Citroën CX mekartips -> Övrigt
Övrigt
  uppdaterad 2009-02-09
CX 25 GTi

Gängor: Till toppen av sidan
Friska upp gamla gängor
Bosse Bildoktorn  2003-07-01:
Än i dag hör man gamla smeder tala sig lyriska om hur bra hästister är som smörjmedel vid tillverkning av nya gängor eller när skadade gängor ska friskas upp. Detta ister fungerar också utmärkt som handkräm. Förr kunde man hämta hästister på närmaste slakteri, men numera är ju de flesta slakterier nerlagda. Nåväl, skulle du mot förmodan komma över lite hästister så ska det hackas i tärningar och smältas i en kastrull. Ister måste förvaras i kylskåp, men vill tyvärr ändå härskna efter några månader. Min mission är att få alla att använda speciella gängsmörjmedel när de gängar eller rensar gängor. Då blir slutresultatet betydligt bättre än om man jobbar "torrt". I handeln finns det många specialprodukter i form av oljor eller fett och de är oftast mycket bra, inga är dock så miljövänliga som hästister. Men det finns även andra alternativ. Så här gjorde de förr:
  * Smidesjärn, stål och verktygsstål - Hästister eller kokt linolja (näst bäst).
  * Gjutjärn - Gjutjärn innehåller så mycket grafit att det är självsmörjande och kan skäras torrt. Använd aldrig olje- eller fettliknande skärvätska i gjutjärn, spånorna bildar då en deg som förstör gängorna. Använd gärna vatten för kylningens skull.
* Kromnickelstål och rostfritt stål - Terpentin + blyvitt (giftigt).
* Koppar - Mjölk (inte lättmjölk eller mellanmjölk).
  * Brons och mässing - Rovolja.
  * Aluminium - Sprit.
  * Bakelit - Fotogen.
Chris S:    A good anti-seize to use is Loctite Nickel based. Copper paste is not good on aluminium on behalf of the electrolysis.

Fett? Till toppen av sidan
Vilket fett skall man använda?
    Lars H 2006-07-30:   Min bil har i sin barndom fått sina gångjärn fastsvetsade i A-stolpen, förmodligen på garantin. Då har den av kopparpastans vänner indoktrinnerade meken som gjort svetsjobbet smort in gångjärnsaxlarna med kopparpasta! Eftersom gångjärnsaxlarna och de svetsade gångjärnen är av olika järnmaterial så har det uppstått en enorm korrosion. Vilket gjort att jag nu har glapp trots nya gångjärnsaxlar. Mina gångjärn är i övrigt av den välsmorda typen, vid varje service har de fått sig lite trögflytande olja av mig och även av verkstaden som servade bilen tidigare. Jag roade mig också med att lossa en gångjärnsaxel till bakdörren. Den har efter 8 år samma blanka och fina yta som den hade när den var ny då man torkat bort fettet. Detta eftersom kopparpastan inte hade varit där. Det är inte första gången på den här bilen - löstagbart drag smort med kopparpasta. BINGO - glapp i draget efter rostangrepp i röret. Att det ska var så förb!¤##()(/svårt att förstå faran med kopparpasta. Smörj med fett av något slag istället!     Kjell H:   Just det, rätt fett på rätt plats. Koppar(alu)pasta är jättebra, på rätt ställe. Skall icke användas som smörjfett. Innehåller partiklar som fungerar som slipmedel.
    Frenchie:   En annan intressant smörja man tenderar att använda vid fel tillfälle är (hör och häpna) MoS[size=9]2[/size] Molybden-Svavel-2-fett). I en ny drivknut är det ett väldigt vanligt fett. Bra därför att ytorna i knuten i sitt oslitna skick mestadels glider mot varandra. Men efter x antal mil är knuten sliten och ytorna börjar slå in i varandra. DÅ jobbar inte detta svarta fett som det är tänkt från början, det övergår i att mer och mer likna ett slipmedel. MoS[size=9]2[/size]-fett är fantastiskt värmebeständigt och "flyter" inte på långa vägar i de temperaturer en normal drivknut kan uppnå. Men den här slipande effekten vill man ju helst inte ha. Alltså, i äldre bilar med lätt glappande knutar är det långt mycket bättre att använda ett fett så som Shell Retinax LX2.
    johanssond:   Vad ska man ha kopparpasta till då? Jag har aldrig applicerat det på en bromsdetalj och heller aldrig dragits med kärvande bromsar. En gång funderade jag på att ha det som kontaktpasta men den var inte ledande.     Snillet:   I maskiner där extrem värme får bultar att fastna. Så grenrörsmuttrar/bultar är en utmärkt användning.

Verktygstips: Till toppen av sidan
Kort test av mutterdragare typ CoTech från Clas i Sjön.
    Orvar 2008-03-03:   En elektrisk mutterdragare, lite exotisk sak, ungefär som en elektrisk gasspis. Dags att byta däck, och dags att byta kamrem på en Xantia -94, så varför inte prova en sådan apparat? Däcksbytet avgick utan problem, lätt och enkelt. Brukar manuellt lossa muttrarna, när bilen står på marken - nu bara hissa upp & sedan bara köra på. Även vänster fram på bilen gick bra, där satt det en ovanligt rostig fälg, och jag hade fått ta i för kung & fosterland, eftersom den hela tiden glappade loss. Dax då för muttern på remskivan på Xantian.
    Medföljer 17, 19, 21 & 22 mm - på med 22mm och pang på muttern. Efter en stunds körning, börjar maskinen lukta konstigt - inte bränt, bara konstigt. På tredje körningen lossar muttern, någon hade använt rikligt med Loctite - och satt som bara den. I normala fall brukar denna procedur förorsaka mycket besvär & svordomar, och är nästan omöjlig på en bil med automatlåda. Hade friläget i, och absolut inga problem.
    Fördelar: Snabbt enkelt & behändigt. Behöver inte en kompressor / släpa fram kompressorn. Du kommer lättare in i Himmelriket, då du inte belastar din karma med onödiga svordomar.
    Nackdelar: Luktar illa vid hårdkörning (vem gör inte det). Ingen låsning på maskinen för hylsorna, som gärna följer med muttern / ramlar av. Större & klumpigare, än en motsvarande tryckluftsdito.
    Peterlan:   Jag har också en sån där billig mutterdragare från Clas. Funkar perfekt. Läste nyligen ett test av elektriska muttermaskiner i nån tidning. CoTechen fick rätt bra betyg har jag för mig, fullt i klass med betydligt dyrare maskiner. Återstår bara att se hur länge den håller ihop. Men med det priset är det inte hela världen om den rasar efter några år. Bara att köpa en ny. Den är stor och klumpig, precis som du säger. Jämförde med en maskin med motsvarande prestanda, men tredubbla priset, den var betydligt lättare och smidigare.
    Frenchie:   Antar att ni pratar om denna:
Clas Ohlson
Mutterdragare CoTech med 1/2" fäste. Max. 325 Nm. Lev. i praktisk väska med 4 st. krafthylsor 17, 19, 21 och 22 mm. Motor 230 V/900 W. 498 kr.

Var finns plast till verktygshandtagen?
    Macintosh 2008-03-25:   Hej! Jag vet att någon firma säljer plast att doppa verktyg i så att man får en tunn skyddad yta på dem. Vem säljer dessa burkar med denna plast? Om jag inte kan få tag på denna plast, vilken plast jag jag smälta och doppa verktygen i för att nå samma resultat?     Lindes3:   Den burken som jag har är från National Chemsearch. Det är en syntetisk gummimassa som man doppar handtagen i. Googla så kanske...
Elfa     Stenviktor:   På CO fanns förr en underbar smörja som hette Plastidip. Den luktade inte fullt så underbart och försvann till min stora besvikelse ur deras sortiment för något år sedan. Den gav en perfekt gummiyta och kunde dessutom användas till en massa annat (jag lagade ett par skosulor med den) Någon annan kanske lagerför Plastidip fortfarande? Om den nu inte var för giftig för att säljas (vilket inte känns helt otroligt).
    Elfa:   Plasti Dip är en 1-komponent lufthärdande gummielastisk skyddsfärg, som fäster på de flesta material som trä, metall, betong, PVC, glas, gummi etc. Ger en korrosionshindrande, elektriskt isolerande tjock slitstark film. Vattentät, beständig mot svaga syror, alkalier, saltvatten, rengöringsmedel och solljus. Krymper och spricker inte. Elektriskt isolerande. För full vidhäftning på metaller använd först zinkprimer. 308 kr.

Skarvhylsa med isolering gjord i krympplast     Frenchie 2007-12-04:   Skarvhylsa med isolering gjord i krympplast. Krympplasten har smältlim på insidan som gör att man får en vattentät skarv efter krympning. Rekommenderas! Finns på Elfa. Elfa Elfa Fabr K.S.Terminals

Långtidsförvaring: Till toppen av sidan
    Sturla 2007-04-21:   Nå har jeg endelig fått min 78 GTI inn i garasje, selv om den var liten og trang. Den har stått i opplag ute under presenning i snart 7 år! Startet selvsagt pent og spinner jevnt og mykt. Jeg har jo fulgt den opp under lagringen, men det er lang tid utendørs i hardt bergensklima, med 2-300 dager med regn i året. Jeg har funnet ut at knepet er: Presenning på bakken. Da er det alltid tørt under bilen, og man unngår jordslag og kondens opp under preseningen som dekker bilen. Ha en solid plankebit under hvert hjul. Da unngår man at den "synker ned" i bakken ved frost/tøvær. Legg en 15 cm tykk treblokk under de solide rammepunktene fremme og bak. Da er det alltid god lufting under bilen, og dekkene presses ikke i stykker ettersom luften siver ut.. Inni bilen er det vesntlig å ha minst ett depot med musegift, helst to. Ha gjerne ett depot under bilen også. Dette lærte jeg på den sure måten - musene spiste på 4 hele sorte dørtrekk.. Ha minst 2 stk "tørrbollen" fuktslukere (f.eks biltema) inne i bilen. Tøm en gang i måneden, jeg har garantert tømt ut over 20 liter vann mens den har stått lagret! Da holder bilen seg tørr og fin inni, og det blir ikke mugg og sopp og vond lukt. Interiøret i GTi'en er like fint som da jeg overtok den, med unntak av dørtrekkene da. Motor - kjølevæske, ny fin olje, starte hver annen/tredje måned så den får spinne litt rundt. Ha batteriet innendørs. Det står jo mange CX'er ute - det går fint an å lagre dem ute, men pass på fukten - blir de våte og mugne blir man lett motløs.     HL:   Bra tips! Og når det gjeld dieselbilar, er det nok lurt at tanken er fylt med vinterdiesel.

Köpa CX?: Till toppen av sidan
Köpråd
    Kim 2001-05-29:   Som sagt det har skrivits ganska mycket om CX-fällor men en liten sammanfattning kan göras: Rost - rosten är nog CX:ens fiende nummer 1. Välskötta exemplar är guld värda! Jag letade i flera år, och såg mest rosthögar, innan jag hittade min "drömbil". Personligen upplevde jag att man kunde "känna på sig" om bilen var välskött eller ej. Hur ser interiören ut - en välskött inredning brukar tyda på en ägare som brytt sig om sig bil. Hårt sliten och misskött insida är nästan alltid tecken på motsatsen. Elektronik - Någon sade att kabelhärvorna i en CX skulle få till och med säkerhetschefen på Ignalina att darra på manschetterna ;-) och visst kan elektroniken få spatt men det mesta fixas med lite 5-56. Billigt och enkelt! Det enda problem jag haft är att halvljusreläerna brunnit vilket utvecklade lite rök i kupén den gången. Motorn - Nu kan jag bara dra slutledningar från min GTi Turbo 2 -88 men jag har bara en kommentar: UNDERBAR!!! Och den fungerar alltid! Min har gått nästan 20.000 mil och motorn spinner som om den var ny! Lustig parentes är att min bil aldrig är servad på verkstad enligt serviceboken utan tydligen entusiastägd hela tiden. Glöm inte - "Galna koben-sjukan" = hissa upp bilen i högsta läge, betrakta den bakifrån, den får inte ge ett "kobent" intryck!! Glöm inte 2 - kontrollera kopplingen, det är DYRT att byta den (om det skulle bli nödvändigt), man måste lyfta ur motorn. MEN en välskött CX är en underbar bil som knappt har sin motsvaro i dagen bilar. Jag var själv lite "rädd" innan jag slog till men har inte ångrat mig en sekund! Passa på innan de fina exemplaren är mer eller mindre slut, bilen blir ju inte yngre. Och har vi riktig tur (not) så kommer ju vår käre näringsminister att "förbjuda" alla äldre bilar. (När kommer lagen på att alla måste ha Volvo tro???) Lycka till!!!!

Köpa CX?
    Erik H 2001-12-24:   Går i planerna på att köpa min första bil. Gillar Citroën CX både i utseende och att den inte är en bil "alla" har. Men vågar man köpa en, eller är det bara problem och kostsamma utgifter? Finns det bra ex. under 10.000 kr?     Mattias R:   Om du vågar köpa en CX beror mest på vilken ambitionsnivå du har. Vill du ha en bil som är fullt fungerande och som till varje pris måste fungera varje morgon för att ta dig till jobbet - är mitt svar NEJ. Vill du däremot ha en bil som rullar vid sidan av en annan eller en entusiastbil är svaret absolut JA. En CX är en stor utmaning att få att fungera så som det är tänkt från början. Kan du inte skruva åtminstone lite själv kan din bekantskap med en CX sluta med irriterande verkstadsfakturor. Din fråga har inget klart svar. Själv har jag den ambitionsnivån att försöka laga allt själv. Slutmålet är att bilen skall fungera fullt ut. Detta innebär många timmar i garaget. Man kan tänka sig att i stället köpa ett "hopplöst fall" dvs en bil som inte lönar sig att renovera och sedan bara se till att fjädringen fungerar och så åker man så länge Svensk Bilprovning tillåter. Detta kanske rent av är det roligaste sättet att äga en CX på. I denna kategori finns det helt klart objekt under 10.000:- Vad gäller objekt skulle jag föröka få tag i en person som kan lite om modellen. Denna person skulle kunna vara till stor hjälp i din jakt på ett lämpligt objekt. För hur mycket man än försöker sätta sig in i modellens styrkor och svagheter är en erfaren person guld att ha med! Gå med i Citroenklubben (om du inte redan är med) i deras matrikel finns det säkert någon CX ägare på din ort som skulle tycka det vore roligt att hjälpa dig! Slutligen vill jag tillägga att det finns ingen häftigare bil än en CX, åtminstone inte som jag har stött på. Vansinnigt häftig komplicerad teknik i en i det närmaste underbart "egen" design. Komforten är obeskrivlig, jag åker 55 mil till mina föräldrar och när man hoppar ur känns det knappt att man sträckkört! Det tar flera timmar innan känslan "MERA" har lagt sig. Jag ställde en gång exakt samma fråga som dig här på akuten. Jag tror att jag fick ungefär samma svar som mitt av andra då. Pröva en CX - jag har aldrig ångrat mig! Lycka till!
    Michael H:   Självklart vågar man köpa CX! Efter att ha ägt det flesta varianter av bilar kan jag säga att CX inte krånglar mer än andra lika avancerade bilar i samma ålder och skick. t.ex har en kompis till mig en Audi turbo i ungefär samma skick som min CX turbo. Han står i garaget mest hela tiden, och har ofta div. problem som t.om gör så bilen ej går att köra. Min bil använder jag dagligen. Självklartvis får man inte tro att det blir lika problemfritt som en sprillans japanare, men jag har i.a.f alltid nåt mitt mål med mina cittror. Och precis som flera skriver så blir man ju som barn på nytt när man åker CX. Mina kompisar vet att jag altid är ett säkert kort när man behöver skjuts. Jag säger alltid "javisst" och blir jätteglad åt att jag har en anledning att köra skönheten. Beroende på vad du har för kunskaper så är jag givetvis reserverad mot att rekommendera en CX förutsättningslöst, men den attityd man oftast möter hos verkstäderna att det skulle vara den värsta mardröm som finns är okunskap eller trångsynthet i 9 fall av 10. Ingen bilmekaniker vill erkänna sin okunskap och väljer därför att bemöta med en liten grad av fientlighet. Jag har en medelmåttig mekanikerkunskap som jag absolut inte vill skryta med. Men i mitt fall så lämnar jag hellre in bilen p.g.a ovilja att meka. Det kostar på en del när jobbiga fel skal fixas, men inte mer än på andra bilar (oftast). För 9 år sedan när jag köpte min första CX så åkte jag på tidernas blåsning och idiotförklarade mig själv och svor att jag aldrig skulle köpa franskt igen. Idag känns det precis tvärtom. Då var det ingen som talade om för mig, att det i fallet Citroën INTE är bra med stenhård fjädring och "BMW-vinkel" på bakhjulen. Försök få någon med erfarenhet som hjälper dig när du letar CX så kommer du antagligen att få en lite mer givande relation till din bil än dina vänner. (De som inte är lika modiga som du, vill säga..) Mvh Michael H gelgamesh@home.se -Lycklig (nästan alltid) ägare till en svart Gti Turbo2 -88:a (En himla kul CX-modell..)

Köpa CX?
    Karin A 2002-02-05:   Undrar om någon här kan hjälpa mig. Jag skulle vilja köpa en CX av de senare årgångrna. Skulle dock vilja ha en enklare modell med mindre risk för att massa finesser går sönder. Vilken tror ni är den billigaste & enklaste modellen att sköta?     Henrik:   Nån diesel måste väl betraktas som enklast och pålitligast. Vill man ha bensinmotor var väl CX20TRE den enklaste. Å andra sidan var de flesta CX:ar av senare årsmodell generellt ganska välutrustade så skillnaden blir inte så stor misstänker jag. Min favorit är CX25GTI. GTI'ns motor anses mer hållbar än 20TRE's och har ett skönt drag från låga varvtal. Själv skulle jag satsa på det fräschaste och mest välvårdade. En välvårdad CX som sköts väl är (oftast.....) pålitlig. En del förebyggande vård på elsystemet gör underverk. Många knasiga elfel beror på dumt placerade kontakter som ärgar liksom jordningar till chassit som ärgar. Har man en aning elkunskaper är det mesta ganska lätt att lösa och i de flesta fall inte speciellt dyrt. Måste man förlita sig på verkstäder kan det bli lite annat.....

Trött på Citroën...
    Niclas 2001-02-24:   Jag har ägt tre BX, en CX och nu en XM Break. Idag åkte vi från Piteå till Sundsvall, och jag frågade mig själv så här innan vi åkte.. vad ska hända på denna resa? Och mycket riktigt så frös slangen till vevhusventilationen, det är helt otroligt att man inte ska kunna åka någonstans utan att måsta åka in på en bensinmack för att tvätta av sig olja och skit pga. allt meckande ute på vägen. Undra vad som händer på nästa resa, kanske man ska hoppas att den går upp i rök. Nu blir det en Volvo V70. Jag kommer antagligen att bli överöst av svar som följd av detta inlägg, men handen på hjärtat, vem vill stå och skruva när det är -27, inte jag i alla fall!     Urban:   Jag tror att allt är en fråga om underhåll. Jag har varit borta en vecka (v.9) och kört min XM V6 i Härjedalsfjällen där temperaturen om mornarna har legat mellan -29C och -35C. Bilen har gått otroligt fint. Fjädringen har fungerat perfekt för att inte tala om starterna. Vid dessa temperaturer är sätena hårda. Växelspaken stel. Men startat har det gjort. Värmen kommer fint mm. MEN! jag använder bara syntetolja i motorn. Skulle egentligen haft det i vx-lådan också. Jag tror att man slipper allt klägg i vevhusventilationen i och med syntetoljan. LHM byter jag ofta. Då håller sig allt rent och fint och fungerar också. Peppa, peppa jag har aldrig blivit stående utmed vägen trots mina snart 19.000 mil. Det är inte alltid milen som är avgörande för det förebyggande arbetet utan också tiden. Jag tänker på slangar, remmar och sådant som kan klägga igen. Vissa saker torkar när det bara står. Lycka till med Cittran. Jag tror du skulle ångra dig enormt om du bytte till en V...o.

Kims erfarenhet av CX
    Kim 2000-11-13:   Hej alla, jag tänkte bara berätta hur underbart det är att äga CX:   Köpte efter långt letande i februari -00 en CX 25 GTi Turbo2 via Citroënklubbens "köp och sälj". Bilen är en -88 med 17.000 mil på mätaren, svart med röd skinnklädsel. Efter c.a. 2.000 mil sedan dess kan jag bara säga en sak - bilen är underbar!!! Motorn är en dröm och bilen fungerar i det närmaste perfekt. Jag skall inte påstå att det inte varit några problem; generatorn har bytts, halvljusreäerna har brunnit och glappar en smula efter byte, kupéfläkten låter ibland som ett maskingevär och borde bytas, hål i bakre hjulhuset har lagats, men ändå... den har aldrig svikit mig, startar som en klocka, motorn är närmast osannolikt stark och spinner som en (stor) katt och den är nybilsvacker med glänsande lack! Innan hade jag läst på många ställen att CX var en ständig problembil som snarast skulle ses som en inkörsport till oändliga reparationer. BX skulle vara ett mycket tryggare köp... (vår BX är efter ett år såld - ett år av oändliga problem och dyra reparationer) men den svarta skönheten svävar fram lika stolt som när den var ny.
Slutsats: man skall aldrig tro att det finns absoluta sanningar för något. Alla bilar, oavsett modell och år på nacken kan vara allt mellan himmel och helvete - man får gå på eget omdöme (samt kanske oberoende test)
Matthias kärleksförklaring till sin CX GTi -88
    Matthias 2000-07-17:   Vill bara uttrycka stor beundran och kärlek för min 25 GTi -88 (Myran) som tog mig både till och från Frankrike på semestern. Det enda som behövde fixas efter hemkomst var byte av bromsbelägg (99 pix på Biltema) och en ny returfjäder till kopplingspedalen. Kanske något hög bränsleförbrukning, men va fan, det kostar att bränna bayrare på de breda vägarna i Tyskland... En underbar resa förresten. Första gången jag åkt riktig cittra genom Europa men definitivt inte den sista! Den som inte låtit sin CX återse hemlandet bör göra det snarast. Speciellt Normandie rekommenderas, härligt kurviga vägar och DIRAVI´n gör nytta efter några besök hos calvadosbrännare och fois gras farmare...

Kenneths berättelse om hans odödliga CX Break
    Kenneth 2000-07-06:   Särimner!! Skall försöka att berätta denna lilla historia kort. För fem år sedan fick jag en ide att jag skulle köpa en kombibil, en diesel som skulle reggas som lastbil för att få nåt riktigt billigt att köra till jobbet med. Jag började mitt sökande hade tänkt mig en Peugeot 505 kombi, men det som dök upp var en vit CX kombi -84 och givetvis diesel. Efter mycket skepsis och att en Citroenkunnig meckarkompis dyrt och heligt lovat att hjälpa mig vid behov slog jag till. Grannarna skrattade, släktingar vänner osv, du är inte klok ojojoj köpa problem. Det var så här att 2 ägare bakåt hade fått ett kopplingshaveri åkt till aukt. verkstan och fått ett pris på 10.000 för att byta koppling, den blev utdömd. Så småningom kom de i kontakt med händige Nisse som fixade kalaset för 3000 spänn - det var bara det att händige Nisse hade inte skruvat med en CX förr så han monterade ihop fel & kopplingen dog redan innan 500 mil passerat, då gav de upp = utdömd igen. Så kom då mannen jag köpte bilen av in i bilden och tänke "äh!! Det är väl inget att byta koppling på en sån" - sagt och gjort, han satte igång och kopplingen blev bytt allt frid & fröjd hehe. Nä det var bara det att när han monterat in maskineriet på plats igen så var det bara servostyrning åt vänster.... Pris hos auktoriserade verkstan 10.000, hela klumpen till styrningen behövde bytas ut. Mannen blev ledsen och satte annons i tidningen. Jag började med att åka till skroten och fick pris på styrklumpen 150 spänn!! Bilen inhandlades och efter en halvtimme på skroten och tre kvart senare så fanns det servostyrning åt både vänster & höger. Sedan har milen rullat och bilen har blivit utdömd av bilprovningen av olika mekaniker för än det ena än det andra men hur det än gått så har det kostat ett par hundralappar och sen har Särimner stått på uppfarten igen. Det värsta och tristaste har varit allvarlig rost i bärande längsgående balkarna. Nå väl, sommaren -99 så tog kopplingen slut igen, ajajaj mekanikern tittade undertill och konstaterade att där är inte var mer att justera på den vajern vi får nog ta fram hagelbössan och skjuta den sorgligt.. Och jag som bytt olja & filter veckan innan, men jag vet ju hur stort projekt det är att byta koppling på den så jag tömde bilen plockade ut stereo och högtalare och var klar att ringa skrothandlarn - så tänkte jag "får nog prova att justera kopplingen i allafall". Kan upplysa om att jag bytt olja och filter 2 ggr sen dess och det är snart dags igen, altså Särimner har rullat 2.700 mil sen den utdömningen.     Så i måndags kom det verkliga eldprovet: Familjens Kadett hade stannat på motorvägen och behövde assistans. CX:en rycker ut & drar undan eländet in på en parkering. Kadetten får mun-mot-mun-metoden och startar, kablarna kopplas av, CX:en stängs av och av någon anledning så stänger jag även av Kadetten vilket jag inte skulle gjort för den var stendöd igen. Nåja får väl starta ufot igen och ge konstgjord andning igen - men då händer nåt jag aldrig varit med om: startmotorn bara varvar upp och skenar, tänker vad i h-e..... Nåväl Kadetten kommer igång ändå och för första gången skall då CX:en bli dragen (det är ALLTID den som drar annars) faktiskt första gången det behövs kan nämna att jag ägt 5 Mercedesar innan CX:en och samtliga har behövt dras hem vid olika tillfällen. Nåväl vi provar att dra igång, samma konstiga ljud vi ger upp åker hem och mekanikerkompisen åker med upp dagen efter för att konstatera vad som hänt (han med hagelbössan). Oljepåfyllnings locket av, kör startmotorn inget rör sig = kamremmen har smällt !! Det är oftast dödlig utgång och definitivt vad beträffar dieselmotorer. Han säger, tyvärr nu är det slut, vilket snöpligt slut att det skulle ända så här! Maskinen är nämligen f ö perfekt, går som en klocka och det "hver gang". Så deprimerande trist, och jag som verkligen behövde bilen i sommar.
    Jag bestämde mig för att förhöra mig hos den lokala Peugeot/Cittra-verkstan som skrattar och frågar om det var plockepinn under ventilkåpan, och säger sen att "det brukar inte vara några större problem kanske nån stötstång har krökts men det är det enda som kan hända". Jag fick med mig 8 begagnade stötstänger och en ny kamrem - 250 spänn fattigare. Iväg till parkeringsplatsen 6 mil bort där den dog, för att utomhus under minst sagt torftiga förhållanden byta remmen och tro't eller ej, men Särimner står på uppfarten igen och har gått hem för egen maskin, dock med lite oljud - hade nämligen ingen större lust att byta stötstänger på parkeringsplaten om man nu kunde slippa!! 1 timme och 45 minuter tog det och då var verktygen och domkraften ihoppackade och instuvade oxå. Alltså inte ens ett kamremshaveri som skulle ta död på vilken bil som helst lyckades släcka livslågan för vår kära Särimner !!
    Skall bli spännade och se vad som händer nästa gång med dennna otroliga vagn, en sak är klar att den skall inom kort bli officiellt döpt till Särimner så det syns vem som kommer när den kommer.... Håll utkik för det vita ufot....
    PS: Kan oxå nämna att när jag fick hem den till vår lilla stad så fanns det ett tiotal sådana här vagnar, idag är det bara vår kära Särimner kvar. Jag har räknat in de andra på skroten och plundrat dem på diverse delar efter hand. Skrothandlarn påstår att det är bara jag som frågar efter delar till CX numera........

Bogsera CX?: Till toppen av sidan
Bogsera CX
    Daniel 2009-02-09:  När jag läst om CX så har jag förstått att bogsering är ett litet elände med den, bromsarna om jag förstått rätt. Min fråga är således; Finns det några tips på enkel/billig/säker bogsering av en CX? Skulle helst bara sätta i en bogseringslina och sitta och bromsa då och då på resan, men om trycker avtar i bromsen så antar jag att man ligger rätt illa till.     Göran W  Vanliga bromsen fungerar inte! Inget hydraultryck - ingen broms! Pedalen skapar inget tryck till bromsarna - öppnar bara bromsventilen. Låt motorn snurra med och bygga tryck en stund men ta det vackert i början innan trycket är uppe! Du känner snabbt på styrningen när trycket tar slut (närmare 90 graders rattspel utan tryck vilket kanske är den största chocken och risken om du inte är beredd).
    Daniel:  Okej, så bara jag ser till att ha en mellanhög växel i, så bygger den upp tryck nog för mig att kunna bromsa? Inget annat som behöver göras? Tändningen, voodooritualer eller annat mysko? Reser den sig också? Så man klarar ev knölar på vägen?     Millgard  Javisst reser den sig, allt funkar ju som om motorn gick av sig själv (även AC med andra ord). Du kan med fördel ha femman i vid bogsering i moderat fart. Tomgångsvarv räcker för att trycket skall hållas uppe. Dessutom smörjs växellådan på det viset.Inga Vodooritualer heller men ta bort relät till bränslepumpen.

Köpa CX utomlands?: Till toppen av sidan
Köpa CX utomlands
    Peter 2008-05-02:   Det enda sättet att få tag på en T2 med taklucka verkar vara att köpa den från Tyskland. Där verkar de vara möjliga att hitta - den enda jag råkat på i Sverige fanns i Östersund, den var snygg utanpå men helt genomrostig under.     Importkostnader?   Enligt artikel i Dagens Nyheters motorbilaga 2008-05-03 är kostnaderna: korttidsförsäkring Tyskland 1.250:-, registreringsbesiktning 2.170:-, skrotningsavgift 1.500:-, svenska nummerskyltar 120:-, broavgift Öresundsbron 300:-, färja 515:-. Summa 5.855:-, plus bensin för hemresan.
    Några länkar:
Autopower - bra sammanställning.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan