Citroën CX mekartips -> Hjulupphängning och styrning -> Spindelleder
Spindellederna:
    uppdaterad 2008-05-12
    Rubriker:
  • Beskrivning
  • Glapp i övre spindelled
  • Byta övre spindelled
  • Byta nedre spindelled
  • Problem


  • Beskrivning:
    Bilden till höger visar en genomskärning genom framhjulsupphängningen.
      1 är en hjulmutter.
      2 är övre spindelleden.
      3 är en bult för hjulnavet.
      4 är drivaxeln med sin navmutter.
      5 är nedre spindelleden.

        Spindellederna (röda) håller styrspindeln (blå). På styrspindeln sitter hjulnavet och bromsskivan och sedan själva hjulet monterade (gröna).
        Styrspindeln hålls fast med övre och nedre spindelleden i övre och nedre länkarmen (gula). Länkarmarna sitter i sin tur monterade i lagrade fästen i främre hjälpramen (på bilden här nedan av motorpaketet sett bakifrån är länkarmarna oranga).
        Spindellederna är kulleder som kan vridas åt olika håll samtidigt. De påminner starkt om en mänsklig led i sin ledskål och säkert har ingenjörerna hämtat inspirationen till denna konstruktion från naturen. Ditt eget knä, höften, armbågen, axeln – alla är kulleder.
        Ledskålen i en kulled sitter från fabrik krympt på sin kula och leden går inte att ta isär. Leden slits med tiden och så småningom uppstår ett glapp. Ett glapp är en säkerhetsrisk eftersom leden kan hoppa isär om glappet blir för stort. Spindellederna är därför en kontrollpunkt vid den årliga besiktningen.
        Övre spindelleden har reservdelsnummer C-5429314   (pris ca 500:- vänster bild).
        Nedre spindelleden har reservdelsnummer C-95558213   (pris ca 600:- höger bild). SpindelledSpindelled
Styrspindeln
Övre spindelled Nedre spindelled

Glapp i övre spindelled: Till toppen av sidan
Kolla glapp i övre spindelled   T-flod 2004-05-01:
Om övre leden glappar kan man höra det tydligt genom att höja kopplingen lite forcerat på backen. Ett distinkt "KNOCK!" hörs då på den sida som har kass led.

Glapp i spindelled   Kobbe 2002-11-05:
Har fått en 2:a på bes för glapp spindelled - räcker det månne att byta själva kulleden - ser ganska enkelt ut i Haynes....eller?
  Torbjörn F: Det räcker att byta led.
    Om det är en undre spindelled så se till att värmeskyddsplåten mellan bromsskivan och leden finns kvar och är hel, annars blir dammskyddet på den nya leden inte långlivat.
    Den övre leden är inpressad i länkarmen med stor kraft, Citroëns specialverktyg för ledbyte brukar enligt uppgift inte hålla för den kraft som behövs för att pressa i / ur leden. Där bör man ta loss länkarmen och ta med den till någon som har hydraulisk press för att få jobbet gjort. Köp ny spindelled som originalreservdel om du inte nödvändigtvis vill byta igen inför nästa besiktning...

Glapp i övre spindelled   Peter Å 2003-10-31:
GTi -88. Fick anmärkning vid besiktningen på "Spindelled höger övre glapp". Det är detta jag behöver lite rådgivning om. Är den lätt att byta själv?
  Johan G: Övre spindelleden, det finns folk som tycker det är så elegant och smidigt att byta den på plats. Oftast används då någon sorts gigantisk avdragare, typ den som Jason Leung använder på på sin site (red anm: se inläggget nedan). Jag har en liknande men tycker inte det blir så bra ändå. har du inte en tillräckligt stadig avdragare/ipressare är risken stor att man inte lyckas pressa rakt = byrålådseffekt = låsning, skada på först och främst den nya delen när den ska på plats men även risk att hålet i länkarmen får sig en duvning.
    Min rekommendation är att montera loss övre länkarm och jobba på bänk. Ja, det är mer att pyssla med men det går knappast att göra fel. Dessutom ska man helst använda en riktig hydraulpress så det pressas rakt utan vinkelfel, det låter sig endast göras om länkarmen är losstagen. Missa inte att återmontera shimsen framför/bakom länkarmens lagring på samma sätt som de satt. Dessa justerar castervinkeln.
    Ett problem kan vara att få loss muttern inuti navet, ovanför drivaxeln. För att komma åt måste du dra ur drivaxeln ur navet = lossa undre spindelled. Skaffa en ringnyckel storlek 24 (f.ö. bra att ha om du ska lossa låsmuttern för styrstagens justering när du ställer toe-in).
     När du ändå är där å pillar, kolla så du inte behöver ha hemma en ny lagersats för övre länkarmens infästing. Är den lagringen sliten eller rullat med fel förspänning (= slitage) kommer du aldrig få en CX som känns så tight som den ska (känner du till några andra bilar med riktiga lager på länkarmarna? De flesta har någon sorts gummibussning...).
  Peter Å: Tack för svaret Johan! Det låter som om jag behöver kontakta JRE Bilservice i Solna - jobbet verkar för avancerat för mig med mina begränsade verkstadsresurser. Men bra att veta hur man skall göra!   Johan G: Närå, det är kul! Det som kan bli tråkigt är när man ger sig fan på att inte montera loss för mycket, resultatet blir slitigt och jobbigt. Gör man rätt är det kul att meka. (Är jag sjuk?)
    En sak jag kom på; snåla inte på var du väljer att köpa själva leden. De billigaste varianterna har ganska klumpiga damasker kring själva kulleden. Det innebär att risken att klämma sönder gummit när man pressar leden på plats är stor. Jag har en sådan led liggande här hemma, helt oanvänd med något skadad gummiläpp. Funderar på att vulka fast gummit el.dyl för att våga använda den. Dumt att utföra ett jobb bara för att efter några veckors användade upptäcka att gummit släppt från hållringen...
    Lämnar du in bilen kan du ju påpeka detta så att du inte får tillbaka en monterad led med skadat gummi. Kontrollera efteråt!
  Peter Å:    Nu har jag kollat priser för ledbyte (nov 2003):
Liedbergs på Sveavägen vill ha 2.300:- för att byta höger övre spindelled (arbete 1.250:-, leden 590:-. Plus moms).
JRE i Sumpan vill ha 4.750:- för samma jobb. Hoppsan!
   Har beställt tid på Liedbergs 17 november. Han får byta den trasiga drivaxeldamasken samtidigt när han ändå är kring hjulet och har isär grejorna, det spar jag lite på (får betala ytterligare 1.000:- för damaskbytet som annars kostar ca 1.700.-). Sammanlagt 3.300:- alltså. Huga.
  Peter 2003-11-18: Klart! Liedbergs kan jag rekommendera! Trevligt bemötande, kunnig, och i mitt tycke vettiga priser.
     3.500:- för byte av övre spindelled höger, byte av yttre drivaxeldamask, och justering av handbroms. Inklusive material (spindelleden 800:-, damasken 300:-, arbetet 2400:-). Det är bra tycker jag. Jag frågade om han hade demonterat länkarmen, men han hade bytt spindelleden på plats sade han, "jag har ett specialverktyg". En sådan som Jason har på sin sida kan man gissa (se nedan).
     En trevlig på-köpet-reparation är att varningslampan för ABS-bromsarna nu slutat tända sig och att ABS-systemet funkar. Han har väl haft isär kabelskarven vid hjulet kanske och därmed fått bort oxiden i skarven som jag tror har varit orsaken till ABS-felet senaste månaderna.
  Peter 2004-09-04: Idag läser jag i DN att BMW i 3-serien är känd för dåliga spindelleder. 21% av årsmodell 2000 – mer än var femte bil – underkänns vid besiktningen p g a dåliga spindelleder. BMW står för materialkostnaden som är 5.000:- (!). Men arbetet får ägaren betala, 3.000:-. Dyrt med spindelledsbyte på tysk prestigevagn alltså. (Kanske gäller priset båda leder på båda sidor, det framgår inte av artikeln. Men CX-leden kostar 740:- /st, det blir ju 3.000:- för alla fyra. Och arbetet cirka 3.000:- för alla fyra. Tvåtusen billigare än på BMW alltså.)

Byta övre spindelled: Till toppen av sidan
Byta övre spindelled, Jasons metod:
Jason L 2002-08-28:   Jeff och jag bytte främre övre länkarmens spindelled. De flesta demonterar länkarmen från bilen vilket är ett stort besvär och sedan pressar de ut spindelleden med en press. Jeff gjorde ett genialt verktyg som består av en stor C-klämma för att pressa ut spindelleden från länkarmen utan att demontera länkarmen från bilen. Otroligt! Det hela tog 15 minuter på första sidan och 6 minuter på andra sidan. Kom ihåg att låta bilen vila på pallbockar så att du kan använda domkraften för att lyfta motsatta hjulnavet så att du avlastar krängningshämmaren och kan separera länkarmen från styrspindeln och få tillräckligt med utrymme för C-klämman.
Spindelled

Ball joint press   2003-11-03:
Spindelledspressen är en produkt man kan köpa. Den har adaptrar som passar för både demontering och montering av spindelleder. Länkar:
http://www.pavementsucks.com/tech/balljoint.php
http://128.83.80.200/taco/balljoint.html

Ball joint press
Spindelledsbyte

Spindelledspress?
  Örjan 2002-04-24: Det skall finnas ett verktyg med vilket det skall vara möjligt att driva ut kulbult med kulskål i den övre bärarmen på CX, med bärarmen kvar på bilen. Min lokala Citroënverkstad såg frågande ut då jag beskrev det, de hade inte hört talas om detta verktyg. På frågan hur han skulle göra vid byte av kulskål svarade han att de monterar ned bärarmen och placerar den i en press. Något sådant kulbultsbyte hade inte gjorts de senaste två åren, personalen var ny så jag antar att verktyget ändå kan finnas, jag fick möjlighet att titta se mig omkring för att titta efter ev. bef. verktyg, men då jag inte vet hur det skall se ut kunde jag inte hitta det. Finns det någon som kan lämna en enkel redogörelse för hur detta verktyg ser ut, bör vara ganska stort kan jag förstå, men är det hydrauliskt, hur långt ungefär ev. fler detaljer?   Bernt (NO): Jeg har byttet øvre bærekule med armen sittende i bilen. Jeg brukte en 7 tonns kort karroserijekk som biloppretterne bruker, og lagde en holder av en rørbit som går utenpå kulen samt et flatjern som er sveiset fast i røret og dette holder jekken. Så plasserte jeg røret over kulen på undersiden av armen, plasserte jekken i flatjernet på øversiden med stempelet oppå kula og presset denne ut. Motsatt når den ble satt på plass. Jeg laget bøylen som jekken står i av 40 mm flatjern, som jeg sveiset fast i et stålrør som går utenpå kulen.
  Anders (DK): Kommer ihåg det er gott at lägge (nya) kulbult i fryseboxen nogra timer - och da varme på bärarmens kulhål ende - förr man presser i kulbulten. Da får man nogra extra mikrometer plats i hållet, hvilket eksakt kan väre tilpas at det går lätt. Kolsyra er även mkt bra! Kylar snabbt - ingen tid at vente.

Byta övre spindelled
  Tobias K 2003-08-31: Behöver man lossa yttre drivknuten från navet för att byta övre spindelled? Det ser trångt ut. (CX 25 med ABS.) Själva spindelleden sitter ju med en mutter i styrspindeln. Är det möjligt att lossa den utan att behöva ta bort yttre drivknut?   Mikael W: Du måste ta ut hela övre bärarmen då övre spindelleden sitter pressad i denna.
  Anders (DK): At bytte øvre spindelled på en CX er ikke ligetil. Du skal have ud hele øvre bærearm & navet - for at komme til møtrikken (mutteren) inde/bagom navet øverst. Problemet er at spindelbolten IKKE sidder fast i navet - da vriden den rundt så snart du løsner på møtrikken. Spindelbolten har en endeflade til modhold - men den slides let ud - hvis møtrikken går hårdt (rust på bolten).
  Jeg ville sige det enkleste er en vinkelsliber på - da spindelleddet skal byttes uanset. Siden er det meget enklere at pille ud stumpen fra navet. Det bliver nok en tur til dit lokale orakel for at få presset ud spindelleddet af bærearmen - noget med 5-8 tons tryk behøves for at få den ud - og samme når den ny skal ind. Desuden behøves lidt special bøsninger osv - som mellemlæg for at presse ind det nye spindelled. Det er omtalt i Haynes siderne 180-183 (”front suspension upper arm removal”).
  Sturla B (NO): Det er også en annen metode, som du ser av bilde og beskrivelse på Jasons hjemmeside (red anm: se inlägg ovan!). Jeg har gjort det på den måten på begge sider på min CX, med slik presse er det festlig, hovedproblemet er som Anders nevner, å løsne bolten til navet, jeg hadde ikke "slank" nok fastnøkkel, så det tok laang tid å skru løs. Fordelen med å skaffe seg en slik presse er at den kan få løs MYE annet på en gammel CX også...
  Johan G: Jag tog en passande ringnyckel och gick loss på den med vinkelslipen. Behöver man specialverktyg så behöver man! Kapade upp ringen på ringnyckeln så den gick att trä på muttern. Slipade dessutom ned kanterna så att det gick att vrida och ta nytt grepp utan att behöva plocka ut drivaxeln. Men; det tog sådan tid att genomföra detta att jag rekommenderar alla att först plocka drivaxlarna. Inte så svårt när man lärt sig hur och gör på rätt sätt. Om nu inte hållbultarna för stödlagret på höger sida satt sig som det gjorde för mig. I ett senare skede var jag ändå tvungen att ta loss dessa så allt slit var egentligen i onödan även om det gick ett halvår mellan jobben...

Lossa övre spindelled
  Jason 2006-05-10: Någon som har ett tips om hur man lossar den övre spindelleden från hjulenheten? Den sitter ju ganska instucket där den är. Alltså hur jag lossar muttern som håller spindelleden i hjulenheten, utan att lossa drivaxeln.   nmt73: Det går nog bra utan att lossa drivaxeln, bara att slipa bort tillräckligt material från skruvnyckeln så man får in den mellan muttern och drivaxeln.
  Frenchie: Jag slet med det där en gång, lyckades genom att handla en ringnyckel 36 (vill jag minnas att det var, har den kvar hemma), slipade bort en massa och kom in. Lyckades vrida just så pass att det gick att ta nytt tag (1/12 varv). Men, med tanke på hur lätt det är att lossa undre spindelled + 35 mm muttern på drivaxeländan (om man har rätt avdragare och en grov luftmaskin dvs) skulle jag utan att tveka nu för tiden gå den vägen, vrida ut navet och pressa in drivaxeln något i navhålet. Sedan är det enkelt att komma åt...
  Jason: Nu är jobbet gjort! Skaffade 24:ans nyckel och slipade av 10X5mm i ändan på nyckeln. Hade då 5mm gods kvar i nyckeln. Räckte finfint! Det enda jag lossade (extra) var styrstaget - för att få ett bra arbetsmoment för nyckeln. Spärrade gjorde jag med 8:ans nyckel.

Byta övre spindelled
  T-flod 2004-04-26: Nån som vet hur man byter övre spindelleden? Den är bara pressad i armen, eller? Glappar ca 3 mm.   Magnus Å: Jag plockade ut bärarmen och tog med den plus ny led (från AutoFrance) till närmaste Citroënverkstad, och fick den bytt för en hundring till kaffekassan. Jag är glad att jag inte försökte själv: de fick lägga över 10 ton på den för att den skulle komma ut.
  Johan G: 10 ton är helt normalt på den typen av förband, Det är ju inte någon slipad lageryta som ska pressas direkt. Räfflat och jävligt. Men det ska vara så för att sitta fast! Det kan sitta värre i vissa fall.

Byta övre spindelled, Andreas L:s metod:
Andreas L 2004-07-26:    Om man inte vill ta loss bärarmen och ta den till en hydraulpress, så kan man försöka pressa ut den med en rejält kraftig tving. Men när det misslyckas kan man prova med en domkraft. OBS! Precis som med en hydraulpress, så fins det en överhängande risk för personskador om grejorna slinter när de är under press! Den röda domkraften har jag för mig är en 10-tons, men jag är inte säker. Den stora gröna domkraften är för att ha ett stöd under, så att jag kunde ta i när jag pumpade på den röda, utan att det hela slant. När ovanstående misslyckas får man antingen ta en kraftigare domkraft, eller ta fram gassvetsen (men tag då bort gummit från den gamla spindelleden, det ger ifrån sig rätt giftiga gaser när det brinner upp).
  Magnus Å: Har man tur så funkar väl den här metoden. Men sist jag bytte behövdes mer än 10 ton innan den gav sig... Det fick göras i "riktig" hydraulpress på verkstad.
  Andreas L: En "riktig" hydraulpress är en domkraft i en ram... Vi har "riktiga" rejäla hydraulpressar också, men då måste man ju ta loss bärarmen från bilen, en massa jobb om det inte har varit gjort förr. Tillverkning av specialverktyg för att få loss krängningshämmarstaget etc. När jag skall byta på andra sidan någon gång i framtiden, så blir det definitivt med "oriktig" hydraulpress och gassvets. Det är givetvis inte ett alternativ om man inte har tillgång till svets mm. Givetvis är det också en fördel att ha tillgång till svarv så att man kan tillverka passande hylsor att pressa med. (gäller även "riktig" hydraulpress")
Foto: Andreas L  Foto:  Andreas L Foto: Andreas L                Foto: Andreas L Foto: Andreas L

Byta nedre spindelled: Till toppen av sidan
Byta nedre spindelled, Jasons metod:
Jason L 2003-02-15:    Jag bytte den nedre länkarmens spindelled vilken också var dålig. Mycket spel i spindellederna betydde slitna spindelleder. Faktiskt var det bara förarsidans spindelled som var dålig; passagerarsidans verkade bra, som om den var utbytt nyligen. Hur som helst så bytte jag båda sidor ändå eftersom jag redan hade nya spindelleder för båda sidor i min ägo.
   Metoden är enkel. Ta bort muttern som håller spindelleden I undre länkarmen. Använd sedan en avdragare för att separera spindelleden från länkarmen. Lossa sedan de två bultar som håller spindelleden på plats och ta loss spindelleden och plåtskyddet från hjulspindeln. Montering sker på omvänt sätt, men kom ihåg att montera ett nytt plåtskydd.
Spindelled Spindelled Spindelled

Få fast nya spindelleder   Ivar O 2003-11-24: Jag har bytt nedre spindelleder på min gamla CX 2400. Jag kan inte få muttrarna att fästa då spindelleden bara roterar med. Även när jag har ställt en domkraft under nedre armen och lyft där. Finns det några bra husmoderstips på hur man löser detta problem? En pneumatisk mutterdragare vet jag borde lösa detta, men det har jag ju ingen.   Jerker L: Först se till att du inte har olja mellan arm och spindelled. Sedan får du FÖRSÖKA få tillräckligt med friktion mellan enheterna med tryck (som du tidigare gjort med domkraft) och dräm till lite med en slägga vetja! Använd inte några låsande tillsatser som medför omöjlig avmontering vid senare byte!
  Viggo: Et lite triks jeg har forsket frem: ta litt fin sand eller stenstøv/damm. på den konade delen. Det er ikke noe problem om du må ha av spindelleddet senere.
  Anders (DK): Viggo! SUPER tip! Har ALDRIG hørt om det før - men det virker HELT logisk! - Man takker og bukker for et fantastisk enkelt tip.

Problem: Till toppen av sidan
Framvagn vandrar   Björn K 2002-04-20: Min GTi uppför sig som om den skulle ha något fel i främre bär/hjälparmar (eller liknande) alltså; den skiftar mellan att dra till höger och dra till vänster= usch! Hade det vart bara åt det ena hållet hade man ju kunnat justera med excenterskruven under reservdäcket men vad göra nu? Bara att ta till verkstad eller? Den besiktigades utan anmärkning...   Johan G: Glöm inte att kolla något så fånigt som kraftigt glappande spindelleder. Jag har haft något liknande.
  Anders (DK): ......oxå jag. Er mkt svärt at kolla på spindellederne, da hele framvagnens vikt vilar på dom. Även en SBP'er kan vel ha svårt at hitta denne fel. Och det er ret med verkstad for bytte af disse. Dom er trykkt inn med hydraul presse - och måste trykks ut igen så. Det går med hammer och dyl - men bare med erfaring.
  Mats: Well, ett vanlig feluppfattning är att det är framvagnen som spökar när bakvagnens lagringar är slut. Bilen går då som en sladdrig kundvagn. Kolla dessa först, innan du börjar med framvagnen.
  Björn K: Det ser ut som om jag får ta mig en tur till Micke A:s verkstad igen. Förra gången jag var där så tittade han på bakvagnen, inga problem var det där, alltså är det framvagnen kvar mao spindelleder....   Lars Ivar: Det kan även vara glapp i övre bärarmslagringen på ena sidan, hade själv en bil som fick det felet, den drog våldsamt åt ena sidan fram till det man bromsade, då drog det våldsamt åt andra sidan... spännande vägegenskaper blev det! SBP lyckades inte hitta felet trots att man kunde dra hela framhjulsupphängningen ca 3 cm framåt/bakåt!

”Glapp i spindelleder vanligt småfel”
Aftonbladet 2002-04-29:
Andelen bilar av årsmodell 1998 underkända för glapp i spindelled, se tabell till höger:
Medelbilen = 2%
- BMW 3-serie   12%
- Volvo V40   10%
- VW Passat Variant Diesel   10%
- Opel Vectra   7%
- Volvo S40   7%
- Mitsubishi Carisma   7%
- VW Passat Variant   6%
- Fiat Marea   4%
- Skoda Felicia   3%
- Opel Astra   3%

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan