Citroën XM mekartips -> Elsystem -> Instrument & kontrollampor
Instrument och kontrollampor
  uppdaterad 2011-10-04
            Sidan under uppbyggnad!
Citroënakuten -källan till det mesta här på sajten!

LCD-display: Till toppen
Displayer?   XM har två informationsdisplayer, en till höger och en till vänster om ratten. Se bild uppe till höger! Enklare XM-versioner saknar den vänstra displayen. Den till höger är klocka, utetemperaturvisare och på många modeller en enkel färddator som visar bränsleförbrukning – momentant och snitt sedan senaste nollställning - och medelhastighet. Den till vänster visar olika informations- och varningsmeddelanden. Ett varningsmeddelande följs alltid av ett ”pip”. Viktiga varningsmeddelanden tänder även röda STOP-lampan på instrumentbrädan. Displayerna går ibland sönder med tiden och pixlar faller ur. De kan ställas om till olika språk, se nedan.
Meddelanden:
Stop lamp test - apply brakes to test
(alltid vid start)
Engine oil pressure - Stop immediately
Hydraulic pressure and level - Warning brake pressure loss
Engine water level - Stop immediately
High water temperature - Slow down
Engine temp too hot - slow down
Worn out pads - Brake maintenance
Front left door open
Front right door open
Rear left door open
Rear right door open
Boot lid open
ABS out of use
Sport Suspension
Normal suspension
Low washer fluid level
Low LHM Level
    Derek W:   The left hand display is notable for giving spurious warnings about tail lamp bulbs having failed and actual warnings like water level low. Some right hand displays also have a selectable readout of instantaneous and average fuel consumption, miles to empty, average speed etc..

Engine water level Stop immideately 
Displayen varnar för lågt kylarvatten – och uppmanar sedan till omedelbart stopp.

Boot lid open 
Displayen informerar om öppen baklucka.

Byta språk i displayen?     2smv627 2009-02-08:   Not really a problem, but our S2 2,5 estates dot matrix reads French. I`m sure this is because someone has filled all the gaps in the fuse box, but unfortunately I can`t find a book so I can find where the gaps should be, any help much appreciated.
Franska!
    Andmcit:   I feel it's really cool that the car is talking to you in it's native tongue; I've got one of mine that's resolutely French. When it's telling you all sorts of exotic sounding things it's a far nicer thing that screaming tailgate not closed properly or whatever... but if you must, these are the settings for Series 2 XM:
Language Fuse 4 Fuse 8 Fuse 12
French Yes Yes Yes
English Yes Yes No
German Yes No Yes
Italian No Yes No
Spanish Yes No No
Dutch No Yes Yes
Upper connector row Line 6 Line 7 Line 8

    Dean:   And, for series 1 cars:
Language:      Fuse 15 Fuse 11
French No No
English Yes Yes
German No Yes
Italian Yes No

Display dålig     Fille 2009-03-03:   Man kan knappt läsa texten "ABS OUT OF USE" i vänstra displayen för så många pixlar har tackat för sig. Finns det nåt enkelt och billigt sätt att fixa den här displayen?
ABS out of use
Trasig display
    Christian S:   Matrisdisplayen är lätt att fixa men att få tag på det som krävs är desto svårare. Man ersätter folien som släpper i limningen och tappar kontakten med något som heter zebragummi. Hittills har jag bara fått tag i det via en säljare i Frankrike och det kostar ca. 300-400kr (30€). Den ersätter folien med gummit och vips så får du tillbaka alla segment. Håll utkik för det dyker upp då och då annnonstips på zebragummin hos franska ebay.
    XMaddict:   The dot matrix display can be repaired by taking it out and very carfully using an ordinary carbon pencil and carefully "repairing" (cleaning) the little tracks. But be carefull as damage can be done easily, so be gentle. I did mine and i had about 6 tracks not working. I have i think 2 not working so i may have another go when i get time. It’s always the bloody left hand display that naffs up in the s2's ive seen....wonder why. Mine doesnt show gearchanges but the displays show a magnitude of other stuf..mpg to go petrol in milage left in tank etc. outside temp radio station volume nanny warnings (handy if boot lid not shut etc) but i have no bulb warnings wich was on an 3l v6 mk1 i had wich i found very usefull.
ABS out of use i displayen
Fungerande display

Varningsindikation för öppen baklucka: Till toppen
Varnar inte för öppen baklucka   Påberg 2008-09-28: Varning för öppna dörrar funkar, men inte för baklucka. Kan det vara någon strömbrytare som oxiderat?   Påberg:  Fick hjälp på Club-XM: Det finns en mikroswitch i låset. Det var denna som hade oxiderat / blivit smutsig inuti så den inte gav kontakt. Rengjort med ”oxide clean” och sköljt ur med rengöringsspray – nu funkar den!
Strömbrytare  Bakluckans lås med mikroswitch på luckans insida, under klädseln. Microswitch  Microswitchen på arbetsbänken för rengöring. Kemikalier  Garagekompisar som fixar oxiderade kontakter! Boot lid open  Och displayen informerar nu om öppen lucka!

Varningsindikation för öppen motorhuv: Till toppen
Varnar inte för öppen motorhuv   Påberg 2008-08-30: Varning för öppna dörrar funkar, men inte för motorhuv. Kan det vara någon strömbrytare som oxiderat? Strömbrytare    Påberg:  Fick hjälp från Club-XM. Det finns mikroswitchar i huvlåsen. Dessa har antagligen oxiderat så de inte ger kontakt. Får plocka isär och rengöra vid tillfälle.
Bild från Haynes på motorhuvens lås med mikroswitch.

Varningsindikation för öppen dörr:

Klimatpanelen: Till toppen
Belysningen av ac-displayen   Spider68 2006-11-03: Belysningen av acdisplyen funkar ibland och ibland inte, lite trist att inte se inställd temp, fläkthastighet m.m. Vad kan vara felet?   WebmasterHenrik:  Jag hade samma problem. Trasiga lampor och glapp i sladdanslutningen. Panelen är väldigt lätt att lossa, det behövs inga verktyg. Dra bara ut panelen med fingrarna efter att du har vinklat ner luftinblåsen ovanför.
  Spider68: Jo, den var väldigt lätt att lossa. Men tyvärr verkar allt vara stendött där nu!! Ingen fläkt och inget annat. Var felsöka?   Focault:  När min AC-display + knappbelysning + fläkt etc slocknade, var det en 30A-säkring i en låda i motorrummet som hade gått (XM II -97). Kolla i instruktionsboken.
  Skogn:  Den sikringen sitter framfor batteriet og den trenger ikke å være gått. Det er som vanligst bare dårlig kontakt på den sikringen og den må tas UT for å sjekkes. Veldig vanlig problem og du må kanskje bytte sikringsholder eller sette på en ny rett fra batteriet om den du har er brent.

Demontera instrumentbräda:
Lossa instrumentpanelen
  Påberg 2010-02-12:   Hur demonterar man instrumentpanelen för att komma åt att byta lamporna till instrumentbelysningen?
  Kjell H:  Kolla i HAYNES ;-). Skämtar bara, den handlar bara om serie 2. Halvenkelt: 2 skruvar(T20) uppe i sidorna av instrumentet, dolda av plastpluggar. Mejsel (smal men inte vass) i skarven i nederkanten, sedan kan man tippa instrumentet framåt och få loss det. Vajern till hastighetsmätaren måste lossas och alla kontakter (färgmärkta så man slipper belasta minnet). Är det bara varningslamporna det gäller? Dom brukar man aldrig behöva byta,lyser ju bara korta stunder. Belysningen brukar däremot ta slut.
  Mikoo:  Byt alla lampor i instrumentpanelen (dvs mätarhuset och varningslamporna). Rätt lampor hittar du lättast på Biltema. Lamporna i instrumentpanelen sitter i en sockel. Ibland kan lamporna sitta riktigt fast i sockeln (tryck/vrid/"bajonett") Det är ju lite dumt att ha sönder lampan om du vill få ut den hel. Med en gummihandske får du rätt grepp. Mitt förslag är att du plockar ut alla lampsocklar samtidigt, annars är det lätt gjort att byta flera lampor flera gånger. Lägg de gamla lamporna i en särskild burk så att du inte förväxlar dem med de nya. Jag har bytt på samtliga XM jag har haft. Dock är det lätt att sätta lampan fel och en viss lampa inte lyser. Fast så lyser en annan lampa helt plötsligt som inte fanns där förut. Jag råkade hitta lamphålet för sidokrockkudde. Den lös konstant och det fanns inga sidokrockkuddar i min bil. :)

Oljenivåmätare: Till toppen

Utetempmätare: Till toppen

Kylvätskenivåsensor: Till toppen

Spolarvätskenivåsensor: Till toppen
  32A 2009-12-14:   Plötsligt lyser lampan för låg nivå på spolarvätska. Ja , jag har fyllt på fullt! XM 2000 TCT VSX. Kontaktfel? Givarfel? Någon som känner igen felet?   HsD:  Givarfel, finns avhandlat på Citroënakuten, men det säkra kortet: är byt ut givaren.
  Jarre:  Du har väl inte gjort det allmänna misstaget att ha fyllt fel behållare? Annars är det givarfel och givaren sitter i behållaren.
  32A:  Sitter givaren i vänstra behållaren? Eller finns det två stycken?   Jarre:  Sitter bara på vänstra (förarsidan). Högra behållaren är endast till lyktspolningen och varnar ej för låg nivå.
  XMJohannes:  Med all respekt (och risk för att vara besserwisser-ig) måste jag fråga: Är du säker på det? Finns enligt kopplingsschemat två kablar till samma kontrollampa!?
  32A:  Jag börjar med att hälla i lite diskmedel som några föreslagit. Om inte det hjälper så antar jag att vätskebehållaren måste demonteras.
   Givaren nertagen och rensad. Då slutar den fungera!! Spelar ingen större roll. Nu sitter den tillbaka och tiden får utvisa om funktionen återkommer. Lampan lyser i alla fall inte längre. Inga större problem att demontera givaren men det som slog mig var den mycket stora mängd sand som samlats bakom nedre delen av innerskärmen. Som jag ser det är stänkskyddens fäste inte anpassade till innerskärmen och det läcker in kraftigt där.
  Kjell H:  Skall spolas ur vid varje tvätt, finns en springa mellan skärm och kaross när dörren är öppen.
  32A:  Bra, det skulle man vetat tidigare. Undrar hur det ser ut på andra sidan? Kanske lämpligast att lätta på innerskärmen innan man sprutar vatten och kanske tryckluft in i skiten.

Tankmätaren: Till toppen
Bensin mätaren visar för lite
  Mx97 2011-03-11:   Jag har besvär med min bensinmätare som visar fel lågt varningslampan tänds bensin mängd och hoppar till rätt läge tar en lång stund jag ha över halvtank så visar den är rätt? vart ska man börja felsöka? Det gäller v6

  Håkan Th:  Det är förmodligen givaren. En flottör påverkar ett variabelt motstånd genom att ett kontaktbleck vrids över ett kretskort med kontaktpunkter. Det kan vara smuts/oxid på kontakterna som behöver putsas bort. Givaren sitter ihop med pumpen och alltihop är nersänkt i tanken. Du kommer åt pumpanordningen under baksätet på höger sida. Under ett runt gummilock ser du toppen på pumpen. Det är en gängad plastring som håller pumpen på plats. Bäst är att använda en stor polygrip eller dylikt och vrida loss ringen. Slå inte med något på ringen, den kan vara skör. Pumpen är försedd med spiralfjädrar som spänner fast heka paketet mot botten. Det är lite lirkande för att få upp flottören med arm genom hålet. Vid monteringen är det viktigt att man träffar rätt i botten, det är en sarg som pumpens botten ska sitta i. Innan du börjar ta bort pumpen kan du (med gummilocket borta) kontrollera kablar, göra rent kontaktstycken och se om det fungerar efter det.
  Rogerwallgren:  Och som Håkan skrev ,det är viktigt att tankarmaturern monteras rätt...... det fins markeringar i tank och armatur som visar rätt läge, om man inte träffar rätt eller om flottörarmen är krokig kan  dina symtom uppstå.
  Mx97:   Tack för tipsen..bara göra rent kontaktstycken sen det fungerar det igen!

Bensinlampan: Till toppen

HastigHetsmätaren: Till toppen
Hastighetsmätaren dog
  Cxenroute 2011-07-20:   Mätaren började plötsligt fladdra upp och ner på min XM TD 93'a för att sedan sakta dala mot noll där den lagt sig till vila. Kilometerräknaren är död likaså, alltså, vad gör jag nu?

  Göran W:  Jag har för mig att -93 fortfarande hade mekanisk hastighetsmätare och då är det troligen vajern som gått av. Blir att byta.
  Skogn:  Ja trolig vaier men du har nok to så sjekk hvem av dem som har problemet.
  Cxenroute:   OK, byta vajer alltså.... men vhem av dem? Finns det flera? Klarar jag det själv med någorlunda amatörkunskap eller är det ett proffsjobb?  Var finner jag vägledning för bytet? Var finner jag en ny vajer till rimligt pris? Många frågor blir det....
  Roger Wallgren:  reservdelar = citroen........ Vanligen är det den nedre vajern som går....ta lös skarven och känn om den går att vrida.....inte så svår att byta !
  Cxenroute:   Lyckades byta vajern idag, Autofrance levererade en ny, inte så svårt jobb men gummisprinten var lite lustig... och under arbetet upphörde regnet, himlen öppnade en glugg och en solstråle letade sig fram för att välsigna "vita blixten", Nu blir det nog fjong på mätaren igen, tänkte jag och vid provturen ....jajamen... nu kör man laglydigt igen. Hade för all del varvräknaren till hjälp tidigare, fungerade ganska bra. Men nu undrar jag, vad var det för lös kabel som låg ungefär vid vajerns anslutning till växellådan? En hona med två-stickskontakt, grön...  Var i hela friden ska denna vara? Letade förtvivlat efter anslutningen utan resultat, kan den ha något med visst elstrul att göra? Dimljusen fram vill inte t.ex.... jaja, varför nöja sig med en vanlig bil..
  Göran W:  Jag kan inte med säkerhet svara på vart den hör men det finns många "blindkablar" runt om. Kabelhärvan görs inte i alla olika utförande och troligtvis är den till något tillbehör som inte finns på ditt eXeMplar.

Varvräknare: Till toppen

Utetermometer: Till toppen
Knäpp termometer
  Mattias 2010-01-05:   Samtidigt som Sverige slår köldrekord tror bilens utetermometer att det är sommar. När jag körde i morse visade den rimliga - 7 °C. Efter 15 mil visade den 11 °C och på vägen hem efter 30 mil var temperaturen uppe i 25 °C mitt i snöstormen. Vad kan det bero på? Var sitter givaren som mäter temperaturen på en XM serie 2?

  Anders H:  Höger backspegel i form av en liten knopp på undersidan.
  Oscar K:  Japp, där sitter den. Under höger backspegel. Lirka loss locket så får du fram den. På min Xantia visade den, när det inte var två streck i displayen, mellan 40 och 70 grader varmt ute. Frågade frugan ett par gånger om vi skulle veva ner rutorna och släppa in värmen när vi satt och huttrade. Fick tag på en begagnad givare som löddes in på de gamla kablaget i backspegeln. Tycker det är bekvämt att slippa ta ner dörrsidan.

Knäpp termometer
  Fille 2010-01-11:   Min yttertermometer tyckte det var mycket kallare än vad det i själva verket var. Då det var -5 visade den -15 och sen sjönk det hastigt till -30 som tydligen är det lägsta värdet den visar. Efter det har det bara varit blinkande streck. var sitter givaren på en serie 1? Inte i höger backspegel väl?

  Göran W:  Vänster backspegel.
  Roger W:  På serie 1:or kan även yttertempgivaren sitta bakom vänster blinker i fronten.
  Fille:   Ja alltså i nån backspegel sitter den inte. Vi går vidare på frontspåret - man ska alltså ha loss blinkersen? Var där och lurade idag men hittade inget som liknade en givare.

Färddator: Till toppen

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan