Citroën XM mekartips -> Karosseri
Karosseri
  uppdaterad 2011-10-04
            Sidan under uppbyggnad!
XM break -93

Olika modeller

Cabriolet

Vilken dag är min bil byggd?
Kan jag hitta tillverkningsdatum?
    Hvanzijst 2001-12-05:   Can anyone tell me where to find the exact date of building of my CX?
Tillverkningsdagen
    Adrian C:   Not from the chassis number, but from the RP/ORGA number - the four-digit, paint stamped number on one front inner wing. Get that, then go to http://www.citroen.mb.ca/organr.html and there's a convertor on there. That gives the exact date the subframes and the shell were fitted together in the factory.
    Peter Å:  Eller titta på min sida i ämnet.

Krocksäkerhet

Demontera instrumentbrädan Till toppen

Demontera mittkonsolen Till toppen

Lister och plastbitar på karossen Till toppen

Byta framskärmar Till toppen

Vindruta Till toppen
Ren vindruta! Bosse Bosse bildoktorn, Aftonbladet 2004-01-05:
    Bilens fönsterservice är enkel men förbättrar vintersikten betydligt. Svensk vinter är en evig kamp mot dålig sikt. Mörkret härskar och de få timmar solen tittar fram ligger ljuset så lågt att man bländas. Is, imma och klabbigt vägsalt gör inte sikten bättre. Ge bilen lite fönsterservice så mår både den och du bättre!
    Vid körning i motljus, mörker och regn är en repig vindruta helt livsfarlig. Reporna orsakas av att finfördelad asfaltmassa och sand fastnar på torkarnas gummikanter. Dessa material flyger alltid i luften bakom bilarna på slabbiga vintervägar. Repbildningen minskas alltså enklast genom att du håller ordentliga avstånd till framförvarande bilar.
    Men den som alltid kör nära de framförvarande bilarna kan även få sina rutor förstörda på sommaren, trots att torkarna inte används. Det handlar helt enkelt om sandblästring. Ju närmare den framförvarande bilen är desto kraftigare sandblästring utsätts bilens vindruta, strålkastare och lack för.
    En tredje typ av repor kommer från isskrapor. Vindrutan är ofta smutsig på de ytor där torkarbladen inte tar. Och den smutsen repar glaset när du skrapar bort isen. Lösningen är en timer och en kupévärmare, då smälter isen innan du ska ut och åka. Du kan även köpa en bil med elektriskt uppvärmd vindruta, ty vissa bilmärken har eltrådar i både fram- och bakrutan. En del människor gillar dock inte eltrådar i framrutan eftersom det kan irritera vid körning i kraftigt motljus.
    Slipa diken i rutan Även spolarvätskan har stor betydelse i kampen mot repor, men eftersom vätskan både ska lösa upp smuts på rutan och torkarbladen går det åt massor.
  Spolarvätskeförbrukningen minskas kraftigt om man lämnar in sin bil för att få små "diken" slipade i vindrutan. Det är spår med vassa kanter som slipas strax ovanför torkarnas vändläge. På så sätt skrapas material som håller på att fastna i torkarbladen automatiskt bort så fort torkarna används.
  Att vaxa rutorna är en annan metod som minskar användningen av torkarblad och spolarvätska. Vaxet stöter bort vatten samt smuts och kör du fortare än 70 knyck i regn så behöver torkarna sällan användas. Då blåser fartvinden bort vattendropparna. På vintern tvättar spolarvätskan dock snabbt bort vaxet. Men precis som med lackförseglingar kan även glasytorna långtidsbehandlas så att de bara behöver vaxas en gång om året. Det är dock inget man gör själv utan ett arbete för proffs.

Foto: BOSSE ANDERSSON Bosse Bildoktorn Andersson - en glad bilist som ser bra ut. Rutan är nyvaxad och vindrutetorkarna väl rengjorda med tvål och vatten.
Foto: BOSSE ANDERSSON En del människor vaxar rutorna med vanligt bilvax. Jag föredrar speciellt vax för glas, det säljs i de flesta bildelsaffärer.
Foto: BOSSE ANDERSSON Skrapkanter av plast som limmas fast på rutan är en billigare och smidigare variant på "diken". Funktionen är lika bra, det gäller bara att akta plasten när isen skrapas bort.

    Foto: BOSSE ANDERSSON

Slipa repig ruta?     Citro1CX 2005-03-16:   Det er tid for EU kontroll på min GTi. Ved nærmere ettersyn oppdager jeg at vindusviskeren har laget striper i frontruta. Jeg er ikke helt sikker på hva myndighetene mener om dette. Hvis noen har gode råd for å fjerne disse vil jeg være taknemmelig for det. Jeg vet det skal gå an å bruke tannpasta, men jeg vet ikke om det colgate eller solidox som er best hvis noen har prøvd dette med godt resultat, ville jeg sette stor pris på å få høre om det     Jonsto:   Har prøvd, men er ikke fornøyd med resultatet. Brukte "Clinomyn" tannkrem for røkere. Inneholder aluminiumsilikat som er et slipemiddel. Brukte kork slipekloss og bomulsstrømpe. Ble noe bedre, men ikke bra. Skal prøve med polermaskin og ullpute neste gang. Et par strøk med "rain it" hjelper også litt.
    Maurice:   Jeg har kjøpt et slipepulver fra Hartveit i Bergen Kr30 for en liten porsjon som skulle være nok for en frontrute. Frem til nå har jeg klart å pusse minst 4 ruter på BXer for samme pakken. Ingen av de ville gått gjennom kontrollen, men etter behandlingen gikk alle gjennom uten kommentar. Jeg bruker en rund pusseskiver med tøy på. Bormaskinen må går med LAV hastighet. Har tenkt meg til Hartveit imorgen for å hente mer av denne slipepulver. Si ifra om du vil har en dose.Jeg sender gjerne.
Ekpeditøren sa at Slipepulver for glass er 'pimpsteinspulver' og hos Hartveit har art.nr. 76-Z. Butikken har adress www.hartveitbutikk.no . Pulvret står i en tønne og blir tømt opp i en liten pose med en 'kaffemåler'. Det følger ingen bruksanvisning med. På en våt rute må man strø litt pulver og gni det ut over. Man må ikke bruke en hurtig bormaskin. Går det varme i ruten så sprekke den. Man må holde maskinen i bevegelse hele tiden. Dette pulver er ikke noe magiske 'Jon Blund' pulver, det må jobbes med.
    CitroenCX:   Javisst det er det samme som brukes til å slipe smykkestener med.
    Citro1CX:   takk for gode råd, pimpsteinpulver har jeg tro på og skal nok testes ut etterhvert... (ble ikke annmerk. på EU-kontroll)

Regnbehandling med Rain-X och annat     Kim 2001-07-13:   Jag var häromdagen nere mot Halmstad, den dagen när det formligen ÖSTE ner - ett tropiskt skyfall i höjd med Varberg. Bilen gick toppfint trotts vatten både uppifrån och nerifrån, min oro var obefogad - allt gick utmärkt, bilen gick som en klocka! MEN sikten var usel, minst sagt, dels antar jag att min gamla vindruta inte är världens slätaste och den enda vindrutetorkaren får slita hårt för att försöka få undan vattnet.
    På en Statoilmack hittade jag ett sådant där "undermedel" som heter Rain-X (c.a. 110:-) På kvällen strök jag på den enligt instruktion och lätt skeptisk åkte jag mot Stockholm. Före Örebro började det ösregna igen och Voilà - regnet bara flöt av rutan! Jag behövde inte sätta på vindrutetorkaren en enda gång!!!!! Inte ens vid omkörning av långtradare, sikten var utmärkt och man slapp störas av vindrutetorkarens malande.... Nu vet jag inte hur länge effekten sitter i, på flaskan står "långtidsverkan", det kanske blir dyrt i längden att behandla... Men dagar som dessa är det GULD - rekomenderas varmt!!
    Anders (DK): Har også prøvet Rain-X, det virker aldeles fantastisk, men slides af over et par måneder. Men bare det at kunne smøre på før en langtur, og så have den extra sikkerhed med bedre sigtbarhed, om det skulle øse ned.....
    Karlsson: Har läst någonstans (kanske på någon av akutsidorna?) att man kan vaxa rutorna med vanligt bilvax och polera som vanligt. Då ska man få denna effekt. Har inte provat, men någon kanske har gjort det?
    Pälle: Fungerar alldeles utmärkt med vax åxå, men själv tycker jag att man får väldigt konstiga reflexer i rutan och bländas lättare kvällstid med vax på vindrutan, brukar bara vaxa sidorutorna. Möjligt att det är bättre med produkter speciellt avsedda för glas.
    Sören: Ett annat bra och beprövat medel som kan användas till vindrutan är AUTOSOL kromglans!

Torkarblad Till toppen
Rengöra torkarbladen
Bosse Bosse bildoktorn, Aftonbladet 2004-01-05:     Om torkarbladen tar dåligt fast de ser hela ut kan det räcka med en rengöring:   Ställ bladen i en hink med varmt vatten. Doppa en vanlig tvål i vattnet och bygg upp ett ordentligt lödder. Tvåla in gummibladen och drag sedan själva torkkanten mellan tum- och pekfingernageln. Upprepa rörelsen tills gummit känns rent och lent. Om det inte hjälper att rengöra torkarbladen så är det bara att köpa nya. Torkarbladen behöver oftast bytas inför vintern.
    Jag får ofta frågan om man ska köpa bladen på macken eller hos märkeshandlaren. Tja, jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning av detta men vill ändå påstå att man får vad man betalar för. Du ska alltså akta dig för extremt billiga blad, men inte vara rädd för att köpa "piratblad".
Foto: BOSSE ANDERSSON Bosse Bildoktorn Andersson - en glad bilist som ser bra ut. Rutan är nyvaxad och vindrutetorkarna väl rengjorda med tvål och vatten.

Fabrikat på torkarblad
    Johan G 2004-01-14:   Kollade efter ett nytt torkarblad till GTi'n. Konstaterade att den rekommenderade längden i Champions tabeller var 600 mm. Men med ett längdmässigt centrerat 600-blad når inte bladet så högt det skulle kunna göra utan att ta i gummilisten. Kom fram till att Champions 650 mm blad som rekommenderas till C3/C5 passar alldeles utmärkt. I satsen låg dock endast fästen för C3/C5:s typ av torkararm. Men jag fick tag i en plastmoj som passade till CX och parade den med C5'ans blad. Perfekt! Halvmånen med skit längst ned på rutan blev mycket mindre. Totala svepta ytan ökade. Pris strax över 380 kr. Dyrt men väldigt bra.
    Någon som har goda erfarenheter av andra märken?
    Anders (DK): Efter min erfaring kan det ikke betale sig med så dyrt torkarblad. Jeg har altid byttet torkarblad hvert år på alle mine biler på efteråret - aldrig noget problem med udsyn om vinteren da. Vanlige Bosch torkarblade fås overalt - til rimelig pris.
    Lars H: Champions blad har i omfattande konsumenttester visat sig vara BÄST i det långa loppet. Testpiloter har varit Lars H och Lars I. Provat TSW, Bosch, Biltema, Champion, Valeo, SEV mfl. Champion är överlägsen etta enligt våra bedömmningar och väl värd sitt höga pris.
    Johan G: Låter ju som jag råkade handla rätt. Har misstänkt detta om Champion ett tag. Förresten, det nya bladet tog inte alls i nedre kanten på rutlisten. Så ni som vill montera ett tillräckligt långt blad på eder CX, kör ni också med Champion X65. Det gör jag!     Adde: Champion 238 kr, Biltema 35 kronor = 7 Biltemablad för samma pris som ett Championblad. Champion är säkert bättre än Biltemas blad, men inte SÅ mycket bättre! Biltemabladen håller faktiskt längre än 2 månader...
    Maglun: Jag gjorde en jämförande test för ett par år sedan, mellan Champion och Biltema. Satte Champion på vänster arm och Biltema på höger arm på samma bil (nej, det var en vanlig bil, inte någon Citroen, men jag tror att jämförelsen ändå är giltig). Resultatet var att Champion höll ca 80% längre än Biltema, men då priset var många hundra procent högre finner jag det inte prisvärt.
    Johan G: Om jag har att välja mellan att chansa på en livslängd men till ett extremt lågt pris och att sitta med en kvalitétsprodukt till ett högre pris väljer jag det senare. Så har jag alltid resonerat. Det här jagandet efter billigast möjligast tycker jag känns både som ett tramsigt tidsfördriv såväl som ett förnekande av sitt ego. Det är liksom roligare att köra runt med ett märkestorkarblad för 238 kr än ett något Biltemaistiskt som vilken Volvo 240-ägare som helst knåpat ihop. Resonemanget kanske sorterar under rent sen-Buddistiska regler, må så vara...     Steen B: Her på vores værksted bruger vi Bosch 409. Afstand fra øverste rudegummi er 1 cm. Parkering af viskerarm ca 1 cm fra gummiliste. Pris 160 DKR.
    Micke:   Jag har köpt Lemark Wiper refill, one size fits all, for vans and trucks. Det är en hårdplastlist med torkargummi som man trär på den befintliga metallramen i torkaren. Den kostade 75 kr och då får man 2 st lagom långa till CX:en. Jag sliter ännu på den första som har hållt i 1,5 år. Den verkar vara behandlad med något ämne, typ teflon, för när det är is, snö och kyla så fastnar den inte i rutan som alla andra torkargummin gör. Rekomenderar den starkt!
    Jan Ö: Passade fästet? Jag fattade inte vilken befintlig metallram - (min torkare håller på att vara "slö" i nitarna). Var köpte du dessa? eller var kan man hitta denna produkt - har aldrig hört talas om det "märket"/modellen. När det gäller längden har vissa Mercedes samma längd som CX!
    Micke:   Förhoppningsvis är den torkare som du har i dag av metall; du byter bara ut gummit och gummit sticks in i en hårdplast remsa som medföljer. Jag hittade den på Bil&Fritid i Gällivare tel 0970-55010.

"Billigaste bladet räcker"
    Peter Å 2004-01-24:   Dagens Nyheters motorbilaga har idag en artikel där de låtit testa nio fabrikat av torkarblad. (Priserna gäller för VW Golf.)
- Bäst:
- Bra:


- Prisvärd:
- Dålig:
Valeo
Champion
Trico
Bosch Twin
Jula
Biltema
OK
  (229:-)
  (208:-)
  (177:-)
  (402:-)
  (39:-)
  (62:-)
  (203:-)
Jula fick betyget "prisvärd" p g a att de har nästan lika bra torkeffekt som bladen i klassen "bra" men sämre slitstyrka dock kostar de endast 39:-.
    Ser på www.jula.se att de har torkarblad "refill" 61 cm för 19:-. Billigare kan det knappast bli, passar min "ekonomibil". Fast artikeln finns inte på lager - och som svar från dem får jag veta att det har utgått... synd.
    Trico finns på Clas Ohlson, 600 mm blad kostar 149:-.
Testet som PDF: http://w1.sydsvenskan.se/uploaded/document/2004/1/26/tabell.pdf

Bosch?
    Peter Å 2004-01-24:   På www.finarebil.nu finns Bosch torkarblad 600 mm för 169:- och 608 mm för 179:-

Böja torkarblad?
    Johan G 2004-01-14:   En sak som jag klurat på för att förlänga livslängden på CX'ns blad är att låta parkera bladet rakt upp. Då ligger inte skrapkanten över rutans värsta kurvatur = skrapkanten viks inte lokalt. Ett annat alternativ är att lyfta bladet från rutan med en liten klots. Kanske inte i dagligdagsbruk men i vart fall alltid på en vinterparkerad bil. Gissar att den riktiga lösningen (som kanske fanns som originalblad från fabriken???) är att den uttersta delen av bladet är mer krökt för att bladet ska kröka sig runt rutan, inte kollapsa och lägga sig ned. Det skulle man kunna fixa själv genom att riva bladet i atomer och förböja bägge stållinjalerna. Risken är att bladets kraft minskar något där det böjer som mest när bladet befinner sig rakt upp. Undar om sådana blad fanns att köpa när det begav sig?     Lars I: Jag har några orginalblad på hyllan till gammelbilen. Valeo eller nåt sånt. Där är yttre stålbygeln assymmetrisk för att bladet snyggt ska kurva sig i parkerat läge. Har dessutom ett originaltillbehör på hyllan: dubbelarm dvs med hållare för två blad parallellt...

Spolarvätskebehållare Till toppen
Behållaren trasig
    Chris B (UK) 2002-10-27:   The washer bottle in my CX sprung a leak recently and I went to my local, friendly Cit dealer to get a new one. Alas, I have to report that it is no longer available, even from France :-( . Looks like we'll all have to repair ours from now on.     Julian:   Prior personal experience indicates that any good-quality "Silicone Bath & Shower Tray Sealant" will stop such leaks. We've not had any repaired units leak a second time. However, it is vital to make sure that the plastic is absolutely clean prior to applying the silicone.
Bosse     Bosse bildoktorn, Aftonbladet 2004-11-08:   Om behållaren har spruckit kan du kolla om det går att ”svetsa” plasten med en varm lödkolv och en plastremsa från en liknande behållare (köp en trasig spolarbehållare på skroten). En annan metod är smältlim, men då gäller det att använda rätt sorts limstav. Köp inte ”universalstavar” - de är lika värdelösa till allt - utan köp limstavar som passar till halvhård plast.

Elektriska fönsterhissar Till toppen
Fönsterhissar
    Peraxell 2011-05-02:   Min XM break -98 :s båda framdörrars fönsterhiss-vajrar har lämnat in. Har läst om vajerbyte och förstått att mina båda tummars placering tyvärr är lite för nära mitten av händerna för att jag ska kunna klara av detta.     Albireo: Det svåraste tycker jag är att få ut och in fönsterhissmekanismen i dörren. Det näst svåraste är att justera in fönsterhissens ändlägen. Då blir det enklaste att fixa kabel längden och fixera vajern i rätt läge. Det man får vara uppmärksam på är att man hittar alla fjädrar och justerskruvar.

Lossa dörrinsidor Till toppen
Montera ner insidan på dörren
    Urbangustafsson 2011-07-30:   En trivial fråga, det finns många bra beskrivningar på hur man byter wiren i dörren till fönsterhissen. Jag är däremot osäker i första steget. Hur får man bort insidan på dörren vänster fram för att komma åt härligheten? Vilka verktyg behövs? Har också sett att någon säger at det är svårt med låsknappen. Hur undviker man det och finns det speciella verktyg man behöver där??     Seehund: Bild från Haynes via Tronde, klicka på bilden för stor bild:

Verktyg: Torx i dimensioner som jag inte kommer ihåg. Gärna ett av Biltemas "Verktyg för panelclips" 19-811 à 29:90 ("suitable forked tool" på haynesiska). Flat- och kryssmejsel.

Lossa dörrinsidan?
  Jhetpost 2010-05-25:   Tänkte jag skulle smörja upp rutmekanismen inne i dörren, då den kärvar en hel del. Så jag skulle börja riva dörr sidan, fick loss lås knappen på insidan... så långt kom jag, så nu undrar jag hur jag får loss resten. Sitter den bara med clips eller är den skruvad?
    Lars I:   Fritt ur minnet: förutom låsknappen då, snäpp loss ramen runt inre dörröppningshandtaget, sedan är det en skruv under/innanför elhissknapparna, en skruv underifrån i handtagets övre del (inte öppningshandtaget utan det stora), två skruvar innanför högtalargallret där den ena döljs av högtalaren så den måste också lossas, fyra skruvar. Resten sitter med clips.
    Tronde:   http://www.citroenxm.no/img/tronde/Doerpanel.jpg
    XMJan:   Litet tillägg som kanske kan bespara dig strul med brutna "fästpunkter/plastpluggar". När jag tog loss min innerdörrsida så drog jag dörrsidan rakt UT från dörren, detta så som jag uppfattade Haynes instruktioner. Detta innebar att ett par plastpluggar bröts av och att en hel fästpunkt på dörrinnersidan bröts loss. Inte bra! När jag examinerade fästpunkterna på dörrinnersidan så verkar det som om det går att lyfta/trycka dörrinnersidan rakt UPPÅT och på så sätt få loss dörrinnersidan. Fästpunkterna på dörrinnersidan är u-formade hållare av plast med u-ets öppning nedåt (Förstår ni...?) i denna u-formade hållare vilar sedan en plastplugg. Jag skall försöka ta lite foto så att ni förstår bättre...
  Jhetpost:   Tack för tipsen, nu blev dörrprojektet nån timmes arbete istället för en 10 poängs kurs!     Miko:   Det svåraste är att få dit det snyggt och prydligt sen utan glipor och utan att låsknappen trilskas.
    Razor:   Då kikar du bara i den här tråden.

Justera dörrar Till toppen

Bullrig inuti Till toppen
Bullerdämpning i dörrar
    Lobo 2005-01-04:   Är det någon som provat eller vet hur man dämpar dörrsidorna? Funderade på att lägga in någe som dämpar lite buller från väg å vind, nu när jag lix har upp alla dörrsidor.     Jarre: Kop asfaltsplattor som du värmer med varmluftspistol. Dom har en klisteryta pa ena sidan. Se till att du har rent på ytan som Du ska fästa det pa. Finns i olika tjocklekar. Kolla hos Micro, Biltema o Mekonomen m.fl. Plattorna dämpar bra! Ju tjockare och tyngre dom ar, ju bättre dämpar dom. Samma logiska princip som att ett rum med betongväggar dämpar bättre an ett rum med plywoodväggar. Allt handlar om att dämpa bort självsvängningar i plåten (vibrationer). Inga självsvängningar=inget ljud. Reflektioner finnes dock men dämpas genom samma princip. Bas dämpas med tunga material. Diskant dämpas med tjocka/mjuka material. Allt däremellan dämpas i relation med dess frekvens. I Mercedesen jag hade förut (MB 380 SLC -81) satt asfaltsplattor överallt i golvet och hjulhus där man upptäckt vibrationer. Dessa plattor var ca. 5mm tjocka. (Bara som ett exempel)
    Michael A: Sätt även dit asfaltsplattor i bagageutrymmet på plåten mot rygstödet. Klä det sedan med svart tyg så blir det snyggt. Det dämpar bort en del buller bakifrån. Vissa CX:ar har ju dåliga bakluckor och hål i hjulhusen. Då kan det vara extra värdefullt.
    Frenchie: Ska det bli riktigt bra ska du köpa samma medel fast i sprutbar form; kolla med någon HiFi/Bilstereo-firma, "proffsen" på bilstereo använder inte plattor eftersom dessa inte alltid sitter fast över hela ytan.
    Michael A: Ja precis, är lite skeptisk dock till att få in det i alla skarvarna i dörren. Rosten kanske blir ett större problem då... Det används även med gott resultat på avgassystem, ex.vis på sportsystem. Man vill ju bara ha ut avgasljudet ur slutröret och inte "in i bilen".

Bullerdämpning
    Gelgamesh 2004-04-29:   Jag tänkte iscensätta ett vansinnesprojekt som går ut på att få en DS riktigt tyst.     NotMe: Om du tänker ljuddämpa en bil så finns det ett klart smidigt sätt, tänker då på noisekiller färg, två lager med det och du får en skrammelhög som exempelvis peugeot 205 att verka lika gedigen som en Mercedes S-klass. Färgen är vattenbaserad och appliceras antingen med spruta eller med roller.

Bullerdämpning motorhuv
    SpiritCX 2005-09-23:   Jag har fått tag på ljudisoleringsplatta som sitter på undersidan av motorhuven. Min fråga är ska jag montera den eller inte? För det de cxar som jag har sett har inte någon installerat under huven.
Uppfälld Prestigehuv med isoleringsplatta. Foto: P Sundfeldt.
    Citro1CX: det gjør vel ingen skade om monterer den. Jeg har sett slike flere ganger, men utelukkende på dieselbiler. Vil nok tro at det demper motorstøy betraktlig, men at det ikke er nødvendig på besinbiler i.f.g. myndighetene.
    Lars I: Satt original på dieslarna och på Prestige - MEN pressningen är inte lika på de två då dieseln och bensinmotorerna ser lite olika ut. Lär väl inte finnas att få tag på nu men då jag kollade i prislistan på Citroën för ca tio år sedan så fanns två olika artiklar: den till diesel kostade 550 kr och den till Prestige kostade 975 kr!

Støymatte under panser
    Sturla 2007-04-26:   Jeg så en TRS med en fin original slik matte. Hva slags "filt" er det som brukes til slik om man vil klippe til en selv?     Dagmatti: Biltema sine skum-matter med aluminiumsfolie er greie under panseret også de. Jeg har en gang montert dem mellom forsterkningene i panseret. Pass bare på å vaske rent før du limer dem på.

Bullerdämpning
    Preben 2004-06-18:   Preben på CX-L har genomfört ett ljudisoleringsprojekt av sin CX. Bilder:
Insulation hood Insulation trunk Left side
Rear Rear shelf

Bullerdämpning II
    Jmmgtit 2007-08-20:   I started with adding sound deadening bitumen drapings from 3M, can get it any autoparts store (got it at Brezan - NL). this will give the thin layer of metal in the rear more body. helps to cut down noise, and resonance a bit. can be easily folded / manipulated around the corners (with some force from your hands/fingers). it also smoothed out all the irregularities in height. some areas I applied up to three layers. Part on the right not yet covered. has the holes for the seatbelt roll. I went al the way up to the end of the metal, just below the window glass. then followed by cloth, especially for car upholstery. this specific was for covering speaker setups. I made sure it matched my interior. 

Lackering och färger Till toppen

Lackbättring Till toppen
Sprayfärg?
  cc 2011-03-10:   Min XM behöver en burk "original" mörkgrön sprayfärg. Finns detta att köpa? I så fall var och till vilket pris? Pratade f ö för en tid sedan med en kille som hade fått "sin originalfärg" tillblandad åt sig och en dörr lackerad. Färgen som blev över, fick han förpackad i en sprayburk ...     Attraction:   Om du inte hittar någon i Stockholm så erbjuder Barkmans i Eskilstuna den servicen.
    Tobbelov:   Ta reda på färgkoden och lämna till närmsta Meca-butik. De hjälper dig så du har burken till nästa dag. Kostar runt 180 - 200
    Håkan T:   Jag fattar inte att jag faktiskt hänvisar till en Biltemaprodukt  , men jag snubblade över den här sidan: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Battringsfarg-Citroen
  cc:   På förardörrens främre stolpe står med stora tecken "6948" och under (med samma storlek) "U7". Vad är detta - kan det vara bilens färgkod?     Håkan Th:   Färgkoden har fyra, eller tre, bokstäver målade i motorrummet, titta runt fjäderbensfäste och framåt på vänster sida. 6948 är bilens ORGA-nummer, en kod för tillverkningsdatum (som betyder 17 november 1995, http://www.cats-citroen.net/citroen/organumber.html).
Den här pdf:en verkar bättre, uppdelad på årsmodell, det finns fälgfärger m.m. Färgkoder: http://oto.to/schematy/kolory.pdf, grön = vert
    Mikoo:   Det kan även stå framför batteriet på batterihyllan övertäckt med massa smuts. Min Xm -95 mörkgrön metallic (vert vega) hade färgkoden ERYCR.
    Håkan Th:   Koderna verkar ha farit runt bilen under åren, olika i olika länder också. De första tre bokstäverna stämmer ju för Vegagrön, enligt pdf:en fanns det bara en grön färg till för 1996 års modell, Poseidongrön (som jag inte vet om den är mörk eller ljus). Så cc:s kod borde börja med ERY eller ESY.
    Påberg:   Här är en ganska allomfattande kulörlista: http://www.tramontana.co.hu/citroen/body/care.php. Dock inte vilka år de var aktuella. De tre första bokstäverna anger färgkoden. De två sista anger karossmodell, MR=break CR=berline.

Var köpa bättringsfärg?
  Peli68 2008-09-21:   Var inne på en officiell Citroën-nasare och försökte hitta bättringsfärg till BX´n, men tjii..... till allehanda c-modeller hade de men de äldre blev utan. Nån som vet var man kan hitta.... om det alls finns? Eller får man helt enkelt nöja sig med "nästan" i OK´s sortiment?     Jacques:   Prova Mekonomen, dom blandar efter färgkod.

Bättring
    Calleaxelsson 2008-06-07:   I väntan på byte av kamrem och koppling tog jag och en kompis tag i lite rost igår.
Rostfläck på huven Fula fläckar på huven Lackat Slut på klarlack och en rätt tydlig linje mellan det gamla och det nya. Får försöka polera till en jämn övergång.
    Tobbelov:   Låt det gärna vara nån vecka innan du går på med rubbing i skarven. Klarlackar gör du efteråt. Sen rubbing igen efter nån vecka. Polera ihop det sen. Helst ska du inte spackla och lacka heller samma dag utan låta spacklet sjunka nån dag för att sen spackla igen. Men att vänta är tråkigt…
    Cb2ms:   För att undvika den tydliga linjen när man lackar på bara en del av en yta så maskera inte, låt sprayfärgen "dimma ut". Du får då ingen markant kant, men risken finns att du får nyansskillnad (vilken skulle fås med maskering också). Metallic-lacker är väldigt svåra att bättra utan att det syns. Dock tror jag mörkblå är en av de snällare metallic-lackerna till att få att stämma något så när. Angånde att behöva vänta så länge mellan de olika momenten finns det lite knep. Använd 2-komponents spackel, torkar ofta fortare och säkrare att det är genomhärdat vid tjockare lager. Använd varmluftspistol för att få sprayfägen till att torka fortare. Jag brukar spruta något lager färg sedan köra lite med varmluftpistolen sen ett lager till osv. Man kan lägga på flera lager på en gång utan att det rinner, minskar också risken för att insekter ska hinna komma och fastan i den "blöta" färgen. Grundfärg och metallic-färgen brukar vara slipbara nästan direkt efter man torkat dem med varmluftspistolen. Klarlack där emot tycks lägga sig i mycket tjockare lager som tar några dagar på sig för att bli genomtorrt, för att sedan kunnas slipas och poleras.

    Guss 2002-04-26:   Nå er tiden inne for å fikse litt på lakken. Det er ingen bulker, men lakken har begynt å flasse litt her og der. Jeg har kjøpt orginal lakk (hvit) på Citroen, og er i gang med å shine opp prinsessen. Problemet er at når jeg legger på lakken så blir det litt skjoldete, og at den nye lakken er hvitere enn den gamle lakken. Har noen av dere noen forslag for hvordan jeg kan bli kvitt skjoldene, og for hvordan den nye lakken kan matche den gamle lakken tilnærmet perfekt?     P Varg:   Då jag haft vita bilar som jag måst bättra lacken på har jag kollat in färgerna på burkhattarna och sedan köpt småburkar som legat nära i kulör. Det har kostat mig max två provburkar, sedan har jag hittat rätt. Jag har gjort samma procedur på alla bilar jag haft som jag behövt bättra lacken på, oavsett vilken färg de haft. Förresten, vad betyder "skjoldete"?
    Guss   Skjoldete betyr på Ola Nordmann språket at noe ikke er jevnt, i mitt tillfelle vil dette si at den nye lakken er litt ruglete, akkurat som overflaten på finslipt sandpapir. Ble du klokere?
Rostfläck på förardörren
    Kristian:   Tok en snartur innom norske ordbøker: skjoldete = flekkete/nynorsk. På svensk = fläck. fläck i billakken. Mye rare ord og meninger når vi prøver og oversette dette. Fant dette på: bokmålsordboka/nynorskordboka oversettingen tok jeg på: http://www.odin.dk/ordbog/index.html
    P Varg:   Ok! Jag brukar spruta med riktning från bilens "originallack" och försöka maska av med hjälp av en hård pappskiva (från gamla kollegieblock eller motsvarande) några mm över plåtytan i sprutriktningen, så att inte stänket "sprider sig". Om det varit punktformade "insatser" har jag haft en pappskiva (från något gammalt kollegieblock) som jag gjort hål i och sedan hållit straxt över punkten jag ska måla (jag undviker i det längsta att göra punkt-insatser). Vet inte om jag har haft tur men ibland har det varit svårt för ett otränat öga att se vad jag bättrat. Jag har kanske då varit extra noggran med grundarbetet. Det jag lärt mig är att inte måla då det är för varmt för att färgen torkar för snabbt och det blir lätt "apelsinyta", likaså blir det problem om det är för kallt. Sedan är det bättre att lägga flera lager än en "blaffa", lägger man för tunnt kan det också bli en "ruggig yta". Då jag bättrat dörrar och kaross-sidor har jag börjat på högsta punkten och sprutat mig ner med sprut-riktning nedåt. Dörrstolpar har jag målat helt och inte punktvis även om det skulle ha räckt, samma med dörrar, från lister uppåt eller nedåt. Det är svårt att få det att bli bra och det kräver sin träning. Då jag maskat av med tejp har jag alltid tagit bort tejpen direkt efter jag målat för att inte få en skarvkant. Det finns mycket att skriva om vad gäller målning och jag tror alla har sin egen stil som fungerar, det gäller bara att hitta den.
    Guss   Jøss, dette kan du!! Fint å sysle med litt lakk i helgen, nå skal min granne sin Mondeo se ut som et vrak i forhold til min flotte nypolerte BX!! Han er nemlig stadig bortom og spør om jeg har noen nye problemer med Citroenen min....     Rune:   Låt lacken torka i ungfär en timme, tag sedan och rubba den, det sämsta du kan göra är att maskera in det område du skall lacka (det är bättre med rubbing). Om det är stora rinningar i färgen ta det finaste vattenslip papper du hittar och slipa bort dem, sedan rubbar du det lackade området. Som en finish, avsluta med en vaxning. Om du gör det riktigt syns inte lagningen.

Rolla bilen!
    Hjalmar-se 2008-05-22:   Rolla bilen det gör jag. Billigt och miljövänligt. Jag har ett ställe i Kungsbacka som är grymma på att blanda färg.     TompaY: Häftigt! Jag trodde att det bara var R4-or som var Rollbara. Använder du skumgummiroller eller skinnroller? Det gäller dock, (om man använder skumgummi), som med allt annat roligt - att sluta i tid. Annars går det som för en kompis till mej som hade rollat sin båt med ett nästan perfekt resultat, det var bara en liten del som skulle få en sista omgång.Vad han inte tänkte på, var att med tiden så löser färgen upp rollern, och då blir inte ytan blank, utan täckt av ett lager skumgummipartiklar.Så han fick börja om från början med att slipa och lacka alltihop igen.
    Hjalmar-se:   Här kommer det hemliga reseptet: Haglunds Allround Lackfärg produkt nr. 54, Högblank Lackfärg för in och utvändig målning av järn och plåt. Outspädd. Inköpsställe: Lasses Tapet Kungsbacka. Färgblandarkille: Jonny, en före detta elev, nu fullvuxen. Jonny blandar färg som Pablo Picasso! Rulle: Stiwex quick 1 ytterdiameter 22mm längd 100 mm hålet 6mm och ull/luddtjocklek 5mm. Med rollern i ena handen, en 25mm pensel för skrymslen i andra handen, bra underarbete, tålamod och erfarenhet samt med slöjdlärarskicklighet blev resultatet i alla fall så bra denna gång att lilla frun blev mer än nöjd. Se lilla frubilen på bif länk. http://perhilding.se/2cv/hjalmar/4hjalmar080311.JPG     ThomasL: Mycket stiligt, hade inte kunnat gissa att den var rollad. Använder du någon klarlack ovanpå? Har du någon erfarenhet av hur glansen klarar sig efter några år av brukande och tvättande?
    Hjalmar-se:   Ingen klarlack. Klart att rollfärgen i början är lite mjukare men efter en sommar hårdnar den till sig. Min blå 2CV, se Oj-resan, målade jag för några år sen och den är väl fullt ok. Jag våtvaxar bilen när jag tvättar den och det sker väldigt sällan.     Aryan: Man kan även blanda i lite Owatrol OwatrolOil2.pdf i färgen, då blir den ännu bättre på att bli jämn efter rollning/stryckning och Owatrol skyddar bra mot rosten.

Restaurering af sort trim på T2
    Jens L 2005-06-29:   Kan nogen herinde hjælpe med gode råd til restaurering af de områder med sort trim der findes på T2-eren (og sikkert på mange andre modeller også). Det drejer sig om lister, turboskilte, det sorte område på bagklappen og lignende. jeg har svært ved at bedømme om det er et almindeligt lag lak, eller om det er en eller anden form for vinyl som det er belagt med. Har nogen forsøgt sig med at "opfriske" lister o. lign.     Toribio: När jag lackerade min T2:a använde lackeraren en halvmatt svart färg. Till turbomärket och övriga märken på baglappen/bakluckan samt de svarta listerna använde jag sprayfärg halvmatt som jag köpte på Mekonomen. Resultatet blir mycket bra. Man rengör väl innan lackering, och torkar av det svarta från de delar som skall vara kromade, t.ex. "ABS", "Citroën" etc.
    Jens L:   Perfekt. Jeg forsøger mig med den sprøjtepistol jeg anvender til modelfly. Så skal det nok blive fint. Mht. vinyldele: (muffer ved sidespejl, tætningslister o. lign.) Findes der andre midler eller metoder end blot at give dem en tur med en gang vinylrens.     Göran W: Till gummilisterna använder du glycerin (vet inte det danska namnet) och låter listerna ligga i bad under flera dagar eller i nödfall siliconspray.

Rikta småbucklor Till toppen
Rikta med smältlim
Bosse Bosse bildoktorn:   När du riktar en plåtskada är den viktigaste tumregeln att alltid försöka trycka tillbaks bucklan i samma riktning som den trycktes in. På så sätt utnyttjas de spänningar som uppstod i plåten när den pressades på fabriken. Dessa spänningarna kan ibland vara så kraftiga att det verkar som om plåten har ett eget minne av hur den en gång såg ut. Nästa tumregel är att använda så mjuka verktyg som möjligt. En hård hammare och ett hårt mothåll får plåten att minska i tjocklek och växa i yta för varje slag. Tänk på att den ursprungliga bucklan redan har sträckt plåten en del. Mjuka bucklor utan skarpa veck och som inte har skadat lacken kan ibland fixas till med smältlim. Metoden kräver i och för sig att du både äger en smältlimpistol, en varmluftpistol, en svetstång och en glidhammare. Men detta är billiga prylar som alla notoriska skruvare ständigt har nytta av. För att vara säker på bästa fäste rengör jag bucklan noga med startspray. Därefter värms bucklan försiktigt (akta lacken) med varmluftspistolen. Den ska inte vara varmare än att man kan ta med handen på den. Om plåten är för kall kan limmet få problem med att fastna. Limpistolernas limpinnar fungerar utmärkt som dragverktyg när en buckla ska riktas. Det finns flera olika limfabrikat och varianter på marknaden och det är inte så noga vilket du använder. Det viktiga är istället att limmet är av den typ som fäster på en lackad plåtyta. Med en bågfil sågar jag av lagom långa dragverktyg av limpinnen. Metoden fungerar oftast bäst när pinnarna limmas fast som ett upp och nedvändt "T". Du kan påskynda kylningen med vatten eller tryckluft. Knip fast en svetstång i limpinnen. Glidhammaren krokas fast i en ögla som är fastsvetsad på tången. Sedan är det bara att sätta igång och rikta. Resultatet blir sällan helt bra eftersom plåten för det mesta har sträckt sig något. Men om det inte stör dig med en liten ojämnhet kvar så återstår det bara att värma loss limpinnarna med varmluftspistolen (akta lacken), tvätta rent med startspray och putsa av med polermedel samt vax.

Vaxning Till toppen
Vaxning
    Lennart W 2007-05-19:   Nej inte nylackad... Polerad samt vaxad med autosmarts mirror image. Det bästa vax som finns på marknaden anser jag. Stötfångarna i plast. Fick färg tryckt på spray av autotjänst. Rouge Florentin

Vaxning
    Opron 2005-05-31:   Är det nån här som har ett bra tips som funkar när jag vill ha en blank BX, särskilt huven. Stod igårkväll och svettades med 1/5 av huven innan jag insåg att jag måste lägga om strategin. Det blir flammigt, fult och trist. Har använt Sonax superdundermedel som jag sett andra ha framgång med när det gäller röda BX-huvar. Men inte jag. Provade till och med i ett svagt ögonblick med Autosol. Blev inte bättre, precis. Just nu liknar lacken mer Orange Ténéré än Rouge Furio.     Tobbe: Hårt arbete är the only way. Fin rubbing med maskin, rengörande vax och till sist hårdvax. (Min bil är också lackförseglad). Lika fin efter en hel vinter utomhus.
Tobbes BX, foto: Tobbe
Jag lånade en proffsmaskin och proffsprodukter första gången jag polerade upp min och lackförseglade den. På den maskinen bytte jag bara kuddar när jag övergick från ett medel till ett annat. Dock torkade jag av det sista för hand med papper. Har senare kört med en leksaksmaskin från Harald Nyborg med en enkel trissa, jäkla maskin till att skaka! Fick röda prickar på hela armarna. Samma där att man byter hätta när man går från polermedel till vax. Putsar av det sista gör man med papper eller gamla lakan etc.
    Opron:   Kanske ska inhandla en maskin iallafall då. Tobbe, din bil ser ju ny ut. Var den verkligen orangematt innan? Frågan är bara vilket medel man ska använda. Och polermaskin med sån där lammullshätta, är det nåt att ha? Har sett att en del maskiner har en skumgummidyna istället (?) Just nu ser min bil lite konstig ut, med en liten del av huven + vänster framskärm vackert klarröd. Taket är mer orange, undrar om det är pigmenthaveri på djupet som inte går att fixa....     Tobbe: Ja min bil har sett rent förj-g ut 2ggr. Båda gångerna efter tvätt med kemikalier som den inte tålde. Såg ut som nån spytt ner hela bilen. Avfettning är FÖRBJUDET på denna lack! Alla starka bilschampo med, inklusive det automattvättarna sprutar på! Jag tvättar enbart för hand numera, men ett vanligt milt bilschampo i hink med vatten. Skinnar sen bilen torr. Visst, ett hästjobb men resultatet talar väl för sig själv. Skumgummidyna är att föredra framför ullhättor. "FEL" som jobbat med rekond kan säkert komma med fler bra tips!

Rubbing / polering
    Thomazo 2007-03-26:   Pallas'en min har stått under et bjerketre det siste året før jeg kjøpte den. Tak og panser ser helt for j**lig ut... Var redd ny lakk ble eneste løsningen for å få den pen, men etter en halvtime med rubbing og polering (voks) fikk jeg OK resultat på 10x10 cm. Må nok kjøpe meg en poleringsmaskin. Noen som har tips om hva slags rubbing og polering som er best (med tanke på lett å jobbe med / resultat)? Og vil en billig poleringsmaskin fra Biltema gjøre jobben...?     Dagmatti: På dette tror jeg Biltemaen vil fungere. Men du vil bli skikkelig nummen i hendene (den jeg har fra biltema er vibrerende). Tror det finnes bedre poleringsmaskiner ja, men de koster en del mere også. Sikkert lurt å sjekke litt. Også har du de som bare går rundt, ikke vibrerende. De er perfekte for å "kutte" lakken, og veldig raske også til polering. Men man kan fort skjære igjennom lakken i kantene om man er uforsiktig. Disse bør man også passe på så man ikke lager brennmerker med. En slik med trinnløs turtallsregulering tror jeg likevel er det optimale.
    Black Lemon: Jeg har med årene forsøkt en del forskjellige preparater. En perioden benyttet jeg den orignale Simoniz pastaen. Du ble sterk i arma av å jobbe med den, men resultatet ble bra. I dag benytter jeg stort sett AutoGLyms preparater og avslutter med Highi GLoss Protection. Det blir meget bra og holdbart. Jeg har to sorte biler og da synes det godt om man ikke gjør jobben skikkelig.

Lackrenovering
    FEL 2005-06-01:   Om BX-lacken är sämre än andra har jag ingen aning om. CX:ens lack går dock att rädda trots rejält omild behandling. Bla räddade jag en lackare som tinnertvättat en svart cx från en omlack. Har mestadels behandlat Mercedes och Nissan samt diverse andra kreti- och pletimärken. En röd King Cab med matchande kåpa är inte roligt att ta sig an kan jag nämna.
   Äh va fn, jag kör ett litet epos om hur polering går till i min värld. Ha tålamod detta kan bli långt… Hoppas ni orkar läsa.
    Den klart bästa polermaskinen är en excentergående/oscillerande, dvs en med två excentergående skumgummitrissor. Polermaskinerna med en trissa med tex ulltrissa eller skumgummi är rejält lurig att arbeta med. Dels tenderar den att fara omkring om man inte tjuvhåller den hela tiden, dels är det lätt att skapa fula polersolar med den om man inte är van.
    Excentergåendepolermaskiner säljs av Smartab (Cyklo), se länk i tidigare inlägg, men sist jag kollade så kostade de 4500:- exkl. Dock har Rusta, Clas Ohlson, Micro osv börjat sälja kopior på Cyklomaskinerna. Kopiorna har samma toppvarvtal som Cyklo (3200 v) men verkar inte vara reglerbart. Jag skall testa kopiorna i sommar på min gröna oxidierade DS break. Kopiorna kan jag alltså inte säga varken bu eller bä om men Cyclo:s är suverän.
    Använd Buffer 2000 för oxid + Easy Cut för repor samt Platinum som vax. Dock vet jag inte om Smartab säljer till privatpersoner…
    1. Tvätta bilen så att inga tjärfläckar eller insekter finns kvar. Om bilen är röd och börjar bli oxiderad i lacken så ha endast på avfettare och tjärlösare under list där oxiden sällan fått lika bra fäste som på huv och tak. Svampa sedan upp medlet på resten av bilen och spola av.
    2. Torka bilen.
    3. I det fall tjärfläckar fortfarande finns kvar tvätta bort dessa med ett milt avfettningsmedel och torka torrt. Vi tvättade inte bort avfettningen med vatten utan det gick att vaxa direkt.
    4. Med bilen torr och kall (inte varm efter körning eller av sol då fungerar inte vaxet) så tar man Buffer 2000 på skumgummitrissorna och kör maskinen på lågfart för att dra ut vaxet på en mindre yta stor som tex 2 A4. Därefter kör man på högfart tills man ser att ytan blir blank. Fortsätt så tills hela bilen är polerad. Ett tips är att börja med taket och huven eftersom man lutar sig mot bilen när dessa poleras och då kan man skapa märken i sidorna om dessa redan är polerade.
    5. Torka av överblivet vax med en putsduk utan att polera. Blås ev. även bort vaxdam som bildats.
    6. Om bilen är repig så kan man göra om proceduren med Easy Cut som tar bort repor. Byt polertrissor när du byter polermedel.
    7. Vaxa bilen för hand med tex Platinum som är mycket lättjobbat.
    8. Lackskydd eller glansskydd som det egentligen borde kallas har jag inte testat att lägga men det är lite krångligare än ovanstående.
    Nästan inget blir bra utan hårt arbete. Det kan dessutom vara bra att veta att en bil som en gång varit oxidierad har lätt att falla tillbaka om den inte sköts exemplariskt. Detta gäller framförallt röda bilar. Med en bra polermaskin tar jobbet en dag, utan kan det nog ta hur länge som helst om det alls går.
    BeatriX: Det var ju PRECIS det jag ville veta!! (noot!!) Jag har TRE röda... (suck...). Men min ena svarta fick en omgång med avfettning och shampoo nu nyss. Blev direkt en helt annan bil! Att den så ska omlackeras (klarlacken börjar släppa här och där...) är en annan femma. Jag har också så smått börjat på en av mina röda, tvättade halva bilen med avfettning. Ser direkt skilnad i oxidbelägningen (jag fick gnugga liiiite...) och ska se hur det går när lacken ska rekondas med mera speciella medel. Ena dörren är nästan vit över listen, största utmaningen blir väl att få den tbax till rätt färg. Lite konstigt, andra dörren och skärmarna ser ju skapliga ut? Tror inte den är bytt heller. Skulle nästan tagit såna här före-och-efter-bilder, så man kan jämföra. Nån som vet varför det blir sån? Känner mig också lite fattig på inspiration för tillfället, jag skulle ju inte bruka hela semestern på att gnugga lack... Oh well, får titta på Tobbes fina 16V, och drömma...
    FEL:   Alltså misströsta inte. Att lacken nästan är vit är inte nödvändigtvis ett hinder. Det brukar gå att få lacken fin trots det. Testa med rustas/clas ohlsons excentergående maskin (kostar ca 500:-) samt smartabs oxidlösare, man blir förvånad! Tre stycken röda, ouff, jag lider med dig. Mitt tips är att inte försöka handvaxa bilarna blanka om de är oxidierade, det blir bara flammigt och fult. Dessutom kan det nog ta hela semestern i anspråk. Minns med fasa den gången jag sprayade flugborttagningsmedel (vansinnigt starkt) på en halvblank röd toyotamotorhuv. Jag trodde all färg var borta och att vi skulle få lacka om...     Telefunken: Detta var ju en intressant tråd. Det verkar dock inte som att man kan få tag på smartabs proffsgrejer som privatperson, frågan är då om du vet något om deras grejer för vanligt folk, så som "POLISH MED HÅRDVAX" & "SKANDINAVISKT HÅRDVAX", som man t.ex kan köpa på Clas Ohlson... Jag har nämligen fått en polermaskin från rusta i födelsedagspresent, och vill ju förstås testa den på min svarta BX med bra förutsättningar!
    FEL:   Ok, jag misstänkte att det kunde vara svårt att få tag i Smartab:s prylar. På deras hemsida så finns kontaktpersoner/säljare för respektive del av Sverige, har du testat att lite snällt fråga om du kan få köpa vax? Vad jag förstår så har de bilar som åker runt och säljer till företag. I det fall Bx:en är klarlackad så behöver du inte oxidlösare (buffer 2000) utan snarare repborttagare (easy cut). Tyvärr har jag ingen aning om vilka andra produkter som kan fungera. Problemet är framförallt att vanligt vax nog inte skall poleras i 3200v/min. Tyvärr har den maskin som jag skaffat inte reglerbar hastighet varför jag använder den till att uteslutande ta bort repor och oxid med. Om du lyckas få ner hastigheten till hälften eller en tredjedel av ovanstående så kan du lägga ett par polerdukar under skumgummitrissorna och polera av det vanliga hårdvaxet med. Jag oxidbehandlade min ID i helgen och jag skall nog testa att polera handvaxet med maskinen på helfart... men bilen finns i Uppsala och jag i Luleå så det måste bli om ett par veckor.     Bosse N: Efter en tids inaktivitet på sidan så kommer jag starkt nu. Har just tagit min BX (vit) i bruk efter att den stått uppställd under bar himmel i 9 mån. Vilken känsla. Lacken såg för jävlig ut, dessutom hade jag ställt den bakom pannrummet och med vedeldning så blir det ju lite sot. Dessutom helt exponerad för sol så den var svartprickig, oxiderad, blek, mossig, möglig och f-n och hans mormor. Trodde aldrig att det skulle bli nåt igen. Sen en vecka glider jag omkring igen med en välputsad bil som ser ut som ny! Så här gjorde jag.
1. Tvätta bilen
2. Självtork och sedan in i garaget.
3. Fram med Turtles lackrengöring, Hempels Boat Polish och en magnet (!)
4. Gnida Turtle på plåten och Hempel på plasten (magneten hjälpte till att avgöra vad som var vad, för säkerhets skull) OBS! inte mera än max en kvm i gången.
5. Där det inte blev bra, upprepa steg 4.
6. Dags för Turtles flytande vax alternativ Hempels båtvax (för plasten)
7. Klart! (ok det tog några kvällar men så blev det fint som snus)
Har en röd Pontiac (skäms, men det är faktiskt fruns) som har ännu mera plastdelar och här skall jag nu prova ett rött vax som enligt etiketten skall fylla igen tom mindre repor. Återkommer med resultatet.
    BeatriX: Nu jäklar! Det visar sig att den nya rekvisita-affären här i Sveg har tagit hem Smartabs produkter, och jag fick en flaska polish med hårdvax i handen när jag pratade med grabben bak disken. Väl hemma tog det lite tid innan jag plockade fram den och började jobba; när lacken ser ut som 70 år gammal faluröd har man inte direkt nån lust att börja gnugga på den... Det tog tre omgångar med tvätt innan jag hade fått av all skiten, ska slå vad om att den bilen inte har varit tvättat/vaxat/polerad sen Elvis gick i två skor... Översta delen av vä framdörr såg förj... ut, vit och flammig. Så jag började där. Och det var nog värsta jobbet; jag satte en tejp ungefär på mitten, för att skilja "innan & efter". Jäklar vilken skilnad! Så nu står den med hälften av översta dörrpanel polerad och fin, andra delen är vit... Ska knäppa bild på den innan jag polerar upp resten. Bakluckan har också fått ny lyster, det är otroligt vad lite TLC (Tender Loving Care) kan åstadkomma! Och att Smartabs produkter fungerar, kan jag skriva under på! *thumbs up!*...
    FEL:   Kul att det fungerar! Min gröna padda som jag oxidbehandlade för ett par veckor sedan blev också helt ok. Jag fotade den med en enkel mobilkamera men effekten ses ändå tydligt efter polering av 3/4 av huven. Jag kan nämna att jag först trodde att jag misslyckats med bilen eftersom den trots rubbing och vax var rejält repig, lacken såg nästan krackelerad ut och inte blev det bättre trots ihärdigt polerande på en testyta. De stora reporna försvann men de små fanns kvar. Men, för tack och lov fanns det ett sådant, skenet av riktig bra lysrör kan göra att repor framträder mycket tydligt och när jag tog ut bilen i solskenet så såg den mycket bra ut. Bäst blev det grå/gulvita taket, det blev som nytt en mycket tacksam lack att oxid/repbehandla. Nu skall jag bara försöka lära mig hur man lägger på glansförsegling...     Maddog: Går det trögt med avfettningen? Skippa den och kör med tändvätska istället! Det är vad bilrekondaren gör, de köper tändvätska på fat och avfettar med det. Antagligen inte lika miljövänligt men lär vara mycket effektivt. Behöver jag säga att det är dumt att röka eller liknande när du jobbar med detta...
    FEL:   Här nedan kommer bilder på resultatet av min polering av min tidigare matta padda. Jag använde alltså en excentergående polermaskin med skumgummitrissor. Polermedel var Smartab:s Buffer 2000 (kemisk oxidlösare) samt Easy Cut (kemisk rubbing).     Senmathal: Ja de må man säga!! Grattis till resultatet. Var hittar man de produkter du använt?
    FEL:   Surfa runt lite på Smartab:s hemsida och se om du kan hitta någon försäljare eller försäljningställe i närheten av där du bor. Som jag förstår det har de ett antal bilar som åker runt och säljer till företag. Jag gissar att man även som privatperson kan bestämma en mötesplats och få köpa av dem om man frågar snällt. Jag fick det i alla fall. www.smartab.com
FEL:s gröna padda. Foto: FEL

Yttre backspeglar Till toppen

Gummilister Till toppen
Föryngra gummilister
    Ulf 2001-02-26:  Den gamla beprövade metoden som jag utnyttjat vid många tillfällen är som lyder: gummidetaljerna får först ligga minst en månad i en lösning av 75% T-sprit + 25% Glycerin (apoteksvaran bättre än detaljhandelns; om det beror på molekylstorlek, rening eller annan faktor vet jag inte - dock har jag funnit permeabiliteten bättre hos den förstnämnda). Efter detta första bad har man öppnat porerna så pass att man nu kan övergå till en mer mättad lösning. 50-60 % Glycerin har befunnits optimalt. I princip kan de ligga obegränsad tid men ytterligare en månad är ett minimum. Denna process gör i de flesta fall underverk och förefaller dessutom "armera" materialet. Dock ska sägas att ju mer naturgummi, desto bättre resultat. Lösningen kan återanvändas tills allt absorberats.

Varför så lättförfrysta dörrar?
    Joar 2001-12-08:  Varje gång det har varit snöblandat eller underkylt regn blir det praktiskt taget omöjligt att öppna dörrarna. Jag tyckte att dörrhandtagen på CX såg så förtroendeingivande ut (jämfört med BX:ens sladdriga plast), men knappen verkar sitta sällsynt bra till för att frysa fast. Förra gången fick jag värma med kupévärmare från utsidan för att få upp dörren, men hur ska det gå nästa gång när den är inne i bilen?     Bosse:   Hårtork går också bra, eller varmluftpistol med försiktighet. Kom ihåg att torka i "knapputrymmet" när du tvättat vintertid så undviker du det värsta fastfrysandet. Jag håller med om att BX-handtag funkar bättre vintertid. Dessutom håller de trots att de känns sladdriga. Vågar jag sticka ut hakan och säga att BX är en bättre vinterbil på det hela taget. Bättre värme och ventilation t ex och ett batteri som går att ta ut utan att demontera halva fronten (lätt överdrift). Men använder man motor- och kupevärmare (en halv dag eller så för en break) är CX fortfarande en helt underbar bil att köra även vintertid!
    Påberg:   5-56, 5-56, 5-56! Sprayas i låsen i riklig mängd inför första frosten. Sedan funkar de hela vintern. Det skadar inte att stryka gummilisterna med paraffinolja eller annan lämplig smörja så inte dörren fryser fast där. Än har inte frosten kommit till Stockholm....
    Frenchie:   Vaselin!

Det regnar in Till toppen
Det drypper fra loftlys - utæt tagantenne?
    hansenjunior 2010-06-12:  Efter kraftig regn tager Berlingoen (12/2004) vand ind som drypper ud igennem loftlyset (specielt når der bremses) Har andre set det før? Kan det være andet end en utæt tagantenne?     Miaj:   Det er fransk charme. Vores partner lider osse af det. Det er nok at tage foden af og give den en klat tætner inden montring. Da den sidder med en lille møtrik.
    Kahrenkiel:   Har haft samme problem på min Berlingo fra 2000...Det var nemli antennen der var utæt.

Dugg
    Finn B (NO) 2002-02-25:  Setter jeg bilen fra meg i 10 min, så er den ned-dugget når jeg er tilbake. Irriterende! Hva kan dette komme av?     Thor Ø:   Vanlig årsak: Våte tepper /gulv! Spesielt CX problem: drenering under inntak på panseret, til varmeapprat er tett.
    Påberg:   Kenny påstod i dec 2001 apropå fukt i bilen: "Ett annat tips är att hänga inläggssulor med aktivt kol i backspegeln, jag brukar hänga en 4-5 par, funkar kanonfint speciellt om dom är nya. Tycker du att dom skymmer sikten kan du klämma fast dem i solskyddet." Blottar härmed min okunnighet genom att jag fortfarande inte vet om det var skämt eller allvar.... Har annars samma problem med min CX. Det tar ibland lika lång tid att skrapa insidan av rutorna som utsidan. Att ordentligt vädra ur bilen gör dock att mycket fukt försvinner och mindre is bildas inuti. Öppna alla dörrar efter körning och låt dem stå öppna 5 minuter och vädra ut den varma fuktiga luften ur bilen innan du stänger och låser.

Water ingress
    Richard M (UK) 2001-10-30:  I have just noticed a problem with the back passenger compartment. Water is getting in to the car and soaking into the foam carpet backing. Admittedly we had a bit of a monsoon here last week (when I was away with the car parked outside) but I still feel that it should be watertight. I was trying to find out why the car was steaming up quickly. It looks as if water is coming in over the door seal rubbers - mainly on the drivers side but also on the passengers (RHD). The sunroof appears to be ok as it is only the carpet and lower sides of the seat squab that is damp. Is there a cure??     John H:   Just had the same problem. Upon very close and laborious inspections, entailing one very bored teen daughter and a watering can outside, and one old git contorted upside down inside, I found water entering between the metal of the aperture and underneath the door seal. Removed seal, found slight rust in places on edges of 3? layers, (treat or ignore depending on time/concience/cost)! Apply silicone metal sealant and refit door rubber... It worked for me. But sort it ASAP 'cos I have had to have welding done just lately 'cos of rust on the floor plate caused by years of this ingress and my stupidity at not noticing it sooner.

Water
    Richard M (UK) 2002-01-15:  Water is getting into the front drivers footwell. It is coming down the panel immediately to the right of the accelerator pedal (right hand drive). It happens when the car is parked as well as moving, so it isn't thrown up by the wheels. I don't think it's the sunroof as the drain tubes are clear and roof rubbers sealed with vaseline. Any ideas please??     Gary M:   I had the leak like that in a Ford PU once. Finally tried some of this stuff called GOOP that is a clear gel that is rubbery when air cured. Put in between the windshield and the chrome trim at the bottom of the windshield above where it was leaking. Stopped the leak. Must have been a leak in the seal and the water gathered there when it ran down the windshield. I have noticed the CX windshield has the same spot, at least with the stainless steel trim on the Prestige.
    Alan D:   Look for tiny seepage leaks around the windscreen rubber, and beware of this water getting into the fuse-relay-wiring panel above the drivers feet (RHD). It causes unfathomable electrical faults by connecting any wire in any circuit with any other wire in any other circuit.
    Chris:   The members of the Citroen Car Club seem familiar to this problem a particular edition of the Citroenian mag. for April 2001, spent some pages describing a solution. Basically the water runs beneath the upper wing panel. You can see its route through some small holes on the inside of the wing and by peering through the door jamb but under the top of the wing. Stopping the water from going this way seems the answer. I will try and scan info or better still get the club to send you a back number. Try http://www.citroencarclub.org.uk
    Richard M (UK):  I have definitely found where the water is entering the driver's footwell. There appears to be a leak (either split pipe or poor connection) in the A post sunroof drain. I fixed a split in this pipe just beside the washer bottle as it leaves the bulkhead (spliced in some new pipe and ran it forward all the way to the bumper). However water still comes in. And as I poured a bottle of water into the sunroof trough most of it came out of the drain but some (by no means a little amount) ran down onto the floor. I am planning on fixing this by putting another tube inside the existing one.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan