Citroën CX 25 mekartips -> Insprutningssystemet -> Avgassystem och avgasrening
Avgassystem och avgasrening
     uppdaterad 2008-08-12

Katalysatorn: Till toppen av sidan
Så här funkar det:
En katalysator på en bil är en anordning som sitter på avgasröret ganska nära motorn. Den ser ut som en burk på avgasröret och liknar en liten ljuddämpare. Katalysatorn förvandlar giftiga skadliga gaser till mindre skadliga genom en kemisk reaktion. En s k trevägskatalysator förvandlar cirka 90% av CO, HC och NOx från motorn till C2, N (kväve) och H2O (vatten).
    En typisk bilkatalysator består av ett hölje av rostfritt stål med keramiskt material inuti format som en vaxkaka med celler. Tanken med cellerna är att få så stor yta som möjligt exponerad för avgasflödet som passerar förbi, materialets area motsvarar tre fotbollsplaners storlek.
    Keramiska kakan är materialet täckt av ett tunt skikt av aluminiumoxid, sedan en liten mängd (2/3 gram) av ädelmetallerna platina och rodium. Platina påskyndar oxideringen av CO och HC, medan rodium reducerar NOx.
    Katalysatorn arbetar bäst om bränsleblandningen är på den s k stochiometriska punkten, d v s 14,7 delar luft till 1 del bränsle, och katalysatorns arbetstemperatur är mellan 400 och 800 grader. Vid temperaturer under 300 grader fungerar inte katalysatorn och vid temperaturer över 800 grader bryts ädelmetallerna ner. Över 1000 grader förstörs katalysatorn snabbt. En svår motorstörning som en misständning kan få temperaturen att stiga upp till 1400 grader vilket får materialet att smälta. Blyad bensin och för mycket restolja kan också skada katalysatorn.
    För att hålla rätt blandning har de flesta bilar med katalytisk avgasrening elektronisk bränsleinsprutning. De flesta fordon använder ocskå en Lambda-sensor för att förse den elektroniska styrenheten (ECU) med uppgifter för att hålla ett luft/bränsleblandningen på korrekt nivå.

Bensinförbrukning och katalysator?
  Stefan M 2004-08-22:  Jag har avverkat 42 mil ganska snabb landsvägskörning. Jag har (givetvis på avlyst väg för ändamålet :-) legat mellan 150 och 170 km/h med min CX TGI Familiale -90 med katalysator. Vid macken gick det i 63 liter, dvs 1,5l/mil. Min fråga är om det kan anses normalt och fråga två blir om det är en stor affär att koppla bort katalysatorn, eftersom den lär dra både bränsle och effekt? Då jag inte är gammal CX-räv blev jag imponerad av stabiliteten och prestandan i stort i dessa farter - inte vad man väntat av en brukskombi. Men som sagt, går det att göra något åt bränsleförbrukningen?   Jerker L:  Svårt att svara på faktiskt! Man skall självklart ALLTID ha koll på att bensinfilter, luftfilter, ventilinställningar och CO-värde är rätt inställt först innan man skall göra några seriösa värderingar om bensinförbrukningen på sin underbara vagn. Jag menar, se över de självklara bensinförbrukningssabotörerna först. När man gjort detta kan man självklart gå över till att byta luftfiltret till ett öppet filter, som jag gjort. Du ökar kraft och minskar bensinförbrukning då (beroende hur Du kör, givetvis). Katalysatorn på Din bil är väl säkert ganska uppäten vid det här laget ändå. Men visst tar den några hästar! Du har en -90:a. Då MÅSTE katten fungera vid besiktning. -88 och tidigare klarar sig utan kontroll medans -89 måste ha katalysatorn kvar men inget krav på funktion.
  Magnus Å:  Jag har en likadan bil, dock en -91:a, och vid liknande farter ligger förbrukningen runt 1,3-1,4 l/milen. Nybytta filter och olja. Kör man lagligt däremot, blir det väsentligen mindre. Och visst är det lätt att ha lite för bråttom -- ju fortare man kör desto trevligare beter sig ju bilen...
  Stefan M:  Jag plöjde genom mina gamla banankartonger (biltidningslagret) och hittade en test från 1989 där man testar CX 25 TRI mot Cheva Caprice Classic, Volvo 765 och Audi 100 2.3 Avant. 1.10 liter milen i jämn fart 110 km/h är ju rätt högt alltså. Jag läste någonstans att man tjänar mycket på att ta bort kat:en mellan besiktningarna... frågan är hur mycket? Någon med en -87 eller tidigare som kan uttala sig i frågan?   Johan G:  Om det nu roar någon...: CXpetrol.html
  Zaix:  intressant å lese om dine målinger på bensinforbruk og tar jeg ikke helt feil kan jeg lese at ditt forbruk pr 10 km har vært ned i ca 0.9 liter på din 88 gti. For at slike målinger skal bli sammenlignbar tror jeg man bør legge til grunn flere variabler. som f.eks turtall på motoren, dekk, været/klimaet, underlag og ikke minst topografi. Selv har jeg på en 550 km tur presset forbruket på min 89 gti kat ned til 0,85 pr 10 km. Turen gikk over et variert terreng og hastigheten var aldri over 110 km/t og skjelden under 60 km/t. turtallet var innenfor 2500-3500 o/min. med andre ord, jeg var uhyre lett på gasspedalen. Med en bensin pris på rundt kr 9,25 er det ikke så værst å kjøre rundt i CX likevel - heller det enn en japse som bruker 0,5.
  Mattis P:  Bare lurer på en ting. Det snakkes om å ta vekk katalysatoren... men jeg har mine sterke tvil om dette har noen hensikt, dersom man ikke samtidig setter inn en ECU uten støtte for katalysator? Mulig at katalysatoren utgjør en motstand i seg selv, som minsker motorens effektivitet, men er det ikke det at ECU'en (som på grunn av katalysatoren) er programmert til å kjøre motoren på det stoichiometriske blandingsforholdet som gjør at den bruker mere og yter mindre? Dette blandingsforholdet (14,7:1?) er nødvendig for at katalysatoren skal fungere... men er absolutt ikke optimalt for hverken maks effekt eller lavt forbruk. Hvis ECU'en fra en 2,5 liter uten kat. er pinnekompatibel med ECU'en fra en med kat., så vil du vel få 138hk og lavere forbruk bare ved å plugge inn den mere primitive ECU'en, og la katalysator og lambdasonde sitte i bilen (?).
  Magnus Å:  Katalysatorn är en sak, lambdasonden en annan. Sonden ger information till ECU:n som den använder för att optimera blandningsförhållandet. Katalysatorn är ju i sig bara ett reningsfilter, och som alla filter så ger det viss kvävningseffekt. Utan katalysator blir bilen betydligt piggare. Dock tycks alla glömma bort att katalytisk avgasrening ju faktiskt finns av en anledning.
  Stefan M:  Den katalytiska avgasreningen finns av flera anledningar, men om man talar total miljövinst så utgår man knappast från att bilens bränsleförbrukning ökar med 20%. Koldioxodutsläppen (som är det viktiga ur globalt miljöhänseende) ökar med förbrukningen, CO och bly liksom NOx är mer ett lokalt och regionalt problem. Sålunda motiverar jag frågan om det går att ta bort katalysatorn på ett enkelt sätt.   Mattis P:  Ok, jeg har ikke testet en bil med katalysator, uten katalysator. :) Men hvis det bare er det at katalysatoren yter motstand som et filter som reduserer effektiviteten (hvilket jeg tviler på er grunnen alene), så kan du jo bare sette på en større katalysator. Eller du kan sette på to i parallell?
  Erik A:  Det är inte katalysatorn ensam som står för effektminskningen. Om man tar blandningen så är det effektmässigt gynnsamt att låta motorn gå lite fett. Med eller utan katalysator får man under sådana omständigheter höga utsläpp av HC (kolväten) och CO (koloxid). En katalysator kan dock effektivt rena från NOx (kväveoxider). Förbrukningsmässigt är det gynnsamt att köra motorn lite magert. Katalysatorn kan då rena effektivt från HC och CO, men inte från NOx. För att kunna rena avgaserna från både HC, CO och NOx kör man motorn lambdareglerat med stökiometrisk blandning. Detta är som sagt inte optimalt vare sig för effekt eller förbrukning. Strypningar själ effekt från motorn. Luftfilter, ljuddämpare och katalysator är alla strypningar, men den största strypningen i en ottomotor som gör mest för att sänka verkningsgraden är gasspjället.
  Det är inte något jag själv undersökt, men att katalysatorn skulle öka förbrukningen med 20% låter mycket. Åtminstone vid allt annat än fullgas, och hur ofta ligger man där? Om man vill göra en insats för miljön tycker jag att det verkar mer logiskt att köra en bil med katalysator som är snålare än 1,5 l/mil eller att köra långsammare än 150 än att ta bort katalysatorn.

Rensad katalysator?   O R 2001-06-06:
Jag funderar på att köpa en CX 25 GTI -88. Min fråga är: måste katalysatorn fungera, eller kan man rensa ut innehållet för att minska motståndet i avgassystemet? Vad jag förstår så minskar motoreffekten en hel del. 17 hk? Katalysatorn   sign. Naturfonden: Gråsälen säger att katalysatorn måste fungera, men SBP struntar i det.
  Anders (DK): Enligt andre indlæg har jeg forstået at biler f.o.m. -89 skal have fungerende katalysator i Sverige. Hovedproblemet med 25 GTI motoren er ikke antal hk, men hvilket varvtal motoren udvikler sit største moment. Det er netop med 25 motoren lidt problematisk, da den har en lidt myski effektkurve. Den er temmelig svag i kraft op til ca. 3500, hvorfra den først rigtig arbejder. Antal hk betyder ganske enkelt hvor meget topfart motoren kan præstere, og det er mere end tilstrækkeligt nemlig omkring 200km/h. Bilen må være i HELT perfekt tilstand, om du vil teste dette med livet i behold. Men det kan koste dig rigtig svindyrt, om polisen også tester med på det!

Ta bort katalysator på GTI-89?   Geir A 2001-02-02:
Har GTi Croisette -89. Har høyrd at kravet i Norge kom i 1990. ER mange TRI 25 uten kat. frå -89. Kan eg montere eksosanlegg frå bil utan kat. og bare ta vekk lambdasonda? Dersom ikkje, er det mogeleg å montere inn ein motstand i staden ev. eit potmeter, i så fall hvilken motstandsverdi? Kan eg rekne med å få dette godkjent? Til deg som svara at ein kunne lage hull og tømme ut skiten, vil dette hjelpe på EU-kontr? Det er og eit moment at ein får 15 hk ekstra! Kan nokon ev. gi tips om kvar eg for kjøpt pirat-kat. til kr.1500 i Sverige?!   Bert: Om du tar bort kat, eller tömmer den, så bör du ha lambdasond kvar. Den styr bränsle/luft-blandningen och gör nytta även om du inte har katen kvar.
  Anders: Att tömma en katalysator på sitt innehåll kan ju knappast vara något som en seriös gammelbilfantast gör bara för att vinna någon hk? Det är väl knappast det som gör att vi vill hålla liv i CX, DS m.fl. Jag ser inget motsatsförhållande i att köra gammal bil och att värna om miljön, det krävs dock lite eftertanke, tid i garaget och pengar till effektivt underhåll.

Mer effekt utan katalysator på GTI-86?   Lennart 2006-03-20:
Kan man helt enkelt skrota katten på denna årsmodell? Jag vet, inte särskilt miljömässigt ok, men jag bara undrar. Den stjäl ju några hk samt tar väl ca en dl i soppa eller? Tänker på besiktningen. Ok eller??   Error:  Största effektförlusten jämfört med motorn utan katalysator sitter i kompressionssänkningen för att klara lågoktanig bensin.
  Stefan:  Du klarar avgasvärdena men eftersom den är typad med kat så ska den sitta där. Du kan klara dig om du tar bort den och ingen tänker på det men är besiktningsmannen notorisk så blir det en plump i protokollet.

Svetsa katten?   Haddock 2007-05-22:
Det har blivit en glipa mellan katalysatorn och röret bakåt på min Xantia 1,8. Vad kan man göra? Byta röret, svetsa igen hålet eller måste man byta hela paketet med grenrör, kat och fortsättande rör bakåt? Systemet i övrigt är av rostfritt stål.   Bamse: Svetsa låter billigast.
  M Nordin: Svetsa på bara! Lägg ev en förstärkning samt kolla motorfästena. Det var skälet till att min kat sprack.
  Frenchie: Svetsa katten? Uja, har du provat att klia den under hakan istället?
Svetsa katten
Bzzzbzzbzbzzbzzmjaaaaaujaujuajbazzzbzbzbzbbbzzzzmjjaauauauauauuaaaa
  Haddock:
Mjau! Nu är skarven svetsad. Den blev svetsad på plats, eftersom det skulle ha varit mycket bökigt att demontera systemet.

Lambdasonden: Till toppen av sidan
Beskrivning:
Lambdasond finns på bilar med katalytisk avgasrening. Lambdasonden är en syresensor som mäter syrehalten i avgaserna. Sonden är monterad på avgasröret strax nedanför grenröret, före katalysatorn. Sonden sänder en elektrisk signal på mellan 0 och 1 volt till insprutningsdatorn som beräknar rätt bränslemängd i insugningsluften.
   Sonden är tillverkad av porös keramik med elektroder av platina som är känsliga för syrehalten i omgivande gas. I sonden finns ett elektriskt uppvärmningsmotstånd för att den snabbt skall nå arbetstemperatur.
   Lambdasonden för CX 25 GTi årsmodell 1987 och framåt är av fabrikat Bosch med artikelnummer 0 258 003 078. Samma lambdasond sitter i Citroën BX.
Lambdasond
Lambdasond
http://www.bondauto.com/templates/school.php?article_id=20:
   At high temperatures (>300 degrees C, or 572 degrees F) the difference between the number of ionized particles in the exhaust gas on one side of the sensor probe and the number of ionized particles in the ambient (reference) air on the other side of the sensor probe generates a potential difference (voltage) across the probe tip. The higher the number of ionized particles in the exhaust gas compared to the ambient air, the higher the voltage generated.
   The amount of ionization in the exhaust gas goes up as the amount of unburned fuel goes up. That means that when the fuel/air mixture is too rich, the sensor generates a higher voltage (about 800 millivolts, or 0.8 volts), and when the mixture is too lean, the sensor generates a lower voltage (about 200 millivolts, or 0.2 volts).
   To compensate, the vehicle's ECM is programmed to increase the fuel charge (make the mixture richer) when it receives a low voltage signal form the O2 sensor, and ti decrease the fuel charge (make the mixture leaner) when it receives a high voltage signal from the O2 sensor. By responding quickly to changes in exhaust chemistry , the O2 sensor can keep the engine running very near its peak efficiency under nearly all driving conditions. A healthy sensor will detect and react to a change in oxygen content within about 100 milliseconds (0.1 sec.).
   The most common causes of early sensor failure are deposits on the probe tip that prevent the tip from accurately measuring the amount of oxygen in the exhaust gas. Silicone, condensed water, and some oil additives can contaminate the sensor.
O2 Sensor wiring instructions: This is for those of you that had one wire units on a car and upgraded to a 3 wire unit. The difference between a 1 wire and a 3 wire 02 sensor is a heating element. The 3 wire heats up without the benefit of 600+ degrees of exhaust temp. This results in more accurate readings from Air Fuel Ratio Meters like the HALMETER AF/30 and from the stock F.I. system. We have also found they stay cleaner longer. All 3 wire 02 sensors have a signal wire and a power and ground wire. Generally they have 1 black wire ( Hook to original 02 wire ) and 2 white wires 1 white wire goes to chassis ground 1 white wire goes to a switched 12 volt source. There you go. Very simple. Try not to use the Coil + wire as the 12 volt source. It pulls power from the ignition system that is better used to make spark. http://www.peugeot-sport-club.com/faq.html:
Hur vet jag att lambdasonden är sönder?
Typiska symptom är högt HC eller CO-värde vid besiktning, hög bränsleförbrukning (upp till 30% mer bränsle än normalt), körbarhetsproblem med ryckningar, dåligt gensvar vid gaspådrag. När lambdasonden slutat fungera kan katalysatorn överhettas och förstöras.
Kan jag testa lambdasonden själv?
Det finns testare att köpa hos bl.a Micro och Motornord.
Hur monterar jag av lambdasonden?
Det finns en speciell hylsa man kan använda för att lättare få av den. Ibland kan det hjälpa med att värma upp den och sen prova att lossa.

Rengöra lambdasond?   c5v602 2007-03-26:
Har en C5 V6 Exc -02. Kontrollerade mina lambdasonder, hur ska man rengöra dom? vad kan man använda för medel?   Frenchie: Har du mätt upp att de inte fungerar? Självklart blir allt mer eller mindre sotigt på insidan av ett avgassystem men ?-sensorerna är ju konstruerade för att arbeta i den miljön. Börja med att mäta upp om dom gör jobbet eller ej. Jag har aldirg någonsin hört talas om att sensorerna inte skulle fungera korrekt på grund av sot/skit. Det blir dessutom så varmt att det närmar sig lätt rodnad vid full belastning, har svårt att tro att någon rengöring då skulle ha någon större inverkan...
  c5v602: Jag har inte mätt lambdasonderna, det sitter 4st varav det är 3 olika modeller med olika reglerområde. Jag skruvade ur de 2 som sitter på främre katalysatorn och de var lite väl igensotade, testade rengöra dessa med en utspäddblandning vatten och saltsyra, provkörde bilen och upplevde en markant skillnad i dragvillighet, efter detta sökte jag upp de två andra som sitter betydligt svårare till. Den ena sitter under luftinsuget och den andra åtkomlig underifrån på ena katalysatorn, när jag skruvade ur dessa upptäckte jag att de var i princip igensatta och kunde bara ställa mig frågan varför bilen inte larmat på dessa. Rengjorde även dessa med min utspädda blandning av saltsyra och återmonterade dessa. Provkörde bilen och märkte att den vid 90-100km/h låg mellan 0.7-0.8 l/milen, och i stadsfart 50km/h jämnfart drog bilen 0.8 l/mil samtidigt kunde jag konstatera att bilen gick mycket jämnare och helt avsaknade vibrationer från motorn. Dock ställer jag mig fortfarande fundersam till hur mycket bilen ska dra från det att man rullar upp i fart. Märkte att bilen gärna vill ha upp till 1.5 l/mil momentant innan man kommer upp i fart. Är det något annat som är av vikt eller ska jag nöja mig med den förbättring som åstakommits genom rengöringen av sonderna? Hur mycket drar era bilar innan ni kommer upp i önskad fart?, enbart V6 or är av intresse för min jämförelse.   Mablom: Hur skall man rengöra lambdasonder? Svag syralösning? Hur spär man till en sådan? Jag har en gång använt bromsrengöringsspray, den såg ganska ren ut efter det, men syra kanske tar ännu bättre. Nu finns det 4 sonder på min peugeot 607 med samma V6 motor i som C5. Dom kostar nästan 2 tkr styck. Tänk om man kunde rengöra dom så dom klarar sig x antal tusen mil till. Min gamla Volvo 940 såldes efter 32 000 mil, med original lambdasond, men utbytt katt. (sönderrostad)
  c5v602: Jag testade mig fram, tills jag märkte att det tog, dom var som sagt helt igentäppta innan och sen blev dom rena och fina.. fick bilen att svara bättre på gas, och vid besiktningen nu hade jag optimala 1.00 i lambda värde

Kontrollampa för lambdasond:   Rick 2001-04-11:
I går när jag körde i mörker la jag märke till att en liten lampa/diod till höger nedanför hastighetsmätaren på min T2 -88 lyste svagt. Jag har aldrig lagt märke till den tidigare och kan inte minnas om jag sett det förut...... Underligt nog hittar jag ingen förklaring till lampan men har i bakhuvudet att det skulle ha med insprutning eller tändning att göra. Bilen går hur bra som helst men jag hade för ovanlighetens skull igår lite svårt med en start (2-3 försök) när bilen vilat c.a. 30 minuter utanför McD på en långresa. Är det något allvarligt? (Inga andra lampor lyser)   Ture T: Den gula lysdioden är indikering på att lambda-sonden som sitter i grenröret inte fungerar som den skall (dvs. troligen inte alls) vilket kan förklara dina startproblem vid varm motor. Insprutningsdatorn och tändboxen får inte rätt ingångsvärden om lambdasonden är defekt. Lyser dioden svagt kan det vara krypström (har du motortvättat nyligen?) i något kontaktstycke - alltid lika roligt att leta efter. Du kan kolla hur lysdioden ser ut vid full ljusstyrka genom att vrida startnyckeln långsamt, strax innan "tändläget" så blinkar dioden till. Byta lambdasond är i och för sig aldrig fel eftersom det är en förbrukningsdel precis som tändstift.

Symptom på defekt lambdasond:   Abbe 2001-04-18:
Vad är symptomen på en defekt lambdasond? Hög förbrukning, ryckig gång avslag/påslag, kan stanna i landsvägsfart och urkoppling...?   Andreas: Om lambdasonden (eller någon annan vital sensor) går sönder uppfattar datorn detta och går över på "nödprogrammet", d.v.s kör på förinställda värden och struntar i sensorerna. Detta nödprogram ger en fet bränsleblandning med förhöjd bränsleförbrukning som följd. När detta inträffar tänds varningslampan på instrumentpanelen. Man bör inte köra några längre sträckor i detta läge eftersom katalysatorn tar stryk av den alltför feta bränsleblandningen (överskottet förbränns i katalysatorn med överhettning av denna som följd).
  Anders: På en XM -110 -90:a jag hade yttrade sig en defekt lambdasond genom att bilen blev ryckig och kraftlös. Jag kan inte minnas att motorn stannade helt någon gång. Däremot kunde den gula lampan tändas vid motorvägskörning och då kändes det som att man vred av nyckeln, bilen blev helt kraftlös för att en stund senare rycka till, återfå kraften och gå ganska normalt igen.
  Kommentar från Abbe: Jag har fått för mig att det är så här: gula K:t tänds när det föreligger risk för att katten tar skada, inte nödvändigtvis för att bilen går på "defaultläge". Om man tar bort polerna och nollställer bilen borde ju gula K:t lysa när man sen börjar köra om så vore fallet! En komponent kan alltså sluta att fungera, bilen gå i "defaultläge" utan att katten tar skada. Först när bilen börjar göra saker som *kan* skada katten tänds gula K:t (gula K:t borde ju annars lysa tex när multikontakten är skitig och vid alla tillfällen av elektriska missöden då sensorer tilfälligt eller konstant "slås ut"). Verkar det vettigt...?

  Anders (DK) 2000-02-15: BX: Inden jeg genmonterer Lambda sonden, ville jeg gerne teste den med en resistans måling. Jeg har fundet ca 4 ohm på de 2 hvide ledninger, forbindelse til hus på den grå ledning, men ingen forbindelse på den sorte.   Bert: Det låter väl rimligt - de två vita är förvärmningen av sonden vid kallstart. En ledning skall ha kontakt med jord, den andra blir det ingen kontakt på vid kall sond. För att veta att sonden fungerar så mät mellan svart och grå när motorn går istället. Då ser du en spänning där som varierar mellan nära 0 volt och nära 1 volt när sonden reagerar för syret i avgaserna.

Hög CO-halt i avgaserna:
  Peter Å 2000-02-12:  Har bytt luftfilter, olja och oljefilter samt låtit verkstad justera CO-halten, "den var mycket svårinställd" sade de. Ombesiktning gav samma värde = 6,2 (max godkänt är 3,5.) Gjorde en "fuling" och fyllde i 1,5 liter k-sprit i nästan tom tank och åkte till bilprovningen igen. Lägre värde = 5,9, men fortfarande för högt. Vad kan det vara för fel? "Det blir nog till att börja byta grejor; spridare, givare o s v" sade besiktningsmannen. Första åtgärden är förstås att gå tillbaka till verkstaden, men det vore intressant att få förslag på tänkbara orsaker och åtgärder från er alla erfarna CX-ägare!   Kalle:   Det kan vara ett litet läckage på avgasröret som gör att lambdasonden indikerar för mycket luft i avgaserna. Detta resulterar i att det sprutas in mer bränsle med för högt CO som resultat.
  Mats:  Säkert lambdasonden. Kolla den genom den kontakt som du har vid batteriet, dvs samma kontakt som man använder vid inställning av luftflödesmätaren. Skall ge ett värde på x antal volt vid normal tomgång och om lambasonden är ok skall detta värde rulla upp och ner. Om värdet står fast är lambdan slut.
  Kalle:  Jag har en kompis som hade en Renault Clio som hade samma problem. Efter idogt letande (bl a byte av styrbox) visade det sig att det var ventiljustering, sen var det OK.
  Tillägg från Mattias:  Exakt samma fel och lösning som flera Mazda 323F DOHC drabbades av på gamla dar.
  Tips från Lars H:  Byt olja och filter + rengör eller byt luftfilter + nya tändstift! Se sedan till att köra ca 10 mil precis före du åker till bilprovningen! Allt relativt billigt.
  Fultips från T på DS-sidan:  CO-halten fick jag ner med en blandning av motorfotogen och tvåtaksolja (50/50). Blandningen får ner alla värden till (nästan) 0! Använder samma blandning på en AX med HC-halt-problem.

  Marcus 2000-02-15: Jag har för hög CO-halt på min XM V6, den ligger på 0.5 och måste ner till minst 0.3 för att bli godkänd på bilprovningen, tacksam för råd.   Bert: Jag tycker att de flesta svaren i ämnet har handlat om läckage på avgassystem före lambdasonden, kan kanske vara nåt att kolla. Drar det in luft så reglerar insprutningen fel. Alltså grenrörspackning, skarvar, det sitter väl nån flexskarv även på V6? Rosthål i rör?

Flexrör: Till toppen av sidan
Byte av flexrör?
  dogsoulproduction 2008-07-30:  Ska byta flexrör (krage) på min CX. Är det nån som vet svårighetsgrad, hur man bäst går tillväga och om det krävs specialverktyg. Har möjlighet att låna billyft.   Jarre:   Den sitter fast med rörklämmor. Det borde inte innebära några större problem för dig än att det kan sitta lite kärvt när du ska ta bort den. Som med alla avgassystem.
  Citro1CX:  Anbefaler billyft på det sterkeste, ta med CRC/rustløser.
  Frenchie:  Kapa bort gamla klämmor och montera nya.
  dogsoulproduction:  Tre timmar och mycket svett krävdes. Lite ont i knogarna efter att ha lossat den inre rörklämman som satt både olägligt och hårt. Sedan tackar jag DS-delar för en ny del som att perfekt! Orsaken till trasig? Upphängning eller gummibussningar har gjort att den legat mot plåten under och skavt...

Kolkanistern:
Svart rund burk i motorrummet?   David K 2007-03-09:
Det sitter en svart rund burk till höger om motorn, ovanför AC:n på min T2:a. Vad är den till för egentligen? För när jag kollar på bilder och sprängskisser från Haynes manual så finns den inte med där, så frågan är ju om det är någonting specifikt för svenska bilar, eller är det för att den har katalysator? Har försökt fälja dom två slangarna som går till och från den, men dom försvinner ju in bakom kylvatten-kärlet. Sen har den ju ett filter på baksidan som på min bil är ganska skitigt, men då är det ju bra att veta vad filtret gör om jag ska byta det.   Billy: Denna pryl heter Kolkanister , och är till för rening/avluftning av ångor från bensintanken. Vet ej om man skall byta den eller göra rent den!
  Millgard: Hör till katalysatorn och hela bränslesystems-utsläppsgrejen.
  Påberg: Beskrivning ur servicemeddelande nr 3/87, hämtad från Frenchies Citrotech-sida:
System för uppsamling av bränsleångor:
Tankventilationen sker genom en behållare (s k kanister) som innehåller ett filter med aktivt kol, vilket fångar upp kolvätepartiklarna. Regenerering (återbildning) är nödvändig för att rensa det aktiva kolfiltret från av detta upptagna kolväten. Regenereringen sker genom införsel av friskluft till filterbehållarens inre. Friskluften tar vid sin passage genom filterbehållaren upp kolväteångorna, varefter dessa leds till motorns insugningsrör. En avstängningsventil åstadkommer att filterbehållaren stängs av från insugningsröret och regenereringen avbryts då motorn går på tomgång eller är avstängd. Detta sker för att kolväteånga ej skall kunna komma ut i atmosfären via luftrenaren.
Länk: Servicemeddelande 3/87.pdf

Hur skall slangarna vara kopplade?   Mikael W 2003-07-05:
CX 25 GTI Turbo 2 - 88. Jag får inget utslag på turbotrycksmätaren och undrade hur slangarna till motorn ska vara kopplade. Mätdonet som sitter bakom expansionskärlet fungerar då mätaren ger utslag när jag suger i dess slang.
Så här är det kopplat nu (se bild nedan):
- Från gasspjället till t-kors
- Från t-kors till detalj 3
- Från t-kors till tryckgivare bakom fläkttornet.
- På wastegaten (detalj 1) sitter en slangstump på ca 10 cm som inte går någonstans. Är detta rätt?
- Vad är detalj 2 och 3?
- Ska detalj 3 släppa igenom luft i den tunna anslutningen?
  Tore T: Wastegaten skall ha en slang som "inte går någonstans" (yttre lufttrycksreferens), men den brukar sitta instoppad i plasthylsan framför insugningslimpan så att det inte syns att den har en lös ände. Detalj 2 är kolkanistern för rening/avluftning av ångor från bensintanken. Detalj 3 är en backventil som öppnar när det är vakum i insugningen (inget turbotryck) för att tömma kanistern på ångor och som stänger när det är laddtryck för att inte "bakblåsa" kanistern. Svårt att beskriva i ord, men om du följer de grövre slangarna till/från kanistern och som går längs motorrummets högra sida så torde du förstå hur det skall fungera. Det förekommer att dessa slangar har blivit felkopplade av tidigare ägare/mekar och/eller att backventilen är felaktig, vilket i båda fallen kan resultera i ryckig/ojämn motorgång.
  Mikael W:  Jodå, backventilen släpper igenom i båda riktningarna. Öppnade den för att se om det var något jag skulle kunna avhjälpa och upptäcker att det förmodligen saknas en liten kula som ska ligga i den. Vart får jag tag på en ny backventil? Med turbotryck givaren kopplad direkt på insugsgrenröret lever nu mätaren.

EGR-ventilen: Till toppen av sidan
EGR-ventilen   Ivar S 2000-08-08:
Vad gör EGR-ventilen?   Ivar S: EGR står för Exhaust Gas Recirculation, vilket innebär att en mindre mängd avgaser leds tillbaka in i insugskammaren där de sugs in i motorn för att förbrännas än en gång, tillsammans med luft/bensin-blandningen. Problemet är att avgaser i regel är mycket varma och varm luft innehåller mindre mängd syre än kall luft per volymenhet. Intercooler kyler som bekant luften för att mer syre skall komma in i motorn, men EGR är raka motsatsen och fungerar som en "interheater", med lägre effekt och sämre gång som följd. Det rör sig om fem hästkrafters förlust i CX 25 GTi-utförandet. Tillsammans med EGR sitter även ett Pulsairsystem. Detta fungerar i princip så att friskluft tillsätts in i grenröret, så nära utblåsventilen som möjligt och gör att avgaserna delvis förbränns på väg ut. Problemet med detta är att det blir oerhört hett i grenröret, med sprickbildning som följd. Jag trodde att mina avgasvärden skulle vara höga på besiktningen, eftersom jag inte hade någon aning om den fungerade på rätt sätt. CO-värdet på besiktningen blev i vilket fall 0.3 (3.5 tillåtet!) Bilen var iofs väl varmkörd efter en resa på 12 mil till besiktningsstationen.

  Peter K 2002-08-26:
Jag har köpt en CX TRi -86. Passar grenrör o främre röret från en -90 TGi, den har ju katalysator?   Torbjörn F: Grenröret tror jag inte passar eftersom '86:an har både EGR-ventil och luftinblåsningsrör (puls-air). Inget av detta finns på en CX med katalysator. Främre avgasröret (mellan grenrör och metallslang) borde däremot vara likadant, du får bara plugga igen hålet efter lambdasonden (gänga M18 x 1,5). Om man köper en motorvärmare till CX så följer det med en sådan plugg (termokontakten som sitter på sidan av toppen på vissa CX har samma gänga).

Högt HC-värde: Till toppen av sidan
Högt HC-värde   Gustav 2008-06-18:
Fick följande diagnos på besiktningen av min BX 14TGE -91 häromsistens:
1. CO-halt tomgång, för hög, (5,9 får vara 0,5)
2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög (3,2, får vara 0,3)
3. HC-halt tomgång, för hög (371, får vara 100)
4 Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt. (0,90, får vara 0,97-1,03)
Lambdalampan har tänts ibland, en aning slumpvis känns det som. Det kan vara efter stressigare körning med mycket gasande, eller vid krypkörning i köer till exempel, men inte vid varje sådant tillfälle, utan som sagt slumpvis. Tilläggas bör, att bilen är enligt min mening lite väl törstig för att vara en BX14; 0,86 l/mil blandad körning men med liten del stadskörning. Någon som har ett konkret råd vad jag kan göra för att de statliga tillsynsmännen i blått? Jag har ju blivit ett med min Fransyska och alla hennes egenheter, och skulle gärna se att hon ville leva några år till.
  Bosse: Den höga HC-halten betyder oförbränd bensin (eller möjligen olja) . Det hänger ihop med den höga bränsleförbrukningen. Nu beror det mycket på hur man kör, men den 14 jag hade för några år sen tog ca 0,7 blandad men ganska snäll körning. Om inte bilen drar väldigt mycket olja så har du alltså dålig förbränning. Har du servat bilen på sistone? Om bilen är välservad ligger det nära till hands att misstänka fel på katalysatorn.
  Kjell H: Med dom värdena och den förbrukningen, skulle jag föreslå byte av tempgivaren(blå,kan vara grön). Oljebyte och 40% E85 fixar resten.

Högt HC-värde   Pär 2003-07-23:
Jag har varit och besiktat min Fiat Uno -91 och fått nedslag på för högt HC-värde. Jag har bytt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor samt tankat i två flaskor k-sprit i en skvätt bensin. Motorn var duktigt varm vid besiktningen, men HC-värdet pendlade mellan 200 och 650 ungefär. Övriga avgasvärden låg inom gränserna. Vad ska man ge sig på härnäst? Jag har ingen större lust att lägga massor med pengar (t.ex. byta katalysator för flera tusenlappar) om jag inte vet var felet sitter. Den blåtyker ingenting vid varmstart, så ventiltätningar verkar vara OK. Kan man kolla lambdasonden på något vis?   Pierre: Ja, det går att mäta lambdan med en multimeter. (Anm. Värdena på CX:ens lambdasond - se lambdasond.)
  Pär: Jag har gjort det. Värdet pendlade mellan 0,3 och 0,8 V ungefär. Lambdasonden ser dessutom väldigt ny ut (jag har haft bilen i ett år), skulle tro att den var ganska nybytt när jag köpte bilen. Innebär det att jag ska oroa mig för att katalysatorn har gjort sitt?   Niclas: Du behöver en ny katt.
  Db: Kolla att kamremmen sitter rätt. På jobbet har vi haft nån bil där kamkedjan suttit en kugge fel , och då har Hc halten legat högt
  Vo: Byt katalysator. Jag hade samma fel på min bil och den gick igenom sen.
  Pär: Nu minsann har jag fått igenom "Lille Skutt"! Efter allt som bytts (inklusive katalysator) samt ca 20% etanol i soppan var värdena fortfarande för höga. Det visade sig tillslut att en avgasventil inte stängde riktigt. Efter justering besiktade jag med ett HC på 58!   Vo: Grattis!

Högt HC-värde   Johan Filip 2005-03-22:
BX. Höga avgasvärden, HC: 217 och CO:0,9. Hur få bukt med avgasvärdena? De var finfina förra året och alltså långt över gränsen detta år.   Lasse H:  Nytt luftfilter, nya tändstift, 1/3 fylld bensintank med 1 liter k-sprit och ordentligt varmkörd motor funkade utmärkt för min del! (CO 0,1 och HC 032).
  Webm: Tanka E85 innan du kör till besiktningen, det har hjälpt många
  Ulf: Att byta motorolja kan också hjälpa mot höga HC värden.
  Johan Filip:  Läste nånstans att om Lambdasonden är paj kan man få höga HC och CO. Sen har jag länge tyckt att bilens synliga avgaser varit mer än på andra bilar. Kan det tyda på att den går fett månne? Sen har jag länge tyckt att bilens synliga avgaser varit mer än på andra bilar. Kan det tyda på att den går fett månne?   Martin:  Kolla lambdavärdet på besiktningsprotokollet. Det ska väl vara mellan 0,97 och 1,03. Ett högt lambdavärde innebär att motorn går "magert" och ett lågt att den går "fett".
  M-artin:  Ett tips som funkade för min farsas bil för många år sen. Häll i ganska hög koncentraton k-sprit (kanske funkar med E85 också). Sedan kör du omkring på treans växel i ca 70 km/h i ca en timme, sen åker du till besiktningen. Då är motor och katalysator genomvarma och du kan få godkända värden. Efter den proceduren fick den bilen (BX 19 TZI kombi - 90) mycket beröm för finfina avgasvärden i flera år framöver. Min teori är att k-spriten rensade ur katen, så att den funkade bättre. Men, som sagt, bara min teori, kanske har jag helt fel. Dessvärre kan väl k-sprit i bensinen rubba lambavärdet så att man åker dit på det istället. Man ska inte heller köra för länge på felaktigt bränsle eftersom man då kan få motorskador. (Detta enligt en bilhandlare jag pratat med, så man vet ju inte om det stämmer.) Sen skadar det naturligtvis inte att byta olja och stift mm. HC 217 är ju ganska högt. Höga HC-värden beror väl annars ofta på dåliga ventiltätningar, men om den inte drar olja kanske det inte är det. Höga CO-värden beror på att det inte finns tillräckligt med syre för att förbränna bränslet ordentligt, så här kan det kanske hjälpa med nytt luftfilter. Mycket synliga avgaser beror ofta på att kondensvatten samlas i ljuddämparen och sedan ångar bort när man kör, innan bilen är helt varm. Sen ska det inte vara mer än normalt.
  Roger W:  Höga HC-värden betyder oftast att oljan är spädd med bensin, d.v.s många kallstarter. Åtgärd : ny olja och filter! Sedan kan riklig mängd k-sprit eller 30-40% E85 göra underverk, det rengör insprutningen effektivt och fixar avgasvärden! K-spit = etanol, E85 = etanol och bensin.
  Beatrix:  Det kan hända att motorn har dåliga ventiltätningar; om det luktar bränd olja av avgasen kan det tyda på att dom är kassa. Kanhända går det med ny olja; forsök med en tjockare olja än du har använt tidligare. Kolla också alla slangarna till vevhusventilationen; dom brukar ruttna och gå av eller spricka, och då har du problemen på grund av det. Så länge du har insprutning (åtminstone Motronic) fungerar din motor utmärkt med E85, den justerar bränsleblandningen själv. Över ungefär 50% E85 kommer den att vara mera törstig, men går som ett spjut. Och CO-värdet ska ligga lååågt. Om HC-värdet också sänks är jag lite osäker på, men det borde åtminstone inte bli högre.
  Johan Filip:  Ventiltätningarna borde det inte vara... Det vara bara ett halvår sen jag bytte topplockspackning och allt annat som är brukligt vid en sådan. Olja oljefilter luftfilter byttes också vid detta ingrepp. Det blir antagligen till att lassa i några % sprit i tanken och hoppas på det bästa. Eventuellt chansa på att byta lambdasond. Finns det något sätt att mäta/kontrollera om den fungerar?   Roger W:  Och med ett halvårs kallstarter så bör du byta olja och filter. Vid förra besiktningen på min XM hadde jag HC 160. Bytte olja och filter = HC 60. Men har du inte kallstartat ..dvs använt motorvärmare hela vintern.. då vete katten...
  Johan Filip:  Behöver man byta olja och oljefilter varje år? Sen förstår jag inte riktigt vad oljan skulle h för inverkan på avgasvärdena, men du har ju bevisligen fått effekt vid sån behandling.   Roger W:  Ja! Man behöver byta olja och filter varje år! Och beroende på hur långt man kör och vilken typ av körning kan man behöva byta FLERA ggr per år, och med ditt HC-värde gissar jag att du kör korta sträckor och inte använder motorvärmare. Bränslerester i motoroljan påverkar avgaserna via vevhusventilationen mm mm. Man tycker att bensin borde förångas och försvinna or oljan men så är inte fallet utan den stannar där och ställer till att just HC-värdena blir HÖGA!

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan