Citroën CX 25 mekartips -> Insprutningssystemet
Bränsleinsprutning
  uppdaterad 2009-02-11
CX 25 GTi Länkar:
  • Felsökning
  • Om L-Jetronic
  • Bygga egen manifold
  • Modifying the manifold
  • Etanol-modifiering
  • Citroënakuten
       -källan till
       det mesta här
       på sajten!
    Så här funkar det:
    Insprutningssystemet för CX25 är:
    - Bosch LE2-Jetronic för bilar utan katalysator och
    - Bosch LU2-Jetronic för bilar med katalysator.
    Huvudsakliga skillnaden mellan systemen är att LU2 har syresensor (lambdasond), det har inte LE2. Den äldre modellen CX 2400 IE har insprutningssystem Bosch L-Jetronic.
        Bosch elektroniska insprutningssystem av dessa typer är mycket vanligt förekommande i bilar från 1980-talet och inget speciellt för Citroën.
        Systemet har fyra elektromagnetstyrda insprutningsventiler som sprutar in finfördelat bränsle i varje cylinders insugningsrör. Insprutningsventilerna aktiveras en gång per motorvarv, alla fyra samtidigt. Insprutad bränslemängd styrs av insprutningsventilernas öppningstid och bränsletrycket.
        Trycket i bränslesystemet hålls på rätt nivå med hjälp av den elektriska bränslepumpen och en bränsletryckregulator. Bränslepumpen får ström via insprutningsreläet.
        Den elektroniska kontrollenheten, även kallad insprutningsdatorn, är på CX 25 placerad inne i bilen, innanför handskfacket. Signaler kommer till kontrollenheten från olika givare som berättar om motorns arbetssituation.
        Viktigaste informationen kommer från luftflödesmätaren som talar om hur mycket luft som sugs in och vilken temperatur luften har.
       Tändsystemets elektronikenhet ger information om motorns varvtal.
        Finjustering av blandningsförhållandet bränsle/luft sker med information från syresensorn i avgasröret (även kallad lambdasonden), från motorns vattentemperaturgivare (placerad alldeles till höger om fjärde insprutningsventilen), bränsletrycksregulatorn (ansluten med en slang till insugningsröret) justerar bränsletrycket så att fetare blandning erhålls vid hastigt gaspådrag.
        Därutöver finns en hjälpluftventil som ökar luftmängden höjer tomgången under 2-4 minuter efter en kallstart. (Bilar med air-condition har ytterligare en styrenhet för att höja motorvarvet vid belastning från kylkompressorn.)
       Trottelgivaren stänger av insprutningen under motorbromsning och sparar på så sätt bränsle.
    Övre raden: Luftflödesmätare, elektronikbox, bränslepump, bränslefilter, hjälpluftventil.
    Komponenterna i insprutningsssystemet Bosch L-Jetronic
    Nedre raden: bränsletryckregulator, trottelgivare, insprutningsventiler, vattentempgivare, syresensor (=lambdasond). Komponenterna i insprutningsssystemet Bosch L-Jetronic
    Schematisk bild över systemet.

    Sida med många länkar till insprutningssidor: www.vectorbd.com/peugeot/bosch.html

    Anm: Rekonditionerade delar går att köpa från ATP Electronic Developments LTD i England.

    Insuget (“manifold”): Till toppen av sidan
    Insug som en vakuumförpackning:
      Hempa 2008-03-13: Mitt insug är som en vakuumförpackning. Det är en CX TRi break -89:a. Det är den svarta korven som sitter längst fram på motorn. Jag trodde först att det var en buckla eftersom jag konstaterat att bilen varit frontsmälld tidigare. I dag tog jag loss insuget och värmde upp den med varmluftpickan och formade tillbaka den. JÄTTEBRA! Jag startade motorn för att kolla att allt funkade. pffftsstsss... som en jäkla jättedammsugare. Det skrynklade ihop sig som en vakumpackad fisk. Igensatt luftfillter, eller VÄLDIGT igensatt luftfilter? Vad tror ni? Svaret är: INGET FILTER ALLS!!!??? En råtta kanske? Vem vet . Jag var tvungen att montera tillbaka och åka och hämta frugan. Det märkliga är att den går normalt d.v.s den är stark, den varvar och den drar normalt mycket soppa. Jag får forska vidare i morgon. Är det någon som har en ide så tar jag tacksamt emot tips och ideer.   RuneCX: Dom där plastinsugen blir så där lite då och nu, om det beror på förvagning pga av att den sitter precis övanför grenröret eller om det är någon microskopisk spricka som gör att det suger ihop som en plastpåse låter jag vara osagt. Men byt till en metallinsug ist, bara att plugga egr uttagen. Jag har ett om du vill ha, i Hässelby.

    Trottelgivare: Till toppen av sidan
    Butterfly spindle switches on fuel injection cars:
      Iain 2001-03-04: I drove my Turbo around with the throttle potentiometer accidentally unplugged for ages and didn't notice it (except I think it gave me slightly worse (than even usual!) fuel consumption.   Alan D (UK): I believe that the purpose of the butterfly spindle switch is to limit/cut off fuel injection on overrun. That is to say, when the engine is doing 2000 rpm on zero throttle it does not need fuel.
      Gábor: The switch has two contacts and it informs the ECU of idle speed and full throttle (actually, the end contact is not full throttle only, it makes already before the throttle opens fully). The normal range is simply indicated by both contacts being open. In both extremes, the ECU makes corrections to the amount of fuel injected but the air flow sensor and everything else is there and fully observed to dictate the basic values. If the switch is failing, missing or disconnected, you can still drive the car, although a still cold engine might stall more easily without the TS informing the ECU about the special requirements of idle speed. Once it is warm, there won't be any significant difference - provided all parts of the system function as expected, expect for higher fuel consumption because the fuel injection will not be stopped during deceleration (of course, the amount of extra fuel depends on how often you use this regime of the engine) and, possibly, some marginal difference in extreme acceleration.
      Alan D (UK): The butterfly spindle switch in the closed position has no effect on idling mixture, that is still controlled by the air-meter. The purpose of the switch is to cut off fuel completely when the engine is on over-run (I think I remember someone saying over 1500 rpm) on a closed throttle. This saves fuel while descending mountain passes, for instance, and stops bangs and pops in the silencers as fuel builds up and ignites, because it does not burn nicely at very low ignition pressures.
      Gábor: Depends on the actual system and the temperature of the engine, but it is generally in the 1,200 to 1,500 rpm range. The cut-off and cut-in values are usually not the same, in other words, it has hysteresis.

    Justera trottelventilen?
      Magnus 2003-02-17: Hur justerar man trottelventilen på en GTi -86? Min verkar inte stänga som den ska. Det bluddrar mycket vid motorbromsning.   JensLM (DK): Du løsner de to skruer der holder trottelgiveren. Der er ovale huller i monteringsflansen. Så drejer du giveren til du hører et lille klik. Du kan evt måle at modstanden mellem to af kontakerne falder til nul ohm.
      Magnus: Eh... lite utförligare tack. Jag antar att jag gör detta med motorn igång? Eller?   JensLM (DK): Nej med slukket motor! Der sidder en kontakt inde i trottelgiveren der skal klikke når speederen slippes, det er den du kan høre. Prøv at dreje spjældet med hånden, når du drejer den tilbage igen skal du høre klikket. Husk du må ikke justere på den lille stopskrue som spjældet støder mod når du slipper speederen, hvis der er rørt ved den kan det være grunden til at kontakten i trottelgiveren ikke aktiveres.

    Lufttempgivare: Till toppen av sidan
    Air temp sensor:   Marc B 2001-02-12:
    Where is the air temperature sensor placed?   Gabor: In the AFS housing.

    Vattentempgivare: Till toppen av sidan
    Water temp sensors:   Adrian H 2001-07-17:
    Where is the water temperature sensor placed?
    Vattentempsensor
      Alan D (UK): The engine temperature sensor is near the position of a 'fifth fuel injector', at the right end of the cylinder head. Unplug it and look down the holes in the plug for connectors held correctly. The water temp is in the engine head, assuming you have the 2500 cc engine. At the back of the engine and on the right-hand side of the engine (as viewed from the passenger compartment) you'll find three sensor in the head. The left one is between the first two intake plenums and is the water thermistor for the dashboard digital readout, the second or middle sensor is the thermal switch, right at the back of the middle plenum and is for the computer control of the injection, and the third or right-side sensor is the water temp sensor that tells the computer how much fuel to provide according to the engine's temperature (more when cool, less when hot).
    If you could get a copy of the Haynes manual (number 528) for CX (petrol) '75 to '88 you'd have a diagram on page 260. All three sensors are more or less in a straight line across the back of the head, so if you locate one, the other two are more or less in the same position relative to and parallel with the back edge of the head. The two outer sensors are almost exactly in line, while the middle sensor is slightly closer to the back of the head. The sensor, if I remember correctly (my car's at the garage at the moment) looks a little like an injector -- it has a plastic surround around two pins.
      Chris S: The engine water temperature sensor resistance should be:
    0ºC = 5000 ohms
    20ºC = 2500 ohms
    80ºC = 300 ohms
    The readings are across the 2 recessed prongs in the sensor, to save taking it out (with all that trouble of refilling & bleeding the water system), you could try with the engine cold, then hot. I believe these things do fail from time to time, & are a standard Bosch item.

      Marc 2001-02-11: They say disconnecting the water temp sensor should stall the engine?   Gerry: It doesn't stall the engine, but to let you know something is amiss, a misfire is introduced by the electronics. I learnt this because the plug housing on my temperature sensor was damaged (cannot imagine how or why), the securing clip was missing, and this resulted in the plug gradually working itself loose off the sensor. I think this was also assisted by excessive engine movement with a damaged pork-chop mount.

      Rickard F 2003-11-13: Min Cx GTi -89 har börjat bete sig riktigt konstigt. På morgonen , spelar ingen roll vilken väderlek det är, bara motorn är kall, ryker bilen väldigt svart och rycker och missar. I början var bränsleförbrukningen nog extremt högt, runt 2 liter milen. Men jag fick för lite sen ett tips om att felet berodde på att termotidgivaren har gått sönder. Nu är den bytt men det ända som har ändrat sig är bränslet 1 liter blandad körning. Men när motorn blir varm försvinner svartröken och missar, då går bilen som en dröm. Jag har dessutom bytt luftmängdmätarn men ingen reaktion. Alla stiften och tändkablarna är nya, och systemtrycksregulatorn är ny. Är det någon som har tips eller erfarenheter från likadana fall?   Johan G: CX 25 från -89 använder inte någon 5'e insprutare som choke. Signalerna till de vanliga 4 får helt enkelt lite längre pulser av elektroniken. Allt detta baseras givetvis på information till elektroniken om vilken temperatur motorn har. Så, du bör kolla din tempsensor. Ta en titt på http://www.algonet.se/~frenchie/cx/wiring.html och http://www.algonet.se/~frenchie/cx/CX-elsys.html. Komponenten och dess anslutning som du ska kolla är no. 841 i schemat. Sitter på höger del av toppen i förlängning på kabelhärvan som matar insprutningsmunstyckena. Ska mäta ~2,5 kohm vid +20 grader. Funktionen står noggrant beskriven på sid 3 i CX25 IE med katalysator, Avgasrening, Beskrivning och Serviceanvisningar (10 sidor, 8.43 MB) http://194.236.34.199/frenchie/cx/sm/g0-87-03.pdf

    Bränsletryckregulatorn: Till toppen av sidan
    Fuel pressure regulator:   Marc B 2001-10-11:
    The amount of fuel is governed indirectly by the fuel pressure regulator (the little metal box in line after the fuel distribution rail), which regulates fuel pressure depending on inlet manifold vacuum. Any excess fuel is returned to the fuel tank. This is the way all electronic fuel injection systems work, as far as I know.
    Bränsletrycksregulatorn

      Henrik H 2003-09-03:
    CX 25 GTI ABS –88, ryckig gång vid låga farter.
      Andreas A: Kolla vakumslangen till bränsletrycksregulatorn!

    MAP-sensor: Till toppen av sidan
    MAP-sensor – vad är det?
      Peter Å 2004-08-12:  MAP-sensor - vad är det?
    Chrysler MAP-sensor
    MAP-sensor från Chrysler, bild hittad på webben. Ser likadan ut på CX T2. På CX GTi är den dock utformad som en rund burk med slang i ena änden och elektrisk anslutning i andra.
       Autorepair på About.com   MAP-sensorn är en trycksensor ansluten med en slang till insugningsröret. Den innehåller en variabel resistor för att mäta skillnaden i tryck mellan insugningsrör och omgivningens lufttryck
       Saabturbo:   MAP–sensorn spänningsmatas med 5 V på ett stift, jordas på ett annat och ger signal 0,5 – 5 V på det tredje.
       HH Scott:   MAP eller “Manifold Absolute Pressure” –sensorn ger en signal proportionell mot insugningsrörets undertryck. Signalspänningen är 0,5 V vid största undertryck (tomgång) till 4,9 V vid minsta undertryck (fullgas).

    Ryckig gång:
      Göran W 2004-08-11:
    Jag vet att det är väldigt svårt att ställa diagnos men hoppas på lite friska infallsvinklar! Gti 25 -88. Går småryckigt över hela registret. Inte väderberoende. Känns mest när motorn går på "lätten" eller med svag motorbroms men det finns där även under gaspådrag och verkar vara rytmiskt i förhållande till varven. Är även lite trilsk att starta och vill att man möter med gas redan på startmotorn! Har sedan inga som helst svårigheter att gå på tomgång. Nya stift - ingen skillnad. STP akuttillsats för insprutningssystemet verkade positivt i början men när soppan var förbrukad kom problemen tillbaks.
       Johan G:
    1:  Kolla sprickor kring tändspolarnas anslutningstorn - mycket vanligt att det smiter några gnistor mot jord, ofta värre om det är skitigt/fuktigt. Spraya lite vatten med blomspruta och se om det blir värre, kolla efter synliga gnistor när mörkret sänkt sig.
    2:  Se över din MAP-sensor, framför allt slangen mellan insuget och sensorn. Sensorn sitter bakom expansionskärlet. Prova att koppla bort T-anslutningen (som leder bort mot ventilen som reglerar kol-kanistern) och koppla MAP-sensorn direkt till insuget. Börja där och hör av dig...
      Peter Å 2004-08-12:
    Hej Göran och Johan! Jag lägger mig i här! Foto nedan från min GTi -88. Är MAP-sensorn den vita plastburk som syns uppe till vänster? Den har en slang ansluten framåt och en trepolig elektrisk kontakt ansluten bakåt.

    Kollade funktionen hos denna enhet idag. Motorn på tomgång:
    1:  Tog loss slangen - ingen skillnad.
    2:  Sög i slangen, blåste i slangen - ingen skillnad.
    3:  Tog loss kontakten - ingen skillnad.
    Om jag fattat rätt har MAP-sensorn ingen större betydelse vid tomgång utan först vid lite gaspådrag och i så fall visar min test inget. Skall imorgon mäta spänningen från sensorn: skall vara 5 V in på ett stift, jord på ett annat stift och 0,5 till 5 V ut på det tredje stiftet beroende på undertrycket i insugningsröret har jag läst mig till. (Eller är jag helt fel ute och den grej jag testat är vacumsensorn för tändförställningen? Råd?

    Orolig tomgång:
      Mats S 2004-04-29:
    Prestige -85. Segstartad. Den dör ett par gånger vid kallstart. Bytte luftmängdmätare. Det blev bättre men inte bra.Den går uselt på tomgång. Vandrar upp och ner, bluddrar. Låter som tändningen inte är med. Om jag drar ur fyrans tändkabel(tomgång) märks ingen skillnad medan skillnaden blir tydlig om jag drar ur de andra kablarna. Ger jag däremot lite gas och drar ur fyrans kabel hörs skillnaden tydligt. Känns som tändningen inte är med på tomgången för att sedan komma vid mer gas. Bilen känns slö i början men går bra runt 80-110.. Värst är den "ickeharmoniska" tomgången. Bensinförbrukningen är också fortfarande för hög. Luktar bensin av och till.
       - Detta är gjort: Tändstiften är nya och visar samma gyllenbruna ton alla fyra. Gnista på alla fyra (stark och fin med mejselen cm mot gods).Ej sot el. olja på stift. Ventilspel inställt.Kompressionsprov gjort (ca 11,6 kg/cm2 på alla), tänkablar från funkande bil (original) , luftmängdmätare från fungerande bil, hjälpluftventil bytt från fungerande bil, vacumslangarna "startgastestade" till förbannelse även dragspelsbälgen ( inkl nogrant inspekterad), slangklämmor där det behövdes. Spridare nr fyra testad. Fin bensindimma kommer ur den vid start. Testkört med andra tändspolar (gamla vet ej skick men ingen skillnad.) Folk som lyssnat har trott det varit tändningen. "Stora blå" (insprutn.relä) bytt.
       - Har inte kollat: Styrdon ("dator"), vattentemperatursensor (eller vad det heter). Nu behöver jag fler uppslag. Vad kan egentligen datorn hitta på ? Varför går den jämnare när man drar på med gasen? Testa med ytterligare spolar?
       Mattias: Har du kollat MAP-sensorn? Tryckmätaren för insugningsröret. Är den paj räknar datorn fel. En paj sådan borde kunna ge otrevliga indata till styrboxen när undertrycket är stort d.v.s. på tomgång. Vid lite gas blir inverkan av trasig undertryckmätare lägre. Brukar bara vara att suga lite i vakumslangen för att se om mätaren hänger med. Jag är dock inte helt säker på att din modell har en MAP-sensor, men det vet säkert någon annan här.
      Mats S: MAP-sensorn , är det den lilla burken med vacumslangar som sitter strax bakom röret till spridarna på höger sida (bilens färdriktning)? Är det någon typ av vacumklocka?    Jarre: (MAP)-sensorn sitter bakom kupéluftintaget. Följ vakuumslangen!
       Mattias: Jag tror att du har sett bränsletrycksregulatorn. Så såg ju motsvarande "MAP-sensorn" ut på gamla fördelare. Brukar numera bara vara en slang som går till en liten burk, från vilken några sladdar går. Inne i burken sitter ett membran som kan liknas vid en vacuumklocka, men burken ser alltså inte ut som en sådan (som den alltså gjorde förr).
       Johan G: MAP-sensorn är olika på olika modeller! Kolla i dokumentationen på min site...

    Konvertera till etanoldrift? Till toppen av sidan
      Micke 2005-10-02: För att konvertera en insprutningsmotor till att fungera med E85 etanol som drivmedel behöver du en bränsletrycksregulator som du ansluter till returslangen från bränslekanalen (där spridarna sitter). Den befintliga fasta regulatorn sitter kvar som den är. När du justerar upp trycket med ca 1 bar mer än original så kopplas den gamla regulatorn bort automatiskt. Ansluter du även vakuum från bilens insug till vakuumanslutningen på regulatorn får du en reglering så att du får mer bränsle vid pådrag. En detaljerad beskrivning följer med regulatorn. (En konvertering tar normalt ca 1 timme). Denna regulator är justerbar mellan 1-5 bar samt vacumstyrd och har 8 mm slanganslutningar. Pris 1100:-
    www.etanol.nu

    www.creatix.se
    Bränsletryckregulator

       VLT 2005-07-07:    Bengt Ceder byggde om sin bil för etanoldrift. Ett ingrepp på en halvtimme plus en del justeringar. Notan landade på cirka 1500 kronor.
       Han fick idén efter att ha läst en artikel i VLT. Den handlade mest om nya etanolbilar.
       - Jag gick in på nätet och tittade. Då hittade jag en sida där folk berättade vad de hade gjort när de konverterade sina bilar.
       Att det gick att tanka etanol i Västerås var förstås också viktigt när han bestämde sig för att försöka byta bränsle. Han är van vid att meka med bilar och bilen var inte ny, en Daihatsu Charade av 90-års modell.
       - Det var kul att se om det skulle fungera. Och om det gick undrade jag varför inte fler kör på etanol.
       Etanoldrift är ett sätt att minska oljeberoendet, påpekar han. Bränslet är förnyelsebart och det kan framställas i Sverige. Dessutom kan man minska utsläppen av växthusgasen koldioxid genom att köra på etanol i stället för bensin.
       Bengt Ceder började med att skaffa en regulator och en tryckmätare. Regulatorn behövs för att kunna öka bränsletrycket till motorn. Han köpte även en extra bränslepump eftersom han inte trodde att bilens pump skulle orka med det högre trycket. För ett halvår sedan gick han över till etanol. Bränslet är billigare än bensin men ger inte lika mycket energi per liter. Först var motorn svårstartad. Sedan kom han på att han kunde lura styrboxen som sköter blandningen av bränsle och luft. Lösningen var en strömbrytare vid ratten och ett elektriskt motstånd i motorrummet. När motståndet är inkopplat fungerar det som en slags choke.
       - Motorn hoppar i gång galant, precis som när jag körde med bensin. Det känns stabilt.
       Nu ser han fram emot rejäl vinterkyla. Då kan han testa motorn på riktigt. Fast han är inte orolig att den inte ska fungera. Han tror inte heller att gummislangar med mera ska gå sönder. Även vanlig bensin innehåller en viss del etanol. Den enda skillnaden är att han måste tanka oftare med etanol än med bensin, berättar Bengt Ceder. Vid landsvägskörning drar bilen 0,8 liter per mil mot 0,7 med bensin. När han kör i stan drar bilen än mer etanol. Om du vill veta mer om hans etanolbil så kan du mejla honom. Adressen är: bengt.ceder@swipnet.se.
    Bengts etanol-bil I dag är det egentligen inte tillåtet att på egen hand bygga om sin bensindrivna bil till etanoldrift. Men reglerna är inte glasklara, enligt Pär Gustafsson på Vägverket. Frågan utreds just nu och hösten 2005 ska ett förslag presenteras för regeringen. Det handlar om tre frågor: juridiken, utsläppen och säkerheten. Eftersom Sverige är först på det här området gäller det att inte krocka med EU-regler.
       Bilägaren riskerar att gå miste om garantier och försäkringspengar om ombyggnaden förstör motordelar. Exempelvis kan packningar och slangar lösas upp och orsaka igensättningar och läckage. Bilen kan fungera ett tag eftersom det tar ett tag att lösa upp materialen. Pär Gustafssons råd är att vänta med att bygga om. Även föreningen Gröna Bilister avråder från konvertering. Torbjörn Linnell som står bakom diskussionsforumet www.etanol.nu känner till bilar som gått sju år på etanol utan att motorn tagit den minsta skada.
       Vete, korn, majs med flera råvaror kan användas vid tillverkningen av etanol. Mäsken som är en restprodukt kan torkas och användas som djurfoder. En liter bensin innehåller lika mycket energi som 1,47 liter ren etanol. Vanlig bensin som säljs i Mellansverige innehåller 5 procent etanol. Det innebär dels en miljövinst, dels fryser inte vattnet i bensinen lika lätt.
       Bränslet E85 består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Det finns flera anledningar till att man blandar bensin i etanolen: ingen vill dricka blandningen, bensin smörjer motorn, motorn startar lättare, bensinen ger en synlig låga (rödaktig). Etanolens färglösa låga skulle vara en fara vid till exempel motorbränder.

    Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan