Citroën XM mekartips -> Karosseri -> Lås
Lås

  uppdaterad 2011-10-02
            Sidan under uppbyggnad!

Låscylindrar Till toppen
Dörrlåsen funkar inte, XM
    MML 2001-03-19:   Någon som har ett tips om vilket medel jag skall använda för att få igång min låskolv i förardörren, som efter många års uteblivit användade inte fungerar?     Bert: Själva låset tvättade jag så att jag lade det i lacknafta och borstade rent på den numera asfaltliknande oljan som skulle smörja det. Det gick rejält trögt, faktiskt så trögt att den lilla låspinnen som öppnar dörren hade gått av. Det var den egentliga anledningen till mekandet. Smörj gärna resten av lederna också när det ändå är ur. Låset lade jag i tjock olja nån dag, och lät det rinna av sedan. Torkade lite och satte ihop allt igen. Det går bättre nu än det nånsin har gjort. En snabbmetod för att slippa alltihop: Man ser det mesta uppifrån när man har dragit ner fönstret. Spruta 5-56 på allt som rör sig vid låset, inklusive låset självt. Lossa en gavelskruv i taget och spruta där också. Dränk det gärna, det som rinner ner går säkert som rostskydd. Borde fungera, utom vid avbruten pinne.
    Lars L: Plocka ur låset, lägg det i dieselolja, vänta ett par dagar - låset blir som nytt. Värme är bra. Koka försiktigt i oljan.
    Dingo: För XM är låscylindrarna otroligt lätta att ta bort, en skruv bakom ett täcklock bara. Växellådsolja har jag blivit rekomenderad - aldrig 5-56 som geggar igen, det har jag trots tidigare varningar själv kollat att det verkligen gör. Men, en ny låscylinder kostar på Citroën endast 185 spänn. Man lämnar nyckelnummret bara så fixar dom det.
    Förebyggande tips från Olof R: Bakluckans lås har jag förseglat med en fettklick p.g.a. att mycket skit och salt lägger sig där och att jag aldrig använder nyckeln i baklåset.

Dörrlåsen, XM
    Ola O 2001-03-25:   DÖRRLÅSEN är FÖRSTENADE. Efter att bilen stått en tid har batteriet laddats ur. Så centrallåset är spänningslöst och dött. Då provar man att öppna med nyckel istället men det går inte på nån av dörrarna. Man får in nyckeln men dom sitter stenhårt och går inte att lösa upp på nåt enkelt sätt. Nu har jag tagit lös dom från dörrarna och plockat isär låsen ned till molekylnivå. Här behövs tålamod och systematik. Det är inget för den som inte gillar utmaningar. Hus och hylsor, små kulor, fjädrar sprintar, brickor nålar, ja allt som kan sprätta iväg om man nyser. Materialvalet är simpelt för att ge låstillverkaren högsta möjliga vinst men klart olämpligt ur korrosionssynpunkt. Man har sparat på smörjningen också och använt ett fett som verkar ha konverterat till gips under påverkan av vatten. Jag fick ta hammarn för att få isär det. Det är så mycket korrosion att en skrapning känns fegt. Så jag har varit busig och doppat hela skiten i fosforsyra 40%. Det tog 2 min för oxiden att förintas och sen får man stoppa frätningen med vatten så inte hela låset går upp i rök. Host... sen går man helst ut i BUSHEN för att hämta friskare luft så att lungorna get recovered. Nu ska jag sätta ihop allting igen coh då tänkte jag ta ett fett som tål vatten. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta men det får inte bli kalktvål av det efter ett tag. Litiumfett är väl ett sånt som blir det tror jag. Är det nån som vet säkert hur fett beter sig? Sen tror jag att sätta ett tätlock över låshålet är en god ide. Det är ju så sällan man behöver komma åt med nyckel så då kan man väl i så fall pilla bort locket.

Renovera låscylindrarna
    Gunnar W 2008-09-23:  Dörrlåsen hade mer eller mindre slutat fungera trots att de används hela tiden. Min XM är en SX och har inte fjärrlås. Det var på håret att jag kom in i bilen och det stundande sportlovet krävde att bilen gick att öppna.
    På dörrgaveln precis vid låset sitter en liten gummiplupp för ett hål. Bort med den och skruva ur insexskruven där innanför. Den håller låsklumpen, se det lila strecket i bilden t h.
Dörrlås
Dörrlås Text och foton: Gunnar W.
Klicka på bilderna för full storlek.
    Dra ut handtaget och lirka ut låsklump med det svarta plastskalet som är det som syns på utsidan. Bilden t h visar plastskalets insida och de hullingar som håller fast det vid låsklumpen. Dörrlås
    Ta in låset till köksbordet och slå dig ner. En högtidsstund för den som en gång i tiden höll på med Mekano väntar. Här en stämningsbild från mitt köksbord: Dörrlås
    Börja med att slå ur sprinten som håller fast innanmätet. Det gröna strecket i första bilden. Plocka ur låsdelarna och se hur de sitter. Jag har bilder på en del saker men kanske inte allt du funderar över hur det satt från början. Då kan det ju vara bra att ta fram det andra dörrlåset och se efter. Det behöver säkert en omgång det med. Låset har 9 tillhållare / låsstift i 2 grupper. De sitter under de blanka plåtblecken. Snäpp loss dem från låsklackarna, se gröna strecket i bilden th. Dörrlås
    Det ena sitter lite trångt men det går. Jag använde sådana där små billiga instrumentmejslar att pilla med. Sådärja, nu syns fjädrarna som trycker på låsstiften: Dörrlås
    Pilla ur fjädrarna och sedan stiften. Stiften kan kräva lite lösande olja. Jag knackade låsklumpen upp-och-ner mot något lagom hårt som inte skadar, så kom stiften. Håll gärna ordning på var de satt! Nu är det ingen anledning att gråta blod och supa ner sig om de kommer i oordning. Det är lätt och rätt kul att räkna ut var de hör hemma. (Man kan ju ha ett överblivet och rengjort lås och nyckel till hands vid soffbordet som kvällspyssel för sig själv, familjen och vännerna.) Stiften i 5-gruppen ser ut så här: Dörrlås
    När stiften är ur går sliden inne i låset att trycka ut:                                                 Dörrlås
    Ta ur den helt rengör och smörj. Ja det gäller alla delar. Titta hur det fungerar. Det är intressant att konstatera att nyckeln inte vrids inne i låset. När nyckel och låsstift passar och nyckelspetsen trycker mot klon i toppen av sliden så kan sliden glida ut en bit. De klackar som då kommer fram greppar i yttre låsdelar och och i sin tur i den utstickande plastarmen som manövrerar låsarmarna i dörren. Om nyckeln inte passar eller inte kommer i läge så kan man ändå snurra låset med nyckeln men klackarna är då inte ute och inget mer händer. Dörrlås
    En kritisk del är klon i toppen av sliden. Den greppar nyckeln för dåligt och en smal kant är vad som greppar nyckeln och hindrar den från att vicka inne i låset. Den kanten är illa ute i låset på bilden, se vid gröna strecket hur den spruckit. Vickar nyckeln kommer låsstiften inte i läge att frigöra sliden. Jag klämde ihop klon en aningens aning med en tång. Kom ihåg att det är gjutgods och vips så har man klämt för mycket – det går av. Då återstår att skaffa ett nytt eller begagnat från skroten. Nej, jag klarade mig men pulsen går upp i det här momentet. (Klon borde vara sluten så den håller). Dörrlås
    När allt är rengjort och infettat så tryck in sliden och börja sätta i låsstiften. Sätt i ett i taget, prova med nyckeln att sliden åker fram. Tryck ner stiften i botten och nyckeln likaså. Annars är det låst. Nästa stift o.s.v. De stift som ska ner i branta djupa hack i nyckeln är förståss extra känsliga att allt hamnar i precis rätt läge. Är delarna nötta, inte minst klon i slidens topp, så kan man ju hoppa över några stift. Nackdelen är att då passar ju fler nycklar. Å andra sidan får du själv lättare att komma in i bilen. Du får väl överväga hur många du tror springer omkring med en XM-nyckel och provar efter att det här har kommit ut. Glöm inte fjädrarna ovanpå låsstiften innan plåtblecken trycks dit. Sätt dit den märlformade fjädern som återför sliden till viloläget: Dörrlås
    Nu till nyckelhålet och täckplåten som fjädrar undan. Den böjda tungan ska peka som i bilden. Fjädern som sticker upp ska vara på andra sidan täckplåten för att fjädra upp plåten när nyckeln tas ur. Det är lite pilligt att få till det samtidigt som plastlocket ska på. Jag la en smal mejsel rakt över plåtblecket så det inte skulle inte skulle hoppa iväg, samtidigt på med plastlocket och sedan försiktigt dra ut mejseln. (Någon som förstod?) Dörrlås
    Vad ska man smörja låset med då? Ja jag har inga experttips att komma med. Kajsa Varg fick bli min ledsagare och det som fanns hemma var lagerfett. Det rinner inte bort, fryser inte ihop och känns trevligt för ändamålet. Kom gärna med bättre förslag. Ett tips om fotograferingen – överexponera gärna. En maskindel blir lätt en svart klump i bilden där man inte urskiljer några detaljer. Här har jag lagt på ungefär ett steg, +1. Oj, jag råkade invertera en bild, som ett negativ. Det kan bli tydligare. Prova!
    Sedan ska jag lägga till att det kan vara kört med renovering. Anledningen är en svag punkt, ett konstruktionsfel, i sliden som har en slags klo i toppen där nyckelns spets hamnar. Klon spricker och nyckeln kommer för långt fram, för långt in i låset. Då hamnar nyckelns urgröpningar för låsstiften fel och det går inte att låsa upp = sliden kan inte glida fram eftersom låsstiften håller sliden kvar. Det är när låsstiften hamnar precis rätt med rätt nyckel och hel klo som låssliden frigörs, kan glida fram och dess "vingar" kan greppa i yttre låsdelar och påverka resten av låsmekanismen med armar inne i dörren. I bilden har jag markerat med ett grönt streck sprickan i låsklon.
    Vad gör man då? Byt låscylinder eller egentligen bara låssliden med en hel klo. Nu säljer inte >> okodade låscylindrar längre och naturligtvis inte bara den felande delen heller. Man måste köpa en kodad cylinder. Budgetalternativet är att pilla bort alla låsstift. Kanske klarar det sig att bara ta bort de som sitter vid de brantaste och djupaste hacken i nyckeln. Där är det mest känsligt att nyckeln hamnar i precis rätt läge. Man får väl känna efter om man kan ta risken att man kommer in med vilken XM-nyckel som helst.
Dörrlås
    Abbe: Om man vill byta lås: vid organr. 5959 sker ett låsbyte. Bilar före måste ha "gammalt" lås, bilar efter, oavsett serie 1 eller 2, måste ha "nytt" lås.

Avbruten nyckel
    Martin S (NL) 2001-09-13: Does anyone out there have any experience with the CX's serie 2 doorlocks? My ignition key broke off while locking the driver door, and a part of the key (most of it) is still trapped in the lock. The lock was and is principally okay, it appears that the key had cracks. Does anyone have any tips about getting the broken part out? I tried with a small pincet but it just wont budge...     Bernie (UK): You could try a SMALL amount of super-glue gel on the end of the broken key - although it's risky for the obvious reasons. I have managed to extract an ignition key this way.
    Brad: If you haven't thargled the broken part much a good locksmith could get it out, match the parts and make you a new key while he checks out the lock to make sure it won't break another one. I would think it worth it.
    John H: If you can still get inside the car it would be best to remove the lock. Then probably a good sharp shock of the lock to the floor of your garage or whatever (percussive engineering)? should remove the offending remnant. My key snapped just like your's did (at that thin section) I got a set of BX door locks with good thick stemmed modern keys.

Remote locking immediately unlocks
    Mackay 2006-02-02: When I arm the central locking from the plipper it operates OK but then immediately unlocks again. If I first lock the drivers door with the key (hence activating the central locking), I can then unlock the car with the plipper. It will then allow me to remotely lock (and also deadlock) and unlock the car as many times as I like with the plipper - so long as the drivers door has been deadlocked first with the key. (The drivers door remains deadlocked throughout.)     Noz:   Inside the locking mechanism within the door there's a little microswitch which detects when the key is used to unlock the door. As soon as it detects that the key has been used it signals all the other doors to open via the central locking ecu. The same think happens when you lock the drivers door with the key. the microswitch detects that the key has been used to lock the door (rather than the locking motor) and signals to the other doors to do the same. In your case the microswitch (or more likely the levers around it) are sticky and sending the 'open' signal to the ecu. When unlocked the ecu ignores the permanent 'open' signal. However, when you signal the doors to lock with the plipper, the ecu sends the close signal to each of the doors. However, as asoon as they are locked the 'open' signal coming from the drivers door re-opens all the doors again. The problem is most likely some stiff levers within the door locking mechanism (and there are dozens). I don't think there is much option other than taking the door liner off, removing the foam splash guard closest to the lock and liberally spraying with WD40 or similar whilst at the same time exercising the lock. Just just trip the door catch to fool the mechanism into thinking the door is closed and operate the plipper.
    XMexclusive:   I think Noz is likely to be right but it might just be worth playing with the plips to ensure it is not an out of sync problem with the plips and the receiver. Try alternating the plip on which the key press is made. Try this with the drivers door closed and again with it open. There is a posibility that the door lock may need changing, if so I seem to think there is a scrap car just turned up in a scrap yard near you!
    Mackay: Taken your advice and blasted the lock with WD40 from all angles - although it's not easy to get at - but without success. I also tried alternating the plips - no luck either. I'll leave it for a couple of days to see if the WD40 manages to find its way to the offending part - but then I'll have to try changing the lock. Changing the lock looks like a bit of a nightmare.     Norman:   How did you get on with the doors immediatly unlocking? as i have exactly the same problem lock the drivers door with the key and all the doors lock themselves then unlock again, same with the plip. What is the syncronising thing with the plips? i take it using the two plips can have strange results.
    XMexclusive:   Hi Norman, it sounds as if one of your door closed sensors is stuck in the open setting. This could be the tailgate/2 bonnet ones as well as the 4 doors. Out of sync would show as an occasional intermittant fault not a permanent one. It was mentioned mainly because it is so easy to check for.
    Mackay: I eventually bought a new door lock for the drivers door because the heavy doses of WD40 didn't free the thing up - everything's OK now. It was a bit of a pig of a job to do but I got there in the end. There's just so little room to get the lock in at the right angle and get the linkages hooked up. I did also have this same problem on a previous XM and there was a much simpler solution that time. The fault was an incorrectly fitted push lock button on the drivers door. I think the best way to fit the push lock button is from the inside with the doors locked - and then make sure that the little catch on the button itself has been set to the right position first (Haynes explains this quite well). If you try to fit the button when the doors are unlocked it can lead to this problem. If you've had any of the push lock buttons off recently - ie when taking the door trims off - this might be worth checking. In the case of your drivers door - I'd suggest removing the push lock button altogether as a first step to see if the system then works OK. If it does - then you'll know where the problem lies. Hope this isn't grandmother and eggs etc.     Citroenxm:   This is a common problem on the Xantia. But an EASY cure. The locks them selfs never really give a problem, but I have found EVERY time, remove door card, UNPLUG the multi plug from the lock, spray with WD40 into the plug contacts refit onto lock with locking wire in place, and it WILL work. I've done about 5 Xantia with this problem, and worked everytime! I guess its the same or similar problem. With changing your door lock, your dooing the exact thing, unplugging the harness from the lock and re connecting it - hence it working!
    Jimcoted:   Not on my XM it don't!! Finally removed the entire lock and soaked it in WD40. Nothing. I cured it in the end by uncliping the four socket plug, don't know what hat does and I dont care the central locking now works so it is staying unplugged.

Låsknappen fastnar
    Razor 2010-05-16:  Håller på att montera dörrsidor, men lyckas på något sätt få låsknappen att hamna i nedtryck läge varje gång. Knappen fastnar där och är lurig att få upp igen. Att låsa och låsa upp med enbart låspinnen i metall är inga problem. Vad är knepet för att montera knappen rätt?
    Tronde:   http://www.citroenxm.no/img/tronde/Doerpanel.jpg
    Razor:  Tack Tronde, det funkade utmärkt! Låst läge på låspinnen innan montering alltså.

Tändningslåset Till toppen

Motorhuven Till toppen

Bakluckan Till toppen
Backluckan går inte att öppna
    Nybliven 2009-03-07:   Centrallåset har börjat trassla. Nu kan man bara låsa med fjärren och använder man nyckeln så låses bara förardörren upp av centrallåset. Inte heller tankluckan går upp. Allt utom bakluckan kan jag nu öppna inifrån. Vad finns det för knep att få upp en baklucka där inte låsmotorn låser upp (nyckel funkar inte pga nyckelhål fastrostat). Hur fixar jag igång centrallåset igen? Hänger det ihop med att inte bakluckan går att låsa upp? Det är en berline -98.     B Lundin:   Plocka isär och smörj upp det hela så brukar det funka igen!
    Youqe:   Det kan vara samma fel som jag hade på min TCT -99 förra året. Jag kunde låsa med fjärren (allt låste sig då), men jag kunde inte låsa upp med fjärren, och låste jag upp med nyckeln i dörrlåset låstes bara den dörren upp. Detta skapade en intressant incident på husvagnssemestern när jag fick soppatorsk och inte öppna tankluckan, och ett tips; det är inte LÄTT att fulöppna luckan på en Berline, men det går. Mitt problem med centrallåset berodde på centrallåsenheten, alltså dito styrenhet som sitter under handskfacket. Den hade tackat för sig som man säger. Lokaliserade den och tog isär och hittade en dålig lödning som var orsaken. Bara löda om och stoppa i igen.
Dörrlås     Gunnar W:   Om du vill kunna använda nyckeln i bakluckan så tar du ur låscylindern. Jag hade en del huvudbry med denna klump som jag fick loss. Sedan kan du titta i tråden på Citroënakuten för jobbet med själva cylindern. (Den är lika som dörrarnas.)
    Kabelstammen som kommer ut från takkanten och över till luckan spricker med tiden i isoleringen. Avbrott och kortis. Det kanske inte är problemet just här men en felkälla när det är nå't elproblem i bakluckan.
    Hsd:   Kan vara kabelbrott, kolla kablaget mellan lucka och kaross. Det är ganska lätt att reparera på egen hand om man kan vara inomhus - finns fina bilder i denna C5 tråd.

Estate rear door central locking
    Derek W 2007-11-15:   Plip locks all doors OK; but when plipping to unlock, the rear loading door remains firmly locked. In that state (passenger doors unlocked, rear door locked) the key will not unlock it either, it won't even turn in the the lock. With all doors locked, either by key or plip, the key in the driver's door will then unlock all doors including the rear one. Any ideas?     Ken N:   My tailgate does this most of the time. But worse in the cold weather. I took the back inner panel off and watched the mechanism, worked perfectly everytime. Put the panel back on, hit and miss again so I decided it was the panel that is catching on the mechanism. But today with the very cold weather, I had to unlock it with the key and it was stiff, very stiff. So me thinks the panel will have to come off again shortly and out with the lubrication.
    XMexclusive:   Which key are you trying the tailgate lock with as that lock has security tags (as has the glove box lock) to stop a garage key operating it.
    Derek W:   That's an interesting question! The two side ribs on the key each have a flat machined in them with a small, slightly raised segment. Are these the security tags? The reason I ask is that I only had one key (the plip) with the car, so I had the key-cutter at the local market make me a new one. I noticed that these two raised bits were missing on the new key, the key opens the doors but won't operate the ignition. I was going to try soft soldering a couple of slivers of brass to the key and filing them to shape. But to answer you, I was using the plip key. I just went out to check the new key in the rear door, of course it wouldn't turn but by applying sideways pressure to it the main doors became unlocked! I'm thinking that maybe someone has changed the rear lock barrel? Anyway, using either key in the door locks then they no longer unlocked the back door. After some faffing about, locking and unlocking with the plip and the keys, the back door lock eventually unlocked - using the plip key in the doorlock. When unlocked, it locks on the plip, so it looks as if the lock motor is OK. It looks as if I'm going to have to take the trim off although I'm not sure what I'm going to see. You may well be right when you suggest it's cold related..     XMexclusive:   The two little triangular projections in the key grooves you have noticed on your key are to make it into a garage key. The boot and the glove box locks have a metal front cover plate with matching projections which catch the garage key projections and stop the key notches lining up with the tumblers. If you cut a new key from a garage key you should get a key that operates all the locks as there is no availability of garage key blanks.
    The tailgate lock has three positions. Slot vertical is the normal position, turn clockwise to manually unlock and turn anticlockwise and remove key to isolate tailgate lock from central locking. It is also possible to get the tailgate (and door lock) mechanism confused by alternating between plip and key operation. It can sometimes need a few pushes on the plip to restore normal operation.
    Getting keys properly cut for an XM is a real s*d. The only sure way is to know the Citroen lock identification code and order a new key. The ignition lock seems to be the critical one that the new key must be tried in to be sure it will work the whole lock set as this lock uses all the kerfs on the key. Other XM locks only use a proportion of the kerfs and some only one side of the key blade. I have a little batch of 6 partially working keys for one of the cars that were the rejects while the local dealer that cuts XM keys used up 8 blanks to cut me 2 working ones. Ordinary locksmiths may not be aware of quite how critical the kerf alignment is around the cruicform of an XM key and may to use the head of the key to set up the position as they would with a yale key. XM keys cut in this way can be real hit and miss.
    If you find that the rear lock does not work with any key then I can make you up a new lock barrel to suit your original key.

Frysta lås och dörrar Till toppen
Varför så lättförfrysta dörrar?
    Joar 2001-12-08:  Varje gång det har varit snöblandat eller underkylt regn blir det praktiskt taget omöjligt att öppna dörrarna. Jag tyckte att dörrhandtagen på CX såg så förtroendeingivande ut (jämfört med BX:ens sladdriga plast), men knappen verkar sitta sällsynt bra till för att frysa fast. Förra gången fick jag värma med kupévärmare från utsidan för att få upp dörren, men hur ska det gå nästa gång när den är inne i bilen?     Bosse:   Hårtork går också bra, eller varmluftpistol med försiktighet. Kom ihåg att torka i "knapputrymmet" när du tvättat vintertid så undviker du det värsta fastfrysandet. Jag håller med om att BX-handtag funkar bättre vintertid. Dessutom håller de trots att de känns sladdriga. Vågar jag sticka ut hakan och säga att BX är en bättre vinterbil på det hela taget. Bättre värme och ventilation t ex och ett batteri som går att ta ut utan att demontera halva fronten (lätt överdrift). Men använder man motor- och kupevärmare (en halv dag eller så för en break) är CX fortfarande en helt underbar bil att köra även vintertid!
    Peter Å:  5-56, 5-56, 5-56! Sprayas i låsen i riklig mängd inför första frosten. Sedan funkar de hela vintern. Det skadar inte att stryka gummilisterna med paraffinolja eller annan lämplig smörja så inte dörren fryser fast där. Än har inte frosten kommit till Stockholm....
    Johan G:  Vaselin!

Kulda...BRR...stopper ALT !!!
    Seggan 2007-01-07:  Pga kulda faar jeg ikke opp låsene. Har fjernkontroll, den låser opp, og låser igjen 2 sekund senere. Har prøvd å tine opp, nøkkelen låser ikke opp.     HL:   Du får halda ein plastpose med varmt vatn inntil låsen. Og etter du har fått opp dørene spruta på godt med olje.
    Citro1CX:  Nå er det -18*C her om natta, så det er ikke rart at CXn fryser fast. Det enkleste er å la være å låse. Må du låse er løsningen en tett plastpose ev. svartsekk med varmt vann mot hele sida på døra. Det vil løsne etterhvert, så bruk litt tid på det. Husk at det er ikke bare låsen, men hele leamikken som fryser på innsiden av CX dører.
    Problemet er egentlig at det ikke er gjort noe med låsemekanismen før kulda setter inn. Det beste er å ta av dørtrekket, ta ut låsen og rengjør og smør opp. Prøv også å rengjøre alle stag og overføringer og smør opp etter beste evne. Jeg vet at noen bruker frostveske til å smøre låser med (sikkert ypperlig), men jeg bruker låseolje eller andre oljer som er beregnet på kulde og ekstremt klima. Det er også lurt å smøre inn gummilister med silikonsmøring. Det letter utolig på å få opp døra i kulda. Om du først er av med dørtrekket, kan også sjekke status på isoleringa i selve døra. Er plasten revet opp er lønnsømt å tette dette med tape eller ev ny plast.
    Et godt tips nå i kulda er å spandere en halv dag i oppvarmet parkeringshus. Da løsner alt som er frosset og smøringen kan begynne.
    Jonsto:  Bare for å ha det helt klart. Jeg har bestillt sydvest kuling og høljregn. Da får jeg startet dieselen, og dørlåsene fryser ikke samt at dørene heller ikke fryser fast i pakningen. OG så slipper jeg å måke snø av et titalls biler. Brøyteren blir heller ikke sur. Bare hyggelig med litt vind og regn når en ser alternativet.

Hva skal man smøre sine låser med?
    Citro1CX 2005-12-30:   Dørlåsene fryser og er til stor bry ved minusgrader. Selv har jeg prøvd ut Lithiumfett, men jeg vet ennå ikke hvordan det fungerer i det lange løp. Har noen erfaringer på dette området?
    Kjell H: Jag kör med Biltemas vapenolja, god vidhäftning och stelnar inte vid kyla.
    Frenchie: Jag brukar resonera så här: Olja och fett som sitter i utsatta miljöer = dammiga/smutsiga miljöer riskerar nästan alltid att till slut becka igen. Om man använder en olja som innehåller lättflyktiga komponenter, t.ex. 5-56 eller annan rostolja, dunstar det som är lättflyktigt och lämnar kvar en inte fullt så smörjande gucka. Som dessutom drar till sig skit. Skit och smuts, mycket av det som virvlar runt efter vägarna består av olika sorters salter. Om det sedan kommer från havet eller Vägverket spelar inte så stor roll. Till råga på allt är det dessutom aldrig riktigt torrt, nästan alla skrymslen på en bil är ju mer eller mindre fuktiga. Då reagerar salterna på ett effektivt sätt med så gott som allt. Nä, istället för att smörja låsen med allsköns massa sprayer och fett, prova att plocka isär, tvätta, blås torrt/torka. Lämna sedan alla ytor helt torra och rena. Möjligen lägger man ett litet silikonfett på låskolvens allra minsta delar, dit kommer inte så mycket skit och man behöver ju ha något som hjälper de små små fjädrarna att driva tillbaka låsstiften. Se upp bara så att inte silikonfettet hamnar på lacken, då går det aldrig att få bort!
    Jonsto: Vi har vel vært inne på dette temaet før men det kan vel ikke skade og ta det opp igjen med jevne mellomrom. Og for all del, det er et problem de fleste biler sliter med vil jeg tro. Problemet her jeg bor er vel først og fremst været. Den ene dagen blåser og regner det vannrett, den neste er det stilt og klårklde med 10 minus. Da er det en fordel og ikke ha låst bilen. det er ikke selve låsesylindrene som er det største problemet. De kan man jo alltids blåse opp og smøre etterpå. Nei, det er selve den delen inne i døren som frigjør eller engasjerer pinnen til selve åpningsmekanismen. Uansett hva du smører med så har jeg intrykk av at det blir ubeskrivelig seigt når det blir kalt. og all tynn olje som 5.56 og lignende forsvinner forholdsvis fort. (Akkurat som frenchie skriver). Fjæren som trekker låseblokken tilbake skulle ha vært betraktelig kraftigere. Først vil jeg nå prøve med frostveske. Dette er jo invendig i døren, så fare for lakkskader er ikke overhengende. Der skal det jo sprøytes med hulromsmasse uansett. Hjelper ikke det får jeg vel begynne å eksperimentere med kraftigere fjærer. Tenkte og prøve å få tak i fjærtrå, eller eventuelt bruke pianotrå. Begynner så smått og forstå denne karen. (Se bild t v)
    Stefan M: Om man går till en låssmed så har ASSA en liten sprayburk med ett superbra medel för just lås. Det innehåller något som torkar i kombination med nåt grafitpulver skulle jag tro. Välsorterade järnvarubutiker som har ASSA sortiment har det säkert också.
    Pontus: Jag använder uteslutande grafit, vilket varken smetar igen eller fryser. Vid kall väderlek går det alltid att värma nyckeln litet med en tändare om det kommit in vatten i låset. I övrigt skadar det inte att plocka isär låset vart femte år för ordentlig rengöring.

Låsen fryser - tips!
    MB 2001-02-26:   Min XM-110 har hatt problemer med frosne låser(dørene fungerer ikke i minusgrader) i lange tider. Kjedelig og usikkert om du kommer inn. Er det kaldt, får jeg enten ikke låst eller noen dører går opp, andre ikke. Nå er problemet løst: blåste låskassene (låser døren til dørstolpen) tørre med trykkluft og sprøytet hver av dem fulle med 5-56. Dette middelet skummer når det sprayes med et lite rør som følger boksen og dette skummet gjør at oljen kommer over alt i låsekassa. Nå har jeg vært i -15 grader i flere dager uten låsproblemer - metoden fungerer fint!

För kallt
    Peter A 2002-12-23:   Är det nån som har mirakelmedicin mot frusna lås? Igår kväll fick jag ta till hårtorken. Det funkade förstås, men det är ju inte alltid man har den med sig. Kan ju också kräva en väldigt lång förlängningssladd! Jag har väl provat det mesta i låsolja. Begriper inte att det ska kärva så. Måste vara riktigt fuktigt i låset. Lite för kallt för att börja mecka med det.     Erik A: Låsolja brukar vara tunnflytande och innehålla sprit för att eventuell is skall tina. Den rinner bort fort. Om du smörjer låsen med motorolja så förebygger du att de fryser igen. Försök att pumpa i lite motorolja från en oljekanna med pump, och vrid sedan nyckeln fram och åter några gånger. Slicka inte på nyckeln sedan bara. Ett sätt att få upp låset när det har frusit är att värma nyckeln med cigarettändare.
    Peter A:   Tack Erik. Jag har provat med tändaren. Hjälpte inte. Det var då hårtorken drogs fram. Ska testa med motorolja.     Kristian N: Når du prøver cigtænder, varma upp bara spitsen av nøklen
    Peter A:   Vad tror ni om det här då?- Varm motorolja i låset! Det borde ju tina och smörja samtidigt.     Thomas: Nått jag skulle kunna tänka mig som vore väldigt bra är klisterolja. Har tänkt och pröva själv vid lämpligt tillfälle. Den är väldigt penetrerande och stannar kvar, dvs den rinner inte bort. Används normalt till att smörja in motorcyckel kedjor med.
    Michael H: Varje vinter brukar jag smörja alla lister med silikonstift samt dränka allt vad lås med tillhörande mekanik (som man kommer åt utifrån) med 5-56. Har funkat kanon, och jag har aldrig haft problem med det..
    Kjell H: Har provat det mesta, kedjeolja (motorsåg) verkade som en lysande ide, tills det blev 20 grader kallt (tarvade polygrip). Använder numera industri-olja SAE-90. 150 till minus 90 grader. Stjäl på jobbet - vet inte var man köper den. Men kolla på flaskorna, finns säkert någon som säljer.
    Mick: Det enda raka enligt min mening är att ta ut låskolven, vilket är mycket lätt (om man nu kommer in i bilen), och jobba inomhus. Gör rent med nåt (t. e. ättiksprit, gärna lite värme) och smörj MYCKET SPARSAMT. Jag använder växellådsolja för att jag har en flaska som jag inte tänker använda. Kruxet är att det luktar fan, men det verkar finnas annat som funkar också. Att upprepade gånger dränka grejorna i lättflytande smörjmedel tror jag inte på för att det samlas smuts i låset medans smörjmedlet försvinner. Lycka till! Det låter krångligare än det är och gör du det en gång så funkar det säkert i ett par säsonger utan att du behöver göra nåt.
    Bruno: Glykol. Jag brukar fylla en tom låsoljaflaska med Glykol och spruta ett par droppar in i låsen. Går ochså bra för alla gummilister. Dränk in en trasa med Glykol och torka av alla gummilister.
    Bengt L: När jag var drabbad av permafrost i låsen på Arlanda långtids-P, fick jag lära mig en bra metod av personalen! Tag 2 st plastkassar (el likn.) i varandra, och fyll dessa med en rejäl skvätt varmvatten.Det tinade upp mina dörrar och det gick snabbt dessutom. Fukten i låsen blir man inte av med men som akut hjälp fungerar det bra!!
    Gunnar W: Jag tänkte just skriva om varmvattnet men kan nöja mig med att förtydliga lite: häll inte vatten i låset utan håll påsen med varmvatten mot låset. Det tinar. Dubbla påsar ger högre motståndskraft mot läckage. Det går säkert lika bra med het glögg och nykokt skinka i påsen. Är det kris ute på skogsvägen, fruset lås men en plastpåse i fickan så kan man ju fylla med något annat. I nödfall alltså!
    Kristian N: Frusna låser er et problem. Det som hender, er at den lilla decklokket på låset,blir dårligt og slipper fukten rakt inn. Et godt åtgjerd er og setta inn låset med låsolja för! tvätten eller sesongen. Inte spray utan god låsolja. Detta vil i dom flesta tilfallen forhindra fukten og sprida sig. Repetera detta från tid till annat.

She won't let me in!
    John H 2001-12-30:   Any ideas for frost prevention of door rubbers? (smear of Glycerin)? Had to climb over all the seats in the Fam this A.M - the tailgate was the only door which would open. Hayley, a neighbour from across the road was smirking, till she slipped on the ice and fell over!     Mike B: Warm water is the answer - carefully pour a litre jug of warm water along the gap between the door and the frame (open soon or it will freeze up worse). Also use warm water to clear the screen - it doesn't scratch the screen and warms the inside of the glass too, reducing misting on the inside.
    CGat:Build a garage!! :-)
    Fredrik T: Warm water is definitely useful for frozen cars, but I suggest you don't pour it all over your car, it will freeze quite fast and make things worse. Instead pour it into a plastic bag and hold the bag against the frozen lock or whatever is frozen. This way everything stays dry (except for the melting ice) and it's sooo much more efficient than cigarette lighters or matches.
    Michael B: Try a hair dryer!
    John H: Hey Mike, don't let HER hear that one... or next time I wash her she will want a blow job as well! I have smeared silicon grease lightly over the rubbers and SHE allowed my entry this morning.

Utelåst Till toppen
Utelåst – hur kommer jag in?
    Smulhamstern 2011-02-11:  Nu har min XM varit stående i några veckor, men skulle föräras en åktur idag tänkte jag. Tji fick jag när jag inte kom in i bilen. Det går inte att öppna bilen med fjärrlåset längre. Provade att starta bensinvärmaren via mobiltelefon, det går inte heller längre, så jag antar att batteriet är dött. Radion blinkar dock än, men den lilla lysdioden kan ju dock inte kräva mycket av ett blybatteri. Kommer inte in med hjälp av nyckeln heller, lyckas inte röra någon låskolv. Vet inte om jag någonsin försökt använda den tidigare, men nu sitter den hur som helst så gott som helt fast. Jag har provat att värma låsen och köra i rostlösare, men än har inget hjälpt. Vågar inte ta i mer, så klen som nyckeln ser ut. Vad gör man? Finns det någonstans på bilen man kan mata ström utifrån? Det kanske rent av går att få upp motorhuven på något sätt som inte involverar krossade glasrutor? En annan fråga: det sitter ju en form av immobilizer via pin-kod i bilen... Är det den enda som finns, eller sitter det något chip även i nyckeln? Kan man göra en enkel kopia av nyckeln, eller måste det till någon auktoriserad verkstad för att få det att fungera? Har bara en nyckel och skulle gärna ha några i reserv, särskilt när man nästan bryter av den enda man har i låskolven...     Birger:   Det är vanligt att låsen på XM kärvar om de inte använts och smorts. Jag skulle föreslå att försöka lirka upp låsknappen i någon dörr för att komma in. Sen kan du ju ladda batteriet.  En lång svetstråd kanske som böjs i lämplig form och förs ner medan du försiktigt trycker ut fönsterkarmen en bit med lämpligt verktyg. Om du inte lyckas själv, prova med en bärgare. De brukar få upp låsen, gissa hur jag vet...
    Göran W:   Det finns ingen kod i nyckeln. Däremot är det inte så många låssmeder som kan göra kopior. Maskinen är ganska dyr..... Jag har iofs stött på nyckelslipare som gjorde en på "frihand".
    Tronde:   Det skal gå an. Du kommer til noe av mekanismen enten gjennom grillen eller fra undersiden. Åpne-wiren trekker i den vannrette stangen mellom det to låsene.
Panserlas
    Smulhamstern:  Tack så mycket! Detta blev min räddning! Tog mig in genom att använda en lång mejsel på den lilla hävstången i nedre delen av huvlåsen som wiren verkar på. Gick otroligt lätt när man väl hade klart för sig hur man skulle gå tillväga! Mitt batteri var dock inte allt för happy pappy, 3 volt gav det ut och det är nyligen bytt. Så då är frågan vad som drar tjuvström?      hsd:   Låter som ett klassiskt polskofel, genom dålig kontakt laddas inte batteriet fullt (spänningsfall gör att generator levererar rätt men batteriet får för lite) , när ett halvladdat batteri får stå en tid med låg belastning i kyla så "dör" det sakta men säkert. Om inte batteriet har frysit så kan det kanske laddas upp igen. Byt ut orginalpolskorna, kopparkabeln får ett tunt lager oxid innuti polskon som ställer till det passa även på att rengöra polerna och fetta in med polfett eller vaselin.
    Karlsten:   Då nyckeln blir sliten slutar den först funka i dörrlåset. Jag har råkat ut för det på bägge mina XM. Beställ ny nyckel på din citroenverkstad, kostar bara ca 250 kr om jag mins rätt. Oftast beror det på slitage och "skit" i låscylindern. Tändningslåset är inte känsligt för samma saker.
    Gunnar W:   Ett lås som inte används ärgar ihop, ett som används blir utslitet, speciellt en (illa konstruerad) detalj som bestämmer nyckelns läge i låset - är den trasig så är cylindern slut. På din bil är det väl oanvänt så med lösande medel kan du få igång låset. Med tålamod och lite tur. Se även om låscylindern.
    Smulhamstern:  Nu är jag inne i bilen igen! Lyckades fiska upp låset med hjälp av lite svetstråd och några välplacerade gummikilar i dörren, men det var inte helt lätt. Nu fungerar fjärrlåset också efter att jag synkat det med mottagaren i bilen genom att trycka på nyckeln strax efter att jag slagit på tändningen. Lyckan var dock kortvarig eftersom provturen slutade med motorstopp några gånger... den misständer när man ger för lite gas och även när man ger för mycket gas, hmm... Nåväl, den sorgen får vi ta en annan dag, för annars så bryter jag nog ihop och byter ner mig till en tändkuletraktor snart.     Göran W:   Den måste nog hinna att ställa in datorn igen efter strömavbrott! Tar några mils varierad körning.
    Carawelle:   Brukar ta upp till 15minuters varierad körning innan det är klart. Allt från full gas till tomgång bör användas vid inlärningen dom första minuterna.
    Smulhamstern:  Andra starten gick mycket bättre! Inga problem alls faktiskt. Jag vet inte om det har något med det att göra, men jag lät bilen stå på tomgång i ungefär 20 minuter innan jag körde iväg första gången. Det kanske är möjligt att insprutningsdatorn lärde sig lite galet av att stå på tomgång så länge efter att ha varit spänningslös? Eller så är det glappkontakt/fukt någonstans, verkar finnas mycket av den varan... Var tvungen att rasta fullblodshästen riktigt rejält när den väl gick så bra, så det fick bli lite motorvägskryssande i oerhört olagliga hastigheter. Då kom kärleken tillbaka snabbt och alla tidigare bekymmer var helt glömda. Jag vet inte riktigt vad det är som får en att gå igång så rejält av en välfungerande XM, men man blir ju som ett barn varje gång man drar fram i 150 km/h och fjädringen, i perfekt harmoni med DIRAVI:n, ändå lyckas maskera varenda imperfektion som det svenska vägnätet har att erbjuda.     Mikoo:   Jag lyckades ta ur låscylindern ur dörren på min tidigare Xm. Den hade geggat igen helt. Det sitter en liten "pinne" i låscylinden du får knacka ut med en körnare, öppna upp och spola rent rikligt med bräkeleen eller elektronikspray osv. Sen så smörj upp låscylindern när du för in nyckeln. På baksidan låscylindern sitter den en liten plastarm som ser ut som ett förvuxet "L" som för åt sidan en plastögla. Öglan styr sen med några stänger handtag, låsknapp och låskolv. Ta loss dörrsidan så ser du lättare. 4 torx 20 i högtalaren, en torx 30 under fönsterhissknapparna och en torx 20 bakom/uppåt dörrhandtaget (ej öppningshandtaget).

Centrallås Till toppen
Centrallåsproblem Xm V6 -90
    XM122 2005-10-27:  Krångel med centrallåset ... Går att låsa med nyckel men inte med fjärr: låser vid knapptryckning men låser omedelbart upp igen. Låser man vid förardörr med nyckel går det att låsa, men sitter man i bilen och trycker ned passagerar låsknappen så låser den upp igen efter en sekund. Är det nån som har haft liknande erfarenheter?     Birger: Gissar på att låsmotoren i førardørren inte orkar dra låset. Prova att skruva loss kopplingen (skarvdonet) ved a-stolpen vid framkant førardørr. Forsøk så att låsa med knappen på passagerardørren. Om den nu beter sig normalt så sitter problemet i førardørren. By the way, gjør rent skarvdonen på båda sider. Smør upp låsmekanismen, møjligen orkar motoren bettre.
    XM122:  Hej Jag tittade på låset i vänster dörr och det var mycket riktigt problemet. Mycket tack... MVH Hans-olof     Abbe: Exakt *hur* "tittade" du på låset så det funkade? Jag har också en förardörr som strular till centrallåset...
    XM122:  Felet satt i dörrkontakten som förbinder dörrens el med resten av elsystemet, en rund stor kontakt som har en vridring som låser den. Ta isär och gör rent samt fetta in, sen funkar förmodligen låsen.

    Abbe 2009-05-15: Sakta börjar tålamodet ta slut... Symptomen: Låser bilen med nyckel eller trycker på låsknappen, bilen låser för att omedelbart låsa upp igen. Jag tog isär alla multikontakterna och kollade när bilen slutade att låsa upp: förardörrens multikontakt isärtagen så låser bilen som den ska förutom förardörren förstås. Kontakten så rätt fin ut för övrigt, lite ärg på 4 stift. 5-56, tandborste och ihop med kontakten igen...jaha, nu när jag låser förardörren så förblir förardörren låst men resten av bilen låser upp igen. Dörrsidan avtagen efter urborrade fastrostade skruvar och plastbitar som bara vill spricka, jag gissar vilt att kanske själva microbrytaren är kass men hur får jag ur låset ur dörren och i med det sen igen!? Någon som fått sitt centrallås att fungera väl efter det gått sönder...?     XM122:  Jodå jag fick mitt lås att funka igen, men att ta ur låset ur dörren "Går" men det är trångt som fan. Mycket riktigt kan det vara microbrytaren vid låset som inte är hel.
    Abbe: Passar låskistorna mellan alla årsmodeller? Passar framdörrarna, ifall det blir typ samma pris och enkelhet att få tag i en sån, mellan sedan/break samt årsmodeller?
    Den lilla insexskruven som håller låscylindern har rostat sig till oigenkännlighet och jag ids inte borra ur den nu så varken lås eller dörr kommer bytas... Med den fyrpoliga kontakten urdragen ur förarlåset så funkar centrallåset om man använder nyckel eller dörrknapp på passagerarsidan. Dessutom hittade jag ett larm under handskfacket som jag fick igång så nu har jag fjärr som låser och låser upp alla dörrar! För framtida behov om man vill byta lås (stort tack till Örebro Automobilaffär), vid organr. 5959 sker ett låsbyte. Bilar före måste ha "gammalt" lås, bilar efter, oavsett serie 1 eller 2, måste ha "nytt" lås som de fattade det. Bara för att det är kul, det vore roligt om någon kunde berätta hur de bar sig åt för att byta dörr fram, hur man får loss sprintarna utan Citroens verktyg? Någon dag kanske jag känner mig sugen på att borra ur insexskruvar...

Fjärrstyrningen till centrallåset Till toppen
Fjärrkontroll - reservdelar (XM):
    Staffan 2001-01-03:   Fjärrkontrollen för C-lås har slutat fungera. Koll med märkesverkstad säger byt för ca 2500:-. C-låsen fungerar med nyckel direkt i dörren. Prov direkt på kontaktstycket i kretskortet visar att låsen öppnar/stänger. Batterierna i nyckeln nyligen bytta och lysdioden indikerar när jag trycker på knappen. Tips, reservdelar till bättre pris??
    Niclas:   Jag köpte en ny enhet från annan firma. Funkar perfekt, går på radiovågor och byter frekvens varje gång bilen öppnas eller låses. Pris 1100 kr, lätt att montera, har haft den i över 1 år utan några problem, det följer även med en extra öppnare med tillhörande nyckelring. Räckvidden är 10 - 15 m och man behöver ej rikta den mot bilen. Man kopplar in den på centrallåsenheten som sitter under handskfacket (gäller XM). Beskrivning följer med och det tog ca. 2 tim att montera. PDQ heter företaget som säljer detta, dom säljer även larm. Jag köpte produkten online på www.pdq.se. Om du undrar vad du ska göra med mottagaren som sitter i taket så fyller den ingen uppgift efter det att du monterat det nya fjärrlåset.

Omkoda IR-centrallåsfjärr?
    Påberg 2009-05-17:  Min XM har två fjärrkontroller. Den ena fjärren hade dock slut på batterierna när jag övertog bilen, och när jag häromdagen köpte nya batterier visar det sig att den fjärren inte funkar till min bil. :(
    På CX går det att omkoda fjärren eftersom koden sitter i ett system av hål/icke-hål på kretskortet, enligt Frenchies eminenta guide. På XM verkar det inte vara lika lätt. Det verkar som koden sitter i den lilla integrerade kretsen. Etiketterna bär också olika kod på mina båda fjärrkontroller.
    - Kan man koda om fjärren? Kan man köpa ny fjärr med rätt kod från Citroën? Kan man köpa dessa kretsar från Elfa och löda om själv?
Dörrlås
    rogerwallgren:   Går nog inte att koda om, men går att beställa nya med rätt kod från Citroën.....inte direkt billiga... vill minnnas att när jag köpte ny kostade den runt 1000 kr men det var några år sedan.

Fjärren käkar batterier
    Fille 2010-01-23:  Fjärrkontrollen till centrallåset på min XM har en glupande aptit på batterier. Det är en serie 1 utan larm, dvs IR-fjärr. Två 3-volts knappar håller högst ett par veckor. Ibland kan den sluta fungera för några dagar men vaknar sen till liv igen för att då inom två veckor dö slutgilitgt. Det tycks alltså vara dels en löskontakt men också nånting i fjärren som tömmer batterierna. Jag har öppnat och blåst rent och putsat bort damm, lödningarna ser väl OK ut med blotta ögat. Är det nån särskild komponent i fjärren som jag borde misstänka?     CX-T2:   Den kanske har hakat upp sig? Om det är en sådan där fjärr med "lampa" så går det att se om den sänder ut signal om du tittar på den genom en mobilkamera eller vilken digitalkamera som helst. Då kanske du kan spåra om det är någon knapp som ligger på.
    Fille:  Kollade med kamera. Det lyser i den bara då man trycker på knappen, och då bara för ca en sekund.     Tronde:   Det skal være slik.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan