasken till våren, skall inte vara alldeles omöjligt att göra själv enligt tips på min mekarsida.
    Priskoll: Westernhemispheres i USA: reservdelsnummer C-95607723, $35.00 = 259 kr. Kan knappast kosta mer än 200:- i Sverige då... Hmm, upptäcker att Biltema har till XM och BX för 80:-. Undrar om de har till CX också...
  • Drivaxel
  • 03-07-08 - Kassettbandspelaren låter inte bra. - fixat
    Tog mig för att justera azimuthen på tonhuvudet. Visade sig att hela skruven stod två varv fel. Det var allså därför den lät som en burk, inte för att den var utsliten. Det hela tog två minuter och nu låter det lika klart från kassettbanden som från radion. Två och ett halvt år utan kassettband kunde undvikits alltså. Sensmoral: kolla alltid det enkla först!
  • 02-12-12 - Höger yttre drivknutsdamask trasig. - fixat
    Liedbergs verkstad fick byta den när de ändå hade bilen inne och var vid hjulet och bytte övre spindelled.
  • 02-10-13 - Skrammel från vänster drivaxel. - fixat
    Skramlar eller snarare knackar. Knackar rytmiskt, varierar med hastigheten. Hörs inte i normal fart rakt fram, men hörs vid kraftig acceleration och samtidig lätt vänstersväng eller vid fullt styrutslag åt vänster i långsam fart eller i långsam fart med höjdregleringen i högläge. Koll hos Westernhemispheres i USA: reservdelsnummer C-96074077 "Driveshaft Cx left 5speed 7/80->, ABS: $700.00" (höger axel kostar $575.00). Hur man byter hittar på min mekarsida.
    2004-06-20: Sänkt bilens höjd fram så drivaxlarna numera är horisontella när bilen är i normalhöjd. Skramlet har i stort sett upphört med detta. Fixat alltså.
  • Drivaxel
  • 02-10-09 - Lyktglaset lossnat på höger strålkastare. - fixat
    Och det har kommit in vatten och reflektorn har oxiderats.
       Det var inte helt lätt att få ut strålkastaren. Skruvarna som håller grillen var förstås hoprostade och grillen måste ut för att få ut strålkastaren. Efter en del vrängande lyckades det dock. Och justerskruvarna som tillika är monteringsskruvar för strålkastaren var förstås också fastrostade. Den ena är sedan tidigare utbytt mot muttrar och brickor och lossade fint, den yttersta mot skärmen gick att få loss med hjälp av 5-56 men den in mot grillen fick knackas loss med huggmejsel.
       Köpte självhäftande "spegelfolie" på Dekorima och klistrat på reflektorn. Sedan limmat ihop reflektor och glas med silikon. Monteringsskruvarna var tämligen rostiga som sagt. Tog tillfället och köpte mig en sats gängverktyg från C Olsson som jag länge tänkt och körde upp spåren med gängsnitt M6. Sedan en omgång rostlösare, sköljning, tvättning och så spraya med kallgalv. Så nu är de så fina igen! Monterade tillbaka lyktan utan problem. Muttrarna går så lätt och fint. Och det ser helbra ut.
  • Strålkastarreflektorn före
    Strålkastarreflektorn med spegelfolie
  • 02-10-08 - Gnissel från vattenpumpen. - fixat
    Det har börjat gnissla från vattenpumpstrakten, har inte kollat vad. Går över fem minuter efter start. Vad det kan vara, läs på min mekarsida: gnissel.
       Jodå, sprayade mot vattenpumpens remskivas insida med kedjespray, och strax kröp oljan in och smorde vad som nu gnisslade. Ett lager, några anliggande ytor? Tyst och fint nu. Gnisslet kommer kanske igen, men problemet är löst för dagen.
  • 02-05-30 - Går inte bra på tomgång.- fixat
    Visade sig bero på att slangen till insugningsröret hoppat av eftersom slangklämman hade tappat greppet. Fixat genom att trä på slangen igen och sätta dit ny slangklämma.
  • 02-05-28 - Rostiga trösklar, insidorna (vid domkraftsfästena). - kvarstår
    Nu har det rostat hål. Illa. Behöver svetsas. Fast så¨länge det går att lyfta både fram- och bakhjul på enbart främre domkraftsfästet så får det vara...
  • 02-05-02 - Rostfläck på förardörren - pågår
    Har blommat upp under vintern, behöver fixas.
    2002-08-12: Rosten stoppad. Borstat rent, två omgångar rostätare, tre lager kallgalv, två lager lack. Skall spackla ovanpå och lacka igen så blir det snyggt också.
    2004-06-20: Höll två år innan rosten började komma tillbaka. Nu slipat igen, rostätare, kallgalv, finspackel. Skall lackas.
  • Rostfläck på förardörren
  • 02-04-28 - Backspegeln ramlat ned. - fixat
    Av alla dumma fel..... Backspegeln låg på golvet en dag. Förskte med smältlim att få fast den på rutan igen, men det höll inte. Tog Plastic Padding, så nu sitter den igen.
    Höll inte det heller. Köpte speciellt uv-härdande glaslim och sedan dess sitter backspegeln fast på rutan.
  • 02-03-25 - Däcken slitna- fixat
    Anm 04-03-30: Renoverat två av fälgarna, blir riktigt snygga. Schotchbrite-rondell och sedan sisalskiva och lumpskiva. Går ganska fort, en timme per fälg. Kollat däcken också, nu är det 6 resp. 7 mm mönster kvar. Verkar vara slitstarka alltså. Två säsonger och knappt en millimeter avslitet. Kan räcka flera år till m a o.
    Anm 02-06-17: Köpt fyra beg. däck på orginal CX GTi-fälg. "Kingstar Radial H714" 185x70/14 88T med 6,5 resp. 8 mm mönster kvar. Har rullat en säsong. Får se hur länge de håller, aldrig haft kinesiska däck förut. Kingstar lär skall vara Hankook däck, fast gjorda i Kina. De påstår själva: "Hankook´s Kingstar brand tires, which are made in China, came in first in a tyre quality test by AutoPlus, France largets tyre industry journal in 2000. The test targeted ten brands sold in Europe, and Kingstar outperformed such big names as Michelin, Pirelli and Continental". Hmm. Men man får väl se nu då.
    Anm 02-05-25: Kollade på fyra beg. TRX-däck på orginalfälg. Två var bra, ett var punka och ett var utslitet. Avstod med tanke på problemet (och kostnaden) att få tag i ytterligare ett TRX-däck för att få komplett uppsättning. Fast priset var rätt, 500:- för det hela och fälgarna var ovanligt välbehållna.
    Däckbeteckningar och dimensioner:
    Exempel 195/70-14  =  195 mm brett,  profilhöjd 70% av däcksbredden,  fälgens ytterdiameter 14 tum. Efterföljande bokstav anger hastighetsklass i km/h: S=180, T=190, H=210, V=240.
    Orginaldäck enligt registreringsbevis:
    195/70-14 = diameter 628 mm, omkrets 1973 mm.
    Omkretsen får variera max 5% mot detta värde. Spårvidd får ökas 15 mm.
    Orginaldäck enligt Citroën: (TRX-däck i mm-storlek)
    190/65-390 = diameter 637 mm, omkrets 2001 mm = 1% större än i eg.bevis.
    Bef. däck:
    195/60 R 15 88H, bak "Marangoni Excel" fram "Yokohama A510-60H",
    = diameter 615 mm, omkrets 1932 mm = 2% mindre än orginal.
    Tillåten dimension är t ex:
    195/70-15 = diameter 654 mm, omkrets 2055 mm = 4% större än orginal.
    195/65-15 = diameter 634 mm, omkrets 1992 mm = 1% större än orginal.
    185/70-14 = diameter 615 mm, omkrets 1931 mm = 2% mindre än orginal.
    (Kontrollmätt 615 mm. Även kollat med Johans CX-däcksida)
    Läs mer om däck på min mekartips-sida!
    Priskoll däck (pris per st inkl. montering):
    * ca 1100:-  Pirelli P6, bäst i Teknikens Världs test i nr 7/2002 och i Auto, Motor & Sport 2002, fyra plus i Aftonbladet.
    * 790:-   Nokian NRT 195/65-15 (utgående modell, ersätts av NRT2). Vianor Express (=Däckshopen), Handen, 08-777 87 00.
    * 550:-   Debica Furio 195/65-15 HR. Vianor Express (=Däckshopen), Ågestavägen 1, 08-711 60 26. Bra betyg Vi Bilägare sommartest 2001.
    * 543:-  Kingstar 195/65-15. Guson däck, Roslagstull (pris våren -00)
    * ca 600:-  AGI (dåligt betyg i Teknikens Värld såväl som i Aftonbladet.)
    * Galaxie MG2 195/65-15, regummerat. Däck-Team Söder, 08-559 025 40.
    * Farsta Däckcenter Länsvägen 1, Ågesta. 08-94 64 66. Billiga enligt artikel i Aftonbladet.
    02-03-25: Sommardäcken är nötta. 1,5 - 2 mm mönster kvar, min tillåtet 1,6 mm.
  • Däck
  • 02-03-10 - Jordkabel kass - fixat
    Skulle starta efter att bilen stått still en månad. Batteriet har varit helt tomt tidigare i vinter, och jag har haft det på laddning. Nu tändes lyktorna som de skulle, men vid startförsök svartnade allt - alla lampor, radio och det hela. Trodde det var batteriet som tackat för sig.
    Anm 02-03-23: Köpte ett Biltema-batteri och monterade in. Alla lampor lyste vackert igen! Men vid startförsöket - likadant, allt svartnar! - Kan det vara kortslutning i startmotorn? tänkte jag. Men nej, då borde det väl lukta kraftigt bränt efter att ha laddat ur massor av ampére. Mätte polspänningen på batteriet: 12 V. Mätte mot jordpunkt på kaross: 1,5 V. Jordfel alltså. Ryckte i diverse kablar med påslagen tändning - när jag ryckte fram och tillbaka i jordkabeln (den stora från batteri till växellåda) så klickade det i reläer runt om i motorrummet. Dålig kontakt. Anslutningarna var inte speciellt ärgade, men kabeln själv var det inuti.
    Anm 02-03-24: Bytte jordkablar, 45:- för den stora (till växellådan) och 17:- för den lilla (till karossen) kompletta med kabelskor på Biltema. Bilen startade sedan så snällt. Har iallafall ett fräscht batteri nu, och ett användbart men mindre fräscht att lagra och underhållsladda utifall det kommer till användning någon gång. Ett trevligt resultat av nya jordkabeln är att centrallåset funkar med bättre snurr och med sändaren på längre avstånd från bilen!
          Priskoll batteri:
             379:-    Biltema artikelnr 80-560482 (60 Ah, mått L 270 B 175 H 215), två års garanti.
             954:-   "Power start" Mekonomen - Exide?
          1.162:-   "Classic" Mekonomen
          1.604:-   "STR" Mekonomen
     ca 1.900:-   Optima rött. Det bästa enligt somliga.
  • Batteri
    Ärgad anslutning
    Trasigt övre motorfäste
  • 01-09-30 - skadat övre motorfäste. - fixat
    02-06-24: Bytt! Spände upp motorn med ett spännband från övre lyftöglan till röret under reservdäcket för att avlasta fästet vid bytet. Tappade sedan en av muttrarna ner bland balkar och hydraulrör så jag fick åka en extra resa till Citroën på Gärdet för att köpa en ny bult (M12 fingängad låsmutter har de inte på Clas Ohlson...). Nu är klonkandet borta när man frikopplar - känns mycket tajtare och bättre!
    01-12-07: Motorfäste anlänt, Citroën orginal.
    01-11-28: Beställt från LJ reservdelar.
          Priskoll motorfäste, artikelnr C-95638860:
              374:-   LJ reservdelar Göteborg (äldre typ, plåt)
              830:-   LJ reservdelar Göteborg (nyare typ, aluminium)
          1.063:-   Westernhemispheres USA. "Mount, motor CX dogbone 2/84-- $99.53"
    01-09-30: Trasigt övre motorfäste upptäckte jag idag när jag försökte laga hastighetsmätarvajern. Det är väl därför det gärna klonkar när man frikopplar vid acceleration eller för att byta växel - motorn vrider sig och har inget att hålla sig fast i.
  • 01-09-24 - vattentempmätaren trasslar - kvarstår
    02-12-03: Trasslar till och från. Kollade med LJ reservdelar som sade att han aldrig sålt någon sådan, han gissade på glappkontakt som orsak. Får väl kolla igen innan jag köper en ny givare.
          Priskoll tempgivare, artikelnr C-95631381:
              300:-   LJ reservdelar Göteborg
              414:-   Westernhemispheres USA. "Sender, temp Cx 86-- light&gauge combo (blue connector) located under #3 injector-- $45.75"
    02-09-20:Luftat kylsystemet med nippeln ovanpå topplocket. Kunde inte märka att någon luft kom ut, men sedan dess funkar tempmätaren!
    02-07-01: Haft loss givaren, tvättat rent med sprit och gnubbat av kontakterna. Samtidigt luftat kylsystemet med nippeln ovanpå vattenpumpen. Hjälpte inte.
    02-05-08: Den bråkar fortfarande till och från. Visar väldigt varierande temperatur på displayen. 55 grader - 72 grader - 84 grader - 65 grader. Växlande. Verkar som givaren är trasig ändå.
    01-09-26: Lossat givaren, gjort ren kontaktytorna med elektronikrengöringsspray - funkar igen. Fick verifierat att utan kontakt med givaren visar tempdisplayen "- -" och röda varningslampan för hög motortemp lyser med fast sken.
    01-09-25: Idag funkar den perfekt igen... glappkontakt vid givaren kanske?
    01-09-20: Just nu är bilen väldigt besvärlig tycker jag. Med trasigt avgassystem, trasig termokontakt, bråkande tändspole och besiktningsdags så lägger plötsligt vattentempmätaren av och röda varningslampan för hög temperatur tänds. Tröttande.
    03-08-20: Bytt givare till annan begagnad. Felet är nu mindre frekvent, men förekommer fortfarande. Sitter det något glapp eller någon oxiderad anslutning någonstans? Kolla anslutningarna kanske?
    03-11-17: Frågade om råd hos Liedbergs när jag var inne med den där, hans tips är oxid i kontakthandsken som ligger under reservhjulet. Skall kollas!
  • Tempgivarens placering Luftningspunkt 2
  • 01-09-03 - hastighetsmätaren trasslar - fixat
    02-05-18: Lossat t-stycket med hjälp av en förlängare på 13 mm-nyckeln. Tagit isär hela växeln och upptäckt att mellanhjulets axel var avbruten. Ersatt den med en avsågad bult och monterat ihop det hela. Gick sedan inte att klämma ihop förslutningsplåten igen med enkla verktyg, så ett buntband får göra jobbet att hålla ihop t-stycket. Det var sedan lite knöligt att få dit det igen på växellådan, fick försöka tre gånger innan jag fick det rätt. Men nu funkar hastighetsmätaren och det hastighetsberoende styrservot igen!
    01-11-25: Försökt lossa t-stycket igen. Måste dock ha en längre 13 mm nyckel - den jag har är för kort för att få tillräcklig styrka och en hylsnyckel får inte plats.
          Priskoll T-stycke, artikelnr C-95606595:
              506:-   LJ reservdelar Göteborg.
          1.218:-   Westernhemispheres USA. "Splitter, speedo cable CX 86-> " $116.20
    01-09-30: Lyft reservdäcket och skruvat av skyddsplåten ovan ABS-utrustningen för att komma åt. Hittat T-stycket långt nere där vajern går in men lyckades inte få loss det - bulten sitter som berget. Se bild till höger (det ser ut på annat sätt än på bilderna i Haynes-boken):
    01-09-03: Visaren fladdar upp och ned. Först över 90 km/h beter den sig normalt. T-växeln som förgrenar kabel till diravin och till hastighetsmätaren vid växellådan är trasig säger kunniga mekare till mig på Citroënakuten.
  • T-stycket låångt nere bland hydraulrör och sladdar... Dissekerad med löst mellanhjul

    Termokontakten på kylaren
  • 01-08-12 - termokontakt för kylfläkten trasig - fixat
    Anm 02-06-27: Bytt! Men jag har fått veta att denna bil egentligen har två hastigheter på kylarfläkten, det är därför det finns tre kontaktbleck på termokontakten. Fläkten skall gå in först med lågfart först via ett förkopplingsmotstånd och med helfart om temperaturen ändå stiger ytterligare några grader. Så förkopplingsmotståndet (som sitter framför kylaren och ser ut som ett litet aluminiumrör) är alltså trasigt. Men det får nog vara som det är.
    Anm 01-12-07: Termokontakt anlänt, Citroën orginal.
    Anm 01-11-28: Beställt från LJ reservdelar.
    Anm 01-10-18: Skulle köpa en ny termokontakt på Mekonomen, men den visade sig inte passa.
          Priskoll termokontakt:
              219:-   LJ reservdelar Göteborg.
    01-08-12: Motorn ofta för varm, visade sig vara termokontakten på kylaren som slutat funka så att kylfläkten aldrig startar. Kortslutit kontakterna - kylfläkten går nu hela tiden. Motorn blir inte för varm iallafall, drar väl en aning extra bensin med fläktmotorn ständigt igång. Får väl byta brytaren så småningom.
  • 01-07-10 - går bara på två cylindrar ibland - fixat
    Skarven i närbild 2002-07-20: Bytt elektronikboxen för tändningen. Äntligen är felet borta!
    2002-07-03: Gjort rent anslutningsstiften på boxen noga - igen. Det gjorde saken bättre i maj, hoppas på samma nu.
    2002-07-02: Kommer och går. Misstänker nu elektronikboxen till tändningen. Köpt begagnad sådan, men visade sig vara fel modell (till äldre CX 25 med två tändlägesgivare, min har bara en). Beställt annan begagnad som anländer inom några dagar. Men skall åka på semesterresa först - hoppas den funkar...
    2002-05-22: Har gjort rent jordpunkten (monteringsfästet) på tändboxens låda och monterat en jordkabel därifrån direkt till batteriet. Samtidigt har jag putsat av kontakblecken i anslutningarna. Nu funkar den som den skall när den är varm, men missar ibland vid kall motor. Mysko.
    2002-05-22: Det var inte där felet fanns. Kvarstår fortfarande.
    2002-05-08: Klämt fast en extra kabelförgrening som förbinder de båda hopskarvade kablarna. Går nu jämt och fint på alla fyra. Får se om det verkligen var där felet fanns, visar sig med tiden.
    2002-05-01: Har nu lindat av isolertejpen och lokaliserat skarven. Se bild till höger. Skarven är väl infettad och ser fräsch ut, men kablarna är svartnade och kopparn oxiderad.
    2002-04-01: Inte hjälpte det heller. Går på två burkar igen. Det finns 12 V vid tändspolen, spolen är ny, tändkablar nya, tändstift nya, batteri nytt, jordkabel ny - vad kan då vara fel? Har ställt frågan på Citroënakuten, fått tips om att strömförsörjningen till spolen kan vara dålig trots att det finns 12 V. Det finns en skarv på 12V-ledningen där den delar sig till de två tändspolarna, den kan vara ärgad. Högt motstånd i skarven gör att det inte finns tillräckligt med ampére för gnistan. Ett annat förslag var att jordförbindelsen till tändningsdatorn är dålig. Motorn startade dock plötsligt på alla fyra så jag tog en tur till Statoil för att tanka. "Provkörning i omedelbart samband med reparation" måste det väl räknas som - annars vet jag inte vad. Och då gick den bra hela tiden.
    2002-03-31: Provmonterat en ny tänsdpole och ersatt den som bråkat. Startar perfekt.
    2002-03-24: Bytt jordkabel. Bilen går nu på alla fyra cylindrarna igen, vilket den inte gjort sedan avställningen i november (nya tändspolar väntar fortfarande på montering). En snubbe som stannade för att prata lite (det är inte ovanligt när man står på p-platsen och mekar) påstod sig vara bilmek med erfarenhet av CX och sade att dålig jordkabel mycket väl kunde vara orsak till att ena tändspolen inte fungerat.
    2001-12-07: Tändspolar anlänt, Citroën orginal. Men fabrikat Sagem i stället för AC Delco (som är monterat nu) och bef. kontakter passar inte. Nya kontakter medföljer, men bef. sladdar måste alltså förses med dessa nya kontakter för att passa på nya spolarna. Koppla och löda alltså. F ö startar den perfekt nu, men efter några minuter lägger cylinder 2+3 av. Likadant varje gång. Måste rimligen vara ena tändspolen som är kass - hoppas på detta så jag inte behöver leta efter ytterligare fel. Tändspolarna
    2001-11-28: Beställt tändspolar från LJ reservdelar.
    2001-11-25: Stift och kablar bytta. Startade fint, gick jämnt och bra. Men efter 2 mil återkom problemet. Ryckte i anslutningskablarna till tändspolen - hjälpte inte. Kopplade då ur insprutarna på cylinder 2 och 3 och tuffade försiktigt hemåt. Stannade till efter 2 km och anslöt insprutarna igen - och då gick den bra. Men felet kvarstår alltså. Byte av tändspolar nästa steg.
    2001-11-23: Nya tändkablar anlänt med post från Helsingborg, nya tändstift inköpta på OK.
    2001-11-04: Och nu lägger den av igen. Kopplade om kablaget mellan spolarna fram och tillbaka, men det är bara 1:an och 4:an som går hur jag än gör. 500 m hemifrån, så jag kopplade bort spridarna till cylinder 2 och 3 för att inte få sur motor och skadad katalysator och tuffade hemåt på två burkar. Tror att det är tändkablarna eller tändstiften. Beställt nya kablar från Autofrance (visade sig vara billigast). Man skall byta slitdelar i tid så man inte får sådana här störande problem - jag vet det....
    2001-11-02: 2 och 3 lägger av igen. Kopplade om kablaget mellan spolarna fram och tillbaka några gånger, gick sedan igång på alla fyra igen.
    2001-10-20: Skulle bekräfta trasig tändspole genom att koppla om så spolarna byter plats. Då går den på alla fyra igen! Kopplar tillbaka sladdarna och den går då också på alla fyra. Är det glapp någonstans eller kan tändspolen bete sig så här?
    2001-10-18: Bilen står obrukbar sedan två veckor. Skulle köpa en ny tändspole på Mekonomen, men den visade sig inte passa. Får väl beställa från Åkersberga. På skroten skulle dom ha 250:-. Och en ny kostar 750:-. För dyrt, tyckte jag och sade det även till dem. Det är ju ändå en sådan del som försämras med åren.
    2001-10-10: Lägger av igen. Går enbart på två cylindrar vad jag än gör.
    2001-09-24: Åsså idag funkar den helt ok igen.... bara de välbekanta sporadiska ryckningarna som kvarstår. Får nog prova att byta tändspolar ändå. Ett besök på någon närbelägen Stockholms-skrot känns som ett bra nästa steg.
    2001-09-17: Kopplat in och ur kondensatorerna - gör ingen skillnad.
    2001-08-20: Igen! Går inte på 2:ans och 3:ans cylinder. Är det något fel på en av tändspolarna kanske? Eller kontaktproblem i anslutningarna till tändspolarna? Kan detta månne också vara orsaken till de sporadiska ryckningarna i motorn ibland?
    2001-07-13: Lossat alla anslutningar till tändspolarna, rengjort alla kontaktytor med elektronikspray och skavt av all oxid. Inga störningar sedan dess. Går också jämnare på tomgång.
    2001-07-10: Under resa till Göteborg lade plötsligt två cylindrar av. Ryckte i tändspolarnas alla kabelanslutningar, gick sedan på alla fyra igen.
  • 00-05-02 - hål på bakre ljuddämpare - fixat
    2001-05-28: Och nu är den monterad.
    2001-05-25: Köpt ny ljuddämpare i Åkersberga. Nu skall den bara monteras....
        Prisjämförelse bakre dämpare:
              892:-   LJ reservdelar Göteborg.
              589:-   http://www.widik.se/: 405:- + frakt 95:- + postförskott 89:- = 589:-)
              500:-   Nettodelar Åkersberga (561:- - 10% rabatt som medlem i Citroënklubben = 500:-)
    2000-10-04: Låter värre och värre. Måste bytas nu.
    2000-05-02: Liten punka på bakre dämparen. Indikerar att systemet börjar ta slut.
  • 01-04-20 - vibration i framvagnen - fixat
    Vid hastighet 100+ börjar det skaka irriterande. Började efter bytet till sommardäck.
    00-06-20: Fixat. Bytte plats på fram- och bakhjul. Höger fram har blivit oval under vinterförvaringen. Men det märks inte när det sitter bak. Behöver nog nya däck nästa säsong, de är ganska slitna.
    Luftmängdmätarens justermöjlighet
  • 01-01-03 Hög CO-halt - igen! - fixat
    Besiktningsanmärkning. CO-halt 6,8% - max tillåtet 3,5%. Korrekt värde cirka 1,5%. Samma problem som förra året.
    Demonterat luftmängdmätaren (fabrikat Bosch, artikelnummer 0280 202 100) för att justera fjädern i den. Lyckades efter mycket besvär få av locket till elektronikenheten - den är uppenbarligen inte avsedd att öppnas och justeras. Spände upp fjädern två hack, får se om det hjälper. Hittade också justerskruven för tomgångsluftblandning, skall skruva lite på den efter återmontering av luftmängdmätaren i bilen och se om det är samma princip som på förgasarmotorer - "vrid blandningsskruven tills du hittat högsta tomgångsvarvtalet, sänk sedan tomgångsvarvet med tomgångsjusterskruven". (Alltid lite nervöst när man gör något sånt här första gången, tänk om man klantar till det och inte får igång motorn igen. Dyrt med bärgning till verkstad. Men som mopedreparatören vid Mariaplan i Göteborg sade 1973: "Du kan alltid försöka själv, får du inte ihop det får du ta grejorna i en påse och komma hit med alltihop - jag får alltid ihop det!")
    Anm 01-02-24: Monterat tillbaka luftmändgmätaren och alla slangar. Och bilen startar så fint!
    Anm 01-02-28: Och godkänt vid besiktningen! CO-halt 1,4%. Motorn går faktiskt bättre nu också. Lite starkare och piggare. Tänk om detta sänker bränsleförbrukningen också, det vore trevligt.
    Anm 01-05-25: Verkar snarare påverka bensinförbrukningen åt fel håll. 1,5 l/ mil....
    Anm 01-08-13: Tändstiftens isolatorer alltför ljusa - betyder för mager blandning. Justerat tillbaka fjädern ett hack för att få fetare blandning.
  • Hemmagjorda justerskruvar för strålkastarhöjd
  • 01-01-03 För låg ljusbild - fixat
    Besiktningsanmärkning - och justermuttrarna fastrostade, annars skulle bilprovaren ställt in det.
    Duschat justerskruvarna med 5-56 upprepade gånger under flera veckor, men när jag skulle vrida på de små justerhylsorna i plast bröts de sönder. Har förstås blivit spröda så här tretton år efter tillverkningen. Tog fram huggmejseln och knackade bort dem. Letade fram vanliga förzinkade muttrar och dito brickor att ersätta med.
    Anm 00-02-24: Monterat nya justermuttrarna och höjt ljusbilden.
    Anm 00-02-28: Och godkänt vid besiktningen.
  • 00-12-16 Fuktigt i bilen - fixat
    Fruktansvärt fuktigt, dryper av alla invändiga ytor. Hösten är svår för en bil som används så sällan som min. Använde den dock idag på en långtur till Värmdö och fick den ordentligt urluftad. Den mögliga barnstolen fick jag plocka ur och ta upp och köra överdraget i tvättmaskinen så blev det bra. Bilklädseln är som väl är av konstmaterial och möglar inte - femtiotalsbilar med ylleklädsel måste ha varit tämligen otrivsamma efter en sådan höst som vi haft i år. Regn, regn, regn.... Iallfall köpt en "torrboll" som skall dra ur fukten fortsättningsvis.
  • Rost kring tankluckan 00-08-29 Rosthål under tankluckan - fixat
    Den CX som inte är rostig under tankluckan har aldrig varit ute i regn. Har nu satt igång med lagningen; tagit bort rutten plåt, grundmålat, lagt på glasfiberspackel, slipat, rostskyddsmålat igen, lackat. Blev inte helt bra, får gå en omgång till med spackel och lack till våren.
    03-07-30: Slipat bort rost och byggt upp ny yta med aluminiumnät och glasfiberspackel. Spacklat ytterligare och lackat flera lager. Ser bra ut! Får duga.
  • 00-08-29 Smårost i dörrarnas nederkanter - fixat
    Några småfläckar i underkanterna kan snart utveckla sig till hemska angrepp. På min första CX hade dörrarnas inre och yttre plåtar släppt ifrån varandra. Skrapat, stålborstat, grundat med tre lager kallgalv och sedan två lager lack. Ser nu bra ut. Har också sprayat Mercasol rostskyddsmedel inuti höger framdörr. Det behövdes, där var början till smårost. Behöver göras det i de andra dörrarna också, så man får ha dem hela.
  • 00-08-18 Höger ytterbackspegel avsparkad av Farsta-vandaler. - fixat
    Man blir så f-b-d! Kollat nu runt på skrotarna efter bra pris på beg. spegel.
    Anm 00-09-10: Hittat vit spegel för 300:- i Åkersberga.
    Anm 00-10-20: Spegeln lackad med silverfärg + klarlack. Monterad. Blev riktigt bra.
  • 00-08-14 Höger sidofönster går inte upp som det skall - fixat
    Det sade knak för några månader sedan när fönstret skulle upp och så dunk inuti dörren vid ett senare tillfälle. Och plötsligt, utanför Gränna, spårar fönstret ur när det skall upp och går inte att stänga. Ur bilen, dra i rutan, lirka med den och samtidigt köra upp och ner med fönsterhissen - och efter några minuter fick jag rutan i rätt spår och stängd.
    Fixat 08-28: Främre styrningen av rutan hade ramlat loss från glaset. Tryckt dit den igen. Funkar nu.
  • 00-08-09 Skadade säkerhetsbälten bak - fixat
    Mittbältet bak fattades vid inköp, förra ägaren talade om det. Lyfte upp baksätet för att kolla orsaken och upptäckte till min bestörtning att sömmarna som håller ihop bältena i golvfästena bak var ruttna! Trådarna var helt borta på det högra bältet som hängde alldeles löst, och på det vänstra kunde jag plocka bort trådarna med fingrarna. Bältena var helt värdelösa alltså - hade släppt från fästena vid en påfrestning. Tur att de inte behövts! Köpte fräscha beg. bälten från en CX -87 hos Te-da bilservice på Hönö. Bultarna satt ordentligt fast, de går genom golvet och var rejält insmorda med underedsmassa och tolv års vägsmuts. Men med mycket 5-56 och bra verktyg fick jag till slut loss dem. Hade träningsvärk i armarna två dagar.... Blank&Fin!
  • 00-07-26 Matt och smutsig lack - fixat
    Gått över hela bilen med lackrengöring ("cleaner"). Oj vad fin den blev! Gnistrande i solen och i regnet pärlar vattnet av den!
  • 00-07-07 Smårost i bakskärmar - fixat
    Rostblommor här och där finns det alltid på billiga bilar. Tog tag i fläckarna på bakskärmarna idag. Skrapade med kniv, stålborstade, grundade med kallgalv. Byggde upp med glasfiberspackel där det rostat hål. Finspackel, kallgalv igen och lack på det. Ser snyggt ut!
  • 00-05-20 Signalhornet lagt av - fixat
    02-05-15: Sladden med strömförsörjning till reläet hade lossat från sin kontakt när jag bytte batteriet. Återmonterat reläet - nu tutar den!
    02-04-08: Monterat ny flatstiftshylsa på anslutningskabeln. Tutade inte ändå. Felsökning visade att det inte fanns någon spänning till reläet. Konstigt - det har ju funkat förut. Tog bort reläet och byglade styrspänningen från tutknappen direkt till kompressorn - funkar nu. Men signalen är lite klen, behöver nog lite olja i kompressorn igen. Och rätt spänning till reläet så kompressorn får sina 12 V och jobbar med full kraft.
    02-04-01: Lagt av igen. Anslutningskabeln har ärgat av vid flatstiftshylsan. Får byta den.
    01-07-14: Tappat trycket igen - tutar inte direkt vid knapptryckningen utan först med någon millisekunds fördröjning. Störande! Tog isär och rengjorde kompressorns luftrotor och smorde nu med CX:ens livselixir LHM. Tutan som ny - igen.
    00-12-28: Vid återmontering av signalhornsenheten i bilen tappade jag kompressorns luftrotor i marken och två av de fyra små bladen försvann - klantigt! Slöjdade till nya av en plastskiva och satte dit, funkar! Tutar nu starkt och bra igen och kan förhoppningsvis skrämma bort eventuella framhoppande älgar och annat.
    00-12-27: Monterat av och demonterat kompressorn. Tror mig hittat felet. Ett av släpkolen hade fastnat i sin hållare och fjädern kunde inte trycka fram kolet mot kontaktytan på kollektorn. Gjort rent allt, fått kolet att röra sig lätt i hållaren igen och satt ihop. Förklarar varför den ibland fungerat när man knackat hårt på den - då har kolet rubbats och kontakt uppstått.
    00-10-26: Lagt av igen. (Hört TUUuuuu...-fade out någon gång?) Motorolja i kompressorn är rätta metoden har jag lärt mig på Citroënakuten. Får väl ge den det.
    00-10-14: Fungerat sporadiskt sista månaden. Sprayade in 5-56 i smörjhålet på kompressorn, och det verkar ha gjort susen igen.
    00-07-10: Slutade fungera. Drog i flatstiften och skavde på kontaktytan och fick det att tuta igen. Man kanske skulle slipa stiften med smärgelduk? Bättre än den kemiska rengöringen?
    Signalen har varit klen en tid, och lade till slut av helt. Visade sig bero på kraftigt oxiderade anslutningsstift till kompressorn (det är kompressorhorn). Kontaktspray och lite skavande fram och tillbaka med flatstiften åstadkom kontakt igen. Polfett i kontakterna skall förhindra att felet återkommer. Ett par lätta hammarslag på elmotorns hölje behövdes också för att få den att snurra igång igen. Men nu tutar den av full kraft!
  • 00-05-15 Glappkontakt i termokontakten för kylfläkten - fixat
    En varm majdag på Strandvägen började temperaturvarningslampan blinka och termometern visade 114 grader. Stannade, öppnade huven - kylfläkten stod still. Ryckte i termokontakten på kylaren och fläkten gick igång. Oxid i kontakten. Sprayat med avoxiderande kontaktspray och fettat in kontakten med polfett. Funkar nu.
  • 00-01-25 ABS-lampan tänds då och då - kvarstår
    Då och då under färd tänds varningslampan för ABS. Systemet fungerar som det skall innan lampan tänts, men förstås inte sedan. Bilprovningen kräver att ABS skall fungera om det finns installerat (eller i alla fall att varningslampan inte är tänd - jag är osäker på vilket kravet är) så jag får försöka fixa detta så småningom. Skadad kabel från en av framhjulsgivarna troligen. Detta är ett ganska vanligt fel på äldre CX. Tips för felsökningen har jag samlat ihop på min sida med
    mekartips.
    00-02-10: Och ytterligare flera dagar senare är det försvunnet igen....
    00-05-31: Kommer och går då och då, men för det mesta inga problem.
    00-08-09: Hittat en kabel till ABS-kontrollådan under baksätet som var skadad och låg i kläm.
    00-08-30: Hjälpte inte. Efter rejäla gupp, gärna i vänsterkurva, tänds lampan.
    00-10-22: Fått tips om att dålig kontakt i elektronikdosan under baksätet kan vara orsaken. Spraya med elektronikrengöring skall hjälpa. Skall testas!
    01-01-25: Märkte att lampan tändes efter att ha kört genom en stor vattenpöl med höger framhjul. Det är kanske kabeln på höger fram som är skadad ändå? Men nu tänds inte lampan annat än någon gång när jag kör över kraftiga gupp, så jag står ut med det problemet.
    01-05-05: Nu har inte lampan tänts på flera månader....
    03-07-04: Men nu tänds den ofta, varje resa man gör. Och i rondellerna i Farsta blir jag förvånad om den inte tänds. Dags att börja leta upp den där skadade kabeln....
    03-11-17: Efter ett verkstadsbesök där höger övre spindelled byttes tändes inte ABS-lampan på två veckor. Tyder på oxid i kontaktstycket i hjulhuset, för jag gissar att han hade isär den kontakten när hjulspindeln lossades!
    04-01-12: Men nu försämras det gradvis igen och lampan tänds allt oftare..
    04-06-20: Upptäckt att en trasig drivknutdamask vä fram nött på kabeln från ABS-givaren där. Inte bra, måste fixas. Sedan en tid tänds lampan direkt efter 10 meters körning.
  • 00-01-11 Hög bensinförbrukning. - fixat
    Anm 00-02-11: efter byte av luftfilter samt justering av CO-halt hos JRE bilservice är bilen märkbart piggare. Borde även sänka bränsleåtgången.
    Anm 00-04-10: förbrukningen sedan 00-02-11 är 95 liter på 72 mil = 1,3 liter per mil, stadstrafik. Godkänt!
    Anm 00-07-18: 65 liter på 84 mil = 0,89 liter per mil. Nästan bara landsvägskörning. Bra!
    (Jämfört med nya Volvo V70 som drar 0,72 på landsväg och 1,27 i stan så tycker jag min förbrukning är acceptabel. CX är ändå konstruerad på sjuttiotalet, och motorn är ett arv från DS som kom 1955....)
    00-01-11: 135 liter på 86 mil = 1,6 liter per mil. Visserligen stadskörning korta sträckor och med dubbade däck, men min förra CX drog 1,3 under samma omständigheter. Och bilprovningen slog ner på hög CO-halt - det kan finnas ett samband?
  • 99-12-28 Rostangrepp i underredet - fixat tills vidare
    Anm 02-06-27: Sprutat rejält med Dinitrol ML inuti rambalkarna och utanpå delar där rostskyddet släppt under bilen. Flera lager. Doftar nu gott!
    Anm 00-07-26: Gått en första rond i OK gör-det-själv-hall med stålborste, mössa och rostskyddsmedel. Stålborstat, blåst rent med tryckluft och sprayat på Dinitrol ML. Den ser rätt bra ut i balkarna, men domkraftsfästena bak är dåliga och det finns små hål i golvet på två ställen.
    Anm 01-01-01: Upptäckte vid byte till vinterhjul att det går alldeles utmärkt att lyfta bilens hela ena sida, både fram- och bakhjul, från främre domkraftsfästet. Då gör det ju inget att de bakre fästena är lite rostiga. (Undrar om dom håller med om det på SBP? Folkabubblan har dessutom bara ett domkraftsfäste per sida - kan det vara ett argument?)
    Anm 01-01-03: Enda kommentaren vid besiktningen gällde lite mjuk plåt i golvet under passagerarplatsen fram. Hydraulrören var ok. Domkraftsfästena kollades inte ens. Får duga tillsvidare alltså.
    99-12-28: Bilprovningen dec -99 skrapade som sig bör på hydraulrören och bankade på plåten med sin pikhammare. Det var inte så dåligt att han gav anmärkning, men kommentarerna och även vad jag själv kunde se kräver rostskyddsbehandling snarast.
  • 99-12-28 Hög CO-halt - fixat
    Besiktningsanmärkning: CO-halt 6,2% - max tillåtet värde 3,5%.
    * Bytt luftfilter eftersom det gamla inte verkade vara bytt på mycket länge (skruvarna till luftburken var rejält fastrostade).
    * Låtit byta olja och oljefilter hos JRE Bilservice. (Svårt att byta oljefilter på en CX själv, trångt.)
    * Låtit JRE Bilservice justera CO-halten. Vid ombesiktning var CO-värdet dock lika högt. (Försökte då en gammal fuling; att ha bara några liter bensin i tanken och spä ut med 1,5 liter k-sprit. CO-halten sjönk till 5,9 - inte tillräckligt.) Reklamerade jobbet hos JRE som justerade igen. Nu sjönk värdet till 2,8% = godkänt alltså. Mekanikern sade att orsaken till högt CO-värde var sliten luftmängdmätare, men att han med en del fix lyckats få värdet under tillåten gräns ändå. Korrekt värde bör vara cirka 1,5.
  • 99-12-28 Kärvande gasreglage - fixat
    Besiktningsanmärkning.
    Jag har märkt att det händer tidigare, och vid Bilprovningens provkörning hängde sig gasen på fullt. Klart att besiktningsmannen inte gillade det... Har nu smort upp alla länkar med först 5-56, och några dagar senare med fett. Nu fungerar gasreglaget som det skall utan att kärva eller fastna.
  • 99-11-25 Frysta lås - fixat
    Första frostperioden fryser ofta dörrlåsen på bilar med osmorda lås. Så även på denna. Centrallåset drar igen alla lås omedelbart när jag låst upp med fjärren. Lyckades dock ändå ta mig in med vesslans snabbhet genom en bakdörr och har med rikliga mängder 5-56 fått övriga lås att fungera igen. Och nu har oljan trängt in och de fryser inte längre vid köldgrader.
    Växelföraraxeln (heter det så?)
  • 99-11-10 Kärvande växelförare i sidled - fixat
    När spaken förs i sidled mellan t ex tvåan och trean kärvar den och fastnar ibland.
    Anm 00-04-10: Med lagerfett smort axeln som rör sig vertikalt från växellänkaget in i växellådan - resultatet är klart bättre. Kärvheten märkbart mindre, men inte helt borta.
    Anm 00-04-23: Smort kullederna i växelförarna med 5-56. Bättre ändå, men lite kärvhet är kvar ännu.
    Anm 00-05-31: Kärvheten är nästan borta. Verkar som det var smörjning som saknades.
    Anm 00-06-05: Smort igen med 5-56. Fått tips på Citroënakuten att använda kedjeolja istället, den lär stanna kvar i kullederna.
    Anm 00-07-11: Smort med kedjespray för motorcykelkedjor. Får se om den oljan stannar kvar i lederna.
    Anm 00-07-26: En omgång till med kedjespray. Länkaget känns bra nu, och det vore fint om det höll sig så.
    Anm 00-09-10: Och en omgång till med kedjespray. Ok nu!
    Anm 01-07-19: Läst på Citroënakuten att smörjning av växelföraraxeln in i lådan kan göras med LHM och detta skall ge bra resultat. Fast nu är den helt ok.
  • 99-11-10 Sporadiska ryckningar i motorn - fixat
    02-07-20: Bytt elektronikboxen för tändningen. Äntligen är felet borta!
    02-06-24: Kontrollerade kablarna som går till kontakten för svänghjulsgivaren. Rullade upp gummimanschetten och upptäckte att båda trådarnas isolering var avskavd mot kanten av hylsan som omger dem som elektrisk skärmning. Oskyddad koppartråd alltså! Kan ju enkelt bli kortslutning när motorn rör sig. Kapade av några centimeter och satte dit nya kabelskor (pilligt att få ut de gamla ur plastkontakten - nya tog jag ur tändspolesatsen jag köpt för ett tag sedan, det är speciella kabelskor för kontakter). Tvättade samtidigt noggrant kontaktblecken på svänghjulsgivaren med isopropanol. Får se om detta var orsaken till ryckningarna.
    02-05-08: Ena tändspolen bytt. Ryckningarna kvar.
    01-10-24: Nejdå, de kvarstår. Misstänker just nu att de hör ihop med dålig tändspole.
    01-07-19: Inga ryckningar alls på semesterresa Sthlm-Hönö-Sthlm. Har det försvunnit?
    01-05-10: Kollat svänghjulsgivaren. Bricka finns. Gått över alla kontakter i tändningssystemet och sprayat med elektronikrengöring. Ryckningarna blivit mer sällsynta, men finns kvar. Får prova tipset med luftmängdmätaren.
    01-05-05: Tips från mailinglistan: Svänghjulsgivaren kan sitta för nära svänghjulet - lägg en bricka under. Kollat - det finns en bricka under.
    01-05-02: Tips från Citroënakuten: Luftmängdmätarens släpkontakt nöter ett spår i silikonfettet - dra ut fettet över ytan.
    00-10-14: Verkar vara felet. Ryckningarna är nu betydligt mer sällsynta och då ytterligare någon millisekund kortare. Men inte helt borta ännu.
    00-09-14: Sprayade i sparsamt med 5-56 i anslutningskontakterna till styrdatorn, det förbättrar kontakten - om nu felet ligger där.
    00-09-10: Kollade anslutningskontakterna till styrdatorn. De såg bra ut, men där fanns inget ett och de var ganska lätta att losssa. Glapp? Dålig kontakt?
    00-07-26: Hjälpte inte. Tagit loss och rengjort impulsgivaren noggrant med T-sprit. Kollat vad den kostar som reservdel: 490:- (heter "kaptör" på Citroën-svenska). Lite för dyrt att byta utan att veta att det verkligen är den som är felaktig. Kollat tändstiften, NGK BP7HS, - helt fräscha med 0,7 elektrodavstånd och riktig chokladbrun färg på isolatorn. Enligt synpunkter på Citroënakuten bör det dock vara resistorstift, NGK BPR6HS. Byta?....
    00-06-05: Avoxiderat kontaktstiftet på impulsgivaren och smort med polfett. Får se om det hjälper.
    Någon gång ibland, strax efter start, rycker motorn till och varvräknaren slår ned till noll. Precis som om styrdatorn stänger av tändningen ett ögonblick. Tips från Citroenakuten är skadad impulsgivare till tändningen eller dåliga tändspolar. Trasig impulsgivare är tydligen ett vanligt fel på CX. Den är dock bytt på min bil 1998-02-12 vid 18.559 mil - vilket i och för sig inte betyder att den inte kan ha pajat igen....
    Ny lucka - omlackering behövs!
  • 99-11-10 Rostig baklucka - fixat
    00-11-23: Nya luckan monterad! Kulören visade sig inte vara exakt rätt, tydligen har man haft två olika silvergrå metallic genom åren. Nåja, det är nästan rätt och får duga så länge.
    00-10-14: Urtaget för låset fixat. Rostskyddad och bättrad där det fanns små skador.
    00-09-29: Köpt beg. baklucka, nästan rostfri. Dock av äldre modell som måste modifieras något för centrallåsmotorn innan den kan monteras. Rätt färg iallafall - silvermetallic.
    00-07-26: Gjort en bilhandlarlagning med silvertejp som lackats över. Ser bättre ut på håll - den rostbruna färgen är borta.
    99-11-10:Underkant på bakluckan rostig. Ekonomiplåt finns hos JBB Trading i Helsingborg.

    • Leta begagnad bil på internet? Nio sajter att besöka:
      se.mobile.de
      http://www.autoscout24.se/home.asp?language=swe
      http://www.lacentrale.fr/recherche_vehicule.php
      http://www.bilannonser.se/
      http://www.annonstorget.se/bil/index.htm
      http://www.biltorget.se/
      http://www.bytbil.com/
      http://www.motortorget.se/annonser/kopochsalj.htm
      http://www.motorborsen.se/mb/sok.html
      http://www.vibilagare.se/begborsen/beg_borsbilar.htm
      http://www.motor.dn.se/marknaden/
      Dagens Nyheters bevakning på internet.
      http://www.gulabilen.com/annons/sokbegbil.asp
      http://www.bilx.nu/

      Mekartips om Citroën? Citroënakuten, Citroënklubbens frågesida! Till min hemsida Till min CX-sida Bildelsbasen för sökning av begagnade bildelar hos landets bilskrotar.