Citroën CX mekartips -> Insprutningssystemet -> Insprutningsreläet
Insprutningsreläet:
     uppdaterad 2009-02-11
The Big Blue - inprutningsreläet Klicka för större bild!
Beskrivning
    Insprutningsreläet sitter monterat i motorrummet under bilens högra framlykta. Avig placering kan tyckas, men det finns ett säkerhetstänkande i detta - reläet skall sluta fungera vid en krock och därmed stänga av bensintillförseln.
  Insprutningsreläet får spänning från tändningsdatorn och sluter kretsen till bensinpumpen så pumpen startar.

Mekonomen har ersättningsrelä, artikelnummer 14-132040, pris 454:- (feb -09):
Relä från Mekonomen, klicka för bild
Klicka för större bild!

Startar inte – oxiderade kontakter på insprutningsrelät!
  Maurizio 1999-08-02:  När jag skulle starta min CX 2400 Ie -83 efter att ha stått 7 veckor så går den igång i 2-10 sek men oftast går den inte igång alls. Jag har kollat att den tänder. Bytt alla bensintillförseldelar som jag hade tillgängligt, bränslepump (den går hela tiden eftersom jag tjuvkopplat den), tryckventilen på returen efter spridarna, alla fyra spridare och databoxen. Jag har kollat att alla vakumslangar sitter i. Det är fortfarande lika.   Bert: När man byter luftfilter på en CX, eller vid annan service i närheten, kan det tänkas att man drar ur den trepoliga kontakten till luftflödesmätaren. Den sitter ganska illa till långt ner bakom den stora plastpottan med luftfiltret. Man drar då gärna i kabeln, och drar sönder kontakten. Nån kabel i kontakten åker ur själva kontaktstycket. Hände på min CX på verkstad, och dom kunde själva inte hitta felet sedan. Yttrade sig ungefär som du beskriver, bilen gick bra ibland, men fick order om full gas ibland när kabeln glappade ur. Då gick den hjälpligt på fullgas men dog om man släppte gasen. Lösningen var alltså att trycka in alla tre kablarna ordentligt i kontakten igen. Enkelt, men skitigt, att kolla.
  Resultat från Maurizio:  Bytte även samtliga tändelar utan resultat. Så som sista åtgärd bytte jag databox en gång till och det visade sig vara skitiga kontakter på själva multikontakten till boxen.
  Nytt resultat från Maurizio:  Jaha, trodde man felet var löst men ack vad jag bedrog mig. Testade bilen ett antal gånger mellan jobbet och hemmet, sådär en 10 mil utan problem (2 mil åt gången). Så nu var det test på lite längre tur Orsa-Tällberg, jaha så långt kom man 2 km från målet, varefter den stannade vid kraftig inbromsning. Den gick sedan svårligen (50 försök) igång och kunde max köras 50 m för att sedan lägga av igen. Det verkar hänga samman med rörelserna på motorn och någon kabel som inte sitter som den ska. Som jag tidigare beskrivit har jag bytt alla tänkbara delar utom kablarna mellan de olika delarna. Snabbt konstateras att tändningen fungerar. Spridarna öppnar inte som de ska. Alla spridarna är bytta. Vilka delar ingår i spridarsystemet? Bilen är en CX Break automat 2400IE av 83 årsmodell. Har upptäckt att det finns signal till spridarna endast när startmotorn går, sedan dör de ut.   Svar från Anders: Kolla upp insprutningsreläet!
  Slutresultat från Maurizio:  Kollade reläet. Japp den grova gula kabeln hade ett extremt oxiderat flatstift. Bytte detta och bilen fungerade utmärkt. Körde Orsa-Simrishamn och retur utan problem. Det var alltså ett oxiderat flatstift som föranlett ett halvårs stillestånd.

Startproblem – ärgat relä
  Wisslan 2004-10-27:  Nu har jag äntligen hittat min pärla och är sedan i förrgår en stolt och nybliven ägare till en CX 25 GTI Turbo 2 (T2). Trots att jag borde veta bättre så gjorde jag det ändå... kunde inte hålla mig... Jag motortvättade den grundligt i går kväll. Jag blåste sedan så torrt som det går, sprutade 5.56 kors o tvärs i alla kontakter jag kunde hitta, och kan du tänka dig..... hon startade så snällt, halvmilen hem gick problemfritt, samma halvmil tillbaka till jobbet i dag, gick också utan mankemang, men hemvägen... Fick snällt ringa efter tanten, som kom med Volvon och släpade hem mig, och "pärlan" behöver jag nämna hur stort hennes flin var, hon har ju varit skeptisk hela tiden.... :-) Nåväl, nu undrar jag om någon har något fiffigt tipps om vart jag kan börja att leta efter fukt?? motorn hoppar igång precis som vanligt, men dör direkt igen... oavsett gaspedalens läge....   Frenchie: Du ska inte spruta allt med 5-56! 5-56 är bra vid akuta tillstånd utefter vägen. Men när denna relativt lätta olja blivit av med sina ännu lättare fraktioner av div. mysko lösningsmedel lämnar 5-56 en smutssamlande hinna efter sig. Jag gissar att du ska börja kontrollera om dina tändspolar har sprickor kring isolatortornen.
  Peter Å: Det kan vara det gamla kära insprutningsreläet eftersom den startar bra men sedan dör direkt. Vid start går strömmen till bensinpumpen "annan väg" än när startmotorn åter kopplas ur. Sök på "inspruningsreläet" och du kommer att hitta massor av kunskap! Det kan ju ha krupit in fukt där vid motortvätten. (Har du annars prövat att ställa in bilen i torrt garage något dygn? Kan vara bra för att få ut fukt från allehanda mysko ställen.)
  Frenchie: Ett relä som man mycket enkelt "tjuvkopplar" med en bygel i kontaktdonet tills man fixat sitt gamla relä eller köpt ett nytt...
  Wisslan:  Visst var det insprutningsreläet, det hade ärgat ganska duktigt uppe i ena hörnet, docj var tråden ok, så efter en stunds putsande, så tryckte jag dit det igen, och vips... hon går som om hon aldrig varit stillastående... :-) Jag förmodar att det är en god idé att försegla reläet igen, med någon typ av silikon, så det blir kvällens projekt i morgon... Det känns plöstligt riktigt enkelt att äga en Citroën!

Startar – startar inte – startar – startar inte – lossat kontaktstycke vid batteriet!
  Lobo 2005-09-01:  Jag köpte en CX GTi, startade bra tills jag kört hem den och den stod några dagar. Då startade den inte, slog i 10 liter, pumpen började gå när man vred på nyckeln, startade. Nu kört några veckor å så lägger den av igen på samma sätt. Tanka i den 20 liter, startar, körde några mil den dagen. Två dagar efter startar den inte igen, slog i 10 liter - kan inte vara lite soppa nu tänkte jag, å den startade inte. Ingen pump hörs när man vrider på tändingen - ska den alltid låta eller är det bara ibland? Är det någon givare som säger till pumpen att nu är det bensin i tanken pumpa? Eller hur fungerar det?   Error: Bränslepumpen går när startmotorn används eller när motorvarvet överstiger 250rpm. Bakom/under höger strålkastare sitter "det stora blå" = det relä som strömförsörjer pumpen, insprutningsdatorn och förvärmning av lambdasond. Kolla så det inte är oxid i reläsockeln.
  Lobo:  Ok, jag har kollat mitt relä och det ser väl inte för bra ut, mätte spolen och den gav ifrån sig 1,5 Mohm, antar att det inte ska vara så mycket motstånd i den. Så jag provade detta med att köra en knapp, först provade jag att bara sätta dit reläet utan hölje och sedan trycka över reläet så pumpen gick och då gick pumpen – aha, reläet ,tänkte jag, är fel då. Provade att bygla med en knapp så det går hela tiden. Fixade dit en lödning och en knappkabel rätt snabbt. Satte dit reläet i kontakten och tryckte på knappen - fungerade inte. Tog bort skalet på reläet, vippade på reläets brytare och likadant. Så nu vet jag inte alls var felet är, om det är i kontakten eller något.   Göran W: Byglat över 30-87a-87b ?
  Pontus: Bygla inte det blå reläet höger fram vid strålkastaren. Om reläet inte fungerar som det skall så byt relä. När det gäller bensinpumpen så går den så fort strömmen är på i bilen, d.v.s. samtidigt som du vrider startnyckeln. Motorn behöver således inte vara på. Bensinpumpen går alltid med samma varv och samma tryck. Tänk på att byta bensinfiltret med jämna mellanrum (det sitter vid bensinpumpen framför tanken höger bak, åtminstone på min T2-88) eftersom insprutningsmotorer är känsliga för bensintrycket som kan påverkas av igensatt filter.
  Frenchie: Bygla gärna reläet för att diagnostisera om det är reläet eller pumpen som bråkar. Då är det dessutom bra att veta hur man gör, kolla gärna på elscheman på min site: www.citrotech.se
  Är det inte så att reläet släpper på matning till pumpen ett par sekunder när tändningen slås till. Sedan drar reläet när man har 50-matning = när startmotorn går. Dock, om inte tändpulser kommer i en strid ström från tänddatorn släpper reläet = pumpen stannar.
  Pontus: Pumpen går konstant på min bil när startnyckeln är vriden till ström på.
  PÅ: Bensinpumpen på CX 25 går endast när startmotorn aktiveras eller när motorn är igång. Det räcker inte med att sätta på tändningen som på en del andra bilar. Annars är det nog någon som redan byglat eller förbikopplat insprutningsrelät på din bil.
  Pontus: Möjligen skiljer sig min bil, vilket jag inte vet, från de svenskimporterade då den är tillverkad för Tyskland och direktimporterad därifrån 2003. Sedan kan det kanske också skilja mellan olika modeller och årsmodeller av CX. Jag har en CX 25 GTi TURBO 2-88 utan kat. och utan choke.
  PÅ: Det kan förstås vara något speciellt med din, Pontus. Men min GTi -88 med kat är iallafall sådan att pumpen inte går när tändningen slås på utan först när starmotorn aktiveras. (Det hördes tydligt när starmotorn var trasig för några år sedan hur pumpen startade när nyckeln vreds till startläget - normalt hör man annars aldrig bensinpumpen).
  Emil: På gamla goa D-Jetronic så går pumpen i 3 sec när man slår på tändningen. För att bygga upp trycket. Den slår sedan av sig om man inte gör något försök att start motorn. Något liknande borde finnas på CX.
  Lobo:  Mätte igår mellan alla ben på sockeln för bränslereläet.. mätte mellan 30 och 31 och ingen spänning. Provade att mäta mellan 30 och jord på motorn - inget heller. Är inte 31 jord? Mätte melllan 30 och det andra benen när tändningen var på och då var det lite småströmmar här och var mellan de andra. Var är felet.... kollade också alla säkringar i säkringslådan som är till vänster om ratten, alla var hela. Vart går alla kablar som går från reläsockeln? Skulle ju gärna vilja kolla kabeln så det inte är något brott på den, men det är typ omöjligt när dom dragit reläet på det mest perversa stället... Ingen som har elschema?   Frenchie: www.citrotech.se
  Lobo:  Hittade ett schema på Citrotech som var korrekt vilket de andra inte var. Strömkällan till sockeln fanns inte, att fel söka denna kabel var inte lätt, tur att man hittade ett schema. HIttade felet. I samma veva som bilen slutade gå så bytte jag batteri (batteriet var dåligt). Och i och med att jag bytte, så gled ett kontaktstycke ur, som satt vid batteriet. Vilket då var strömen som ska via reläet till pumpen. Pluggade i den, vred på nyckenl och fett Gti-ljud spred sig i luften!

Vad går sönder i insprutningsreläet?
  Jonas E 2002-10-07:  Vilken komponent (diod, IC-krets, kondensator) brukar gå sönder i det blå insprutningsreläet (Bosch 0280 230 009)? Motorn slocknar omedelbart efter start, bytte relä och då fungerar det bra igen.   Bert: Kolla lödningarna i första hand, sedan kontaktytor på relät. Annars kan väl vadsomhelst gå sönder.

Trassel med reläet
  Pelle N 2001-05-16:  Efter att min CX T2 -89 fick "sudden death" med utebliven bensintillförsel har jag kommit på att bilen går om jag klämmer ihop spolen i bränslepumsrelät manuellt (det blå relät bakom höger strålkastare). Jag förstår inte riktigt vad det är som ska bryta strömmen vid krock. Är det den 2-3 mm breda plåtremsan som svänger 90 grader och sitter fastlödd i kretskortet? Den verkar hel. Är det något annat som kan göra att relät inte drar, eller är det mitt relä som är trasigt?   Sten: Prova att löda om alla anslutningarna i reläet. Det kan dock vara så olyckligt att det är avbrott inuti själva spolen. Ett begagnat bränslepumpsrelä kan du köpa från någon av bilskrotarna anslutna till www.bildelsbasen.se. P.S Jag lindade om en reläspole en gång - det var ett j-a jobb men det funkade.
  Replik från Pelle: Jag tror jag gör som du säger och löder om. Spolen är hel för jag får den att dra när jag lägger ström över den. Däremot får jag den inte att dra genom att lägga ström på stiften.

Startproblem
  Lars W 2000-11-13:  Min CX 25 GTi startar bara när den vill själv. Den kan starta perfekt ett par dagar, sen är den död.   Maurizio: Det kan vara insprutningsrelät som sitter under vänster framljus. Kontakten kan vara ärgad, det brukar lösa sig med att spruta på elektronikspray mot korrision. Själv hade jag problemet och den startade inte en av 50 gånger, men då var det omöjligt att få igång den.
  Svar från Fredrik: Jag har haft själv samma problem... Det var insprutningsrelät... Kostar ca: 700:-
  Svar från Anders Ö: Min CX25 TRi combi -87 led av samma problem. Det visade sig vara svänghjulsgivarna. På min modell är det två. Bägge var paj. Jag kom på ett sätt att kolla dom. Plocka ur dom ur bilen, torka bort all smuts, det samlas en del spån från kuggkransen på spetsen då denna är magnetisk. Koppla sedan in en ohmmeter och kolla. Dom skall ligga på 50-60 ohm. Om dom gör det, värm dem försiktigt med en hårtork. Om inget har hänt när värmen har stigit till den milda grad att man nästan inte kan hålla i dom, tryck med fingrarna så att du fösöker att böja dom, försiktigt, om ohmmetern fortfarande visar samma värde (<70 ohm) är dom troligen OK. Men som i mitt fall for det iväg bortemot 1K på den ena och mot oändligheten på den andra. Efter en ordentlig investering av nya har det fungerat perfekt i över ett år.

Startproblem
  Johan P 2001-03-12:  During the last three weeks I have had my one-sensor CX25 GTi sleeping in the garage. From one day (fully functional) to the next (cranking with some coughs but mainly dead, later completely dead). Three weeks of measuring fuel pressure, checking all the cables, opening both the Jetronic as well as the ignition module looking for cracks or trace of mini-fire. All sensors measured OK. I THINK I have found the cause of my stand still: On the left wing there are three connectors, 5-pin brown, 2-pin brown, 3-pin white (only 2 wires in the 3-pin white...). The 2-pin brown is the one signalling from the ignition to the injection that it is OK to inject fuel. (Also signaling from the big blue, injection pump relay, to the ignition module that power is on.) Check this connector! I did and now the car is running flawless again. :-)

Startar men går inte
  Dan 1999-11-13:  Min Cx25 GTI -86 är lite mystisk! När jag vrider på tändingen ser allt väl ut, även när startmotorn går igång startar motorn. Så allt väl, men när jag släpper nyckeln stannar motorn. Jag har bytt tändplatta samt impulsgivarna vid svänghjulet.   Anders: På min T2 -88 sitter ett insprutningsrelä, blått på min bil, under höger strålkastare (logiskt va?). Detta har som funktion att bryta strömmen till bränslepump och insprutningsdator om motorn stannar. Reläet får en puls från tänddatorn som talar om ifall motorn går och håller då reläet slutet. Vid start är denna funktion förbikopplad för att man överhuvudtaget ska få igång bilen. På min bil har jag tagit bort reläet och byglat det med en strömbrytare.
  Resultat från Dan: Tack! Precis för 15 minuter sedan skruvade jag på cittran, och för cirka 25 minuter sedan förstod jag att det var detta relä som spökade. Jag pillade upp det för att se i villket skick det var, (ärg i blå förpackning). Tack för hjälpen!

Help with big blue, please
  Mike (HUN) 2002-03-21:  When checking the car and looking for the fault, everything seemed to work as it should except for the one reading on the relais. I´d like to know the current at the pin marked "TD" (look at picture above, "relaybase.jpeg"). My relais only gives 3 Volts+ current when cranking the engine. I think this is too low but I don´t want to try and short it with 12 volts in case that is too high, I don´t want to eventually destroy any components as this wire connects to both computers.   Chris S: To get your car running (if the Blue relay is at fault), all you need do is connect the following terminals together when you want to drive the car: 87, 87a, 30. Please be aware that this is only an emergency fix - the fuel pump will always be on with this bypass. The Blue relay's purpose is to make sure the fuel pump is on only when the engine is running above 275 rpm. and the emergency system bypasses this feature. I carry an emergency triple terminal loop in the glovebox for this, if & when its needed. From memory the cost of a new Bosch Blue relay (in Europe) is about $US 40. The major problem seems to be failure of the small connectors & cracking of the relay base, due to wiring loom strain, which can be alleviated by improving the loom anchoring near the relay.
  Bigal: You can also take the cover off big blue and press the actuating lever/tab and the pump should run – regardless of ignition switch position.

Bränslepumpsrelä från Peugeot?
  Harry S 2003-03-17:  Will the fuel pump relay from a pre-86 Peugeot 505 fit in a CX 2500 EFI engine?   Bob R: Since both Citroën and Peugeot used Bosch injection systems at that time, the relay should be interchangeable. While some components in the Jetronic injection systems were somewhat application specific, the relay would not be one of them. As stated in another reply, it's only functions are to control the fuel pump and the injection. It receives a signal from one of the flywheel sensors, and will only activate the pump and injection if it senses rotation of the engine. This is why none of the injected CX:s starts instantly - it has to turn a number of degrees before it will be given any fuel.
  Vince: The CX 2500 relay has 7 pins. 2 are narrower than the other 5. ie 1/8" and 1/4" flat blade pins. This relay handles both fuel pump and fuel injection as I understand.
  Chris S: The Blue relay for the fuel injection is a Bosch relay Type 0 280 230 009

"Det stora blå"
  Magnus 2000-10-24:  Nu när höstens fukt och kyla börjar göra sig alltmer påminda verkar det även vara dags för min CX T2 - 88 att få symptom. Det börjar åter ta allt längre tid innan motorn tänder, det tar flera minuters oroväckande körning med startmotorn. Nån som har några tips förutom startgas/kablar?   Lennart: Hade samma problem med min T2-88 förra vintern. Jag hittade till slut en spricka i bränslepumpsreläet som sitter under höger framlampa. Detta relä sitter placerat just där för att pumpen ska stanna om man krockar. Jag plockade sönder relät (kostar 1200:- nytt hos Citroen!) och lödde i en ny tråd. Sedan dess har den startat alltid på ngn sekund!
  Kompletteringsfråga från Helge: Meget interessant (har en T2 -87). Du mener det blå releet som er kapslet inn i et plasttrekk av noe slag...???   Svar från Lennart: Jo just det reläet, man får peta bort silikonet för att komma in. Själv har jag dragit ut två sladdar till en separat "nöd"-brytare i motorrummet för att ha att slå på pumpen med om den inte går!

Krocktråd?
  Stefan 2006-06-07:  Var sitter den EXAKT!   Razor: Kan det vara så att placeringen av ett ömtåligt relä längst fram i bilen är själva "krocktråden"?
  Jarre: Kan vi inte EN GÅNG FÖR ALLA avskaffa myten om "krocktråd"???
  Adde: Ja, inte dog min bils bränslerelä när jag krockade. Ni kanske kommer ihåg hur nosen på Prestigen såg ut efteråt - helmosad! Motorn startade trots det hur fint som helst...


Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan