Citroën CX mekartips -> Motor -> Ventiler
Ventiler
      Uppdaterad 2006-06-15
CX 25 GTi

Ventiljustering: Till toppen av sidan
Ventiljustering CX
  Leif A 2001-11-12:
- Är CX-motorn en stötstångsmotor med "normala" vippor på topplocket som justeras med ställskruv/låsmutter?
- Är angivna ventilspel i instruktionsboken för varm eller kall motor?
- Hur mycket måste demonteras runt motorn innan man kommer åt att utföra ventiljustering?
  Anders (DK): Om jeg mindes ret, er alle CX-er med justérskruer og låsmutter. Ingen motorer har shimsad justering af ventilspillerum. Der kan være olikheder med korte stödstænger & sideliggende knastaksel eller topliggende sideknast aksel uden stødstænger. I båda tilfälle er det vanlige "vipper", med vanlig justering. I alle tilfælde gælder uppgifter på ventilspillerum altid kold motor, om ikke andet er angivet. Da skal man observere, at "kold" motor er koldt på verkstads rummet, altså ca. 21 grader, og det gælder altid over natten, altså helt stabiliseret temperatur på hele motoren.
    Du skal endast demontera hvad som behøves for at skrue af ventillåget. Observere at det er tvättat, inden du afmonterer, at du ikke får skidt i olien og "vipperne".
   Tips: demontera tændstifter, da er det meget enkelt at varve motoren med hånden til korrekt lukket ventil stilling. Da kan du også kontrollere at kolven er i top, der hvor ventilerne skal lukke af.
   Inden du monterer ventillåget igen, skal du kontrollere, at låget ikke er trykket og hvælver, og dermed giver olielækage i pakningen. Er det tilfældet må du arbejde den tilbage, så den akkurat er indenfor pakfladen igen. Pakningen må være perfekt, om du vil undgå oliespild.

Ventiljustering GTi Turbo
   Thor Ø J (N) 2001-08-13:
Har en GTI Turbo. Har ikke justert ventiler på de siste 70.000 km. Det er uklart hva serviceanbefalingene er og verkstedene mener stort sett det ikke skal gjøres. Jeg har nå tikking fra ventiler som minner om min gamle DS og vurderer å forsøke å justere selv.
- Hvor vanskelig er det å justere ventilene selv på GTI Turbo?
- Hvor viktig er det å gjøre det?
  Bjørn E R: Ikke justert ventiler etter kjørte 70.000 km? Er du ikke glad i bilen din? Dette skulle vært gjort for 30.000 km siden - så se å få justert ventilene meget snart, du får en hyggelig overraskelse m.h.t. til at tikkingen blir borte. Og så går sannsunlgivis motoren slik den skal!
  Christian R: Ventiljustering fikser du fint selv, enkel jobb:
- Jekke opp høyre forhjul og sett bilen i femte gir.
- Ta av framre del av innsuget (den det står turbo på).
- Skru av toppdekslet.
- Så er det bare å dreie hjulet og følge anvisningen i Haynes eller lignende, der står det hvem ventil som skal være åpen og hvilke du skal justere da, veldig enkelt.
- Du trenger bladsøker 0,15 på innsugsventiler og 0,20 på utblås. Bladsøkeren skal gli med litt motstand mellom ventiltopp og vippearm, justeringen er på andre enden av vippearmen (10 mm og flat skrutrekker).
- Dette er fin kveldsjobb, bare kos.
  Thor Ø J: Takk for respons. Jeg satte bilen på verksted og angrer allerede at jeg ikke gjorde det selv. Jeg gjorde det alltid selv på mine DS 23. Det kostet meg 2.300 kr!

Ventiljustering T2
   Geirkenn (N) 2006-05-04:
Skal justere ventilene i morgen og har i denne forbindelse noen spørsmål. I Haynes manualen er dette beskrevet i forbindelse med 2400 motoren men i supplementet for 2500 motoren ikke beskrevet. Er det forholsvis likt er det også her innsugsventiler på lang aksel og eksosventiler på egne aksler. Mål på bladsøker?? Andre spesielle ting og ta hensyn til?
  JonSto: Ta en titt på side 21 i dette dokumentet:   Topplocksrenovering.doc

Ventiljustering CX TRi
  Bosse H 2006-08-06:   Hur justerar man ventiler på CX 25 Tri -89 M25/668 motor? Arbetsgång + ventilspel.   Jarre:  Insug: 0,15mm   Avgas: 0,20mm   Ställ in så pass mycket att du känner motstånd när du drar bort bladmåttet. Arbetsgången: Dra bort tändkablarna från stiften. Skruva bort tändkabelskenan från insuget och vik hädan. Häkta av gasvajern. Lossa insugsrör vid gasspjäll och insugningsrören (4st mindre) som förbinder i mitten. Skruva bort 2st 10mm muttrar (under insug), som håller insugningseheten. Ta tillvara på gummibussningarna och inre distansrör. Lyft ur insugsenheten. Gör rent runt ventilkåpan. Lossa 2st 11mm skruvar som håller kåpan. Lyft ur kåpan. Dags att justera!!!!!!
Tips!!! För att rotera motorn, kan du ta bort gummihättan på centrummuttern på kamaxelns remskiva och använda en hylsa och spärrnyckel för att brida runt. Vrid medsols annars så lär du ju lossa muttern.

Ventiljustering CX 25 GTi
  Ivar S 2002-04-06: Just som jag blottlagt vipporna under kamkåpan kom jag på att jag har lämnat min Haynes-manual på jobbet och alltså inte vet hur motorn ska stå när jag ska justera ventilerna. Finns här någon som har en manual till hands? Jag försökte följa en DS-manual men den verkar inte stämma överens. Ska 0,15 mm och 0,20 mm vara det största spelet på vipporna eller bara ett spel i ett visst läge?   Anders (DK): Ja spelet er ret - altid ved hemmekall (21 grd C) motor. Inte utendörrs kall motor! Haynes CX:
exos öppet
# 1
# 3
# 4
# 2
- justere
  insug 3 + exos 4
  insug 4 + exos 2
  insug 2 + exos 1
  insug 1 + exos 3
insug spel = 0,15
exos spel   = 0,20
  Ivar S: Det var alltså samma förfarande som motorn i en DS. Tyst blev det, men det brukar inte ta mer än 500 mil förrän det är dags igen.

Ventiljustering CX T2
  Jens N 2004-07-29:
Är nybliven ägare av en CX GTi Turbo 2 av -88. Jag tänkte börja med att justera ventilerna men jag vet inte vilket spel de ska ha.
  Magnus Å:  Ventilspelet ska vara 0.15 mm på insug och 0.20 på utblås, motortemp 20 C. Ventilerna ställs i denna ordning:
- utblås 1 öppen: justera insug 3 + utblås 4
- utblås 3 öppen: justera insug 4 + utblås 2
- utblås 4 öppen: justera insug 2 + utblås 1
- utblås 2 öppen: justera insug 1 + utblås 3

Misständning försvann med ventiljustering
  Graham Kearns (UK) 2001-09-15: I recently asked for advice on what could be causing an intermittent mis-fire at light throttle openings on my 1985 Series 1 CX25 GTi. Yesterday I checked the valve clearances and a couple of them were a bit tight. I set them all to the book. Guess what? No misfire now!

Tickande ventiler?
   Arjen D R 2001-04-08: If you hear the valves of the engine pink continuesly when the engine runs, what could be the problem?   Alan D: The 'rattling' noise can be the fuel injectors. It is a very regular tick-tick-tick.... and is quite correct. Listen with a screw-driver between ear and inlet manifold. If that noise stops, the engine stops.
  But it could also be valve stem clearance too high. The valve clearances should have been reset after the car had travelled a few thousand miles/kilometres. If not, they tick. After that time they need no more adjustment. (I have three CX25s, and have had five others, so have experience.)

Ventilknack: Till toppen av sidan
Knackningsljud i motor CX20
  Iceman 2004-08-29:   Jag har en CX20 -84 med original motor. Plötsligt började det låta i motorn - ventiljustering trodde jag. Så jag öppnade kåpan och justerade. Hittade utloppsventilen på cylinder nr 1 (första cylindern från generatorshållet) med 0,55 mm avstånd - det ska vara 0,25. Så jag justerade ner den och trodde att jag hittade felet, men det var ingen skillnad, låter fortfarande jättetydligt. Det låter som ett knak som kommer mest från närheten av cylinder1. Jag var inne och kikade i cylinder1 genom tändstiftshålet med hjälp av boroskop men jag kunde inte se någon synlig skada. Till detta vill jag tilläga att vattenpumpen läcker de senaste 2 månaderna, kan det vara den som låter?   Millgard: Kan vara vevlager eller kanske mest troligt, lagret till vattenpumpen. Byt, vilket du måste göra i vilket fall om den läcker.
  Iceman:  Nu har jag varit på bilen: tog bort remmen från vattenpumpen men det låter fortfarande när jag startar. Nån trodde att det kan vara kamaxeln som måste bytas...   Calvert: Jag hade ventilknack på min gamla Pallas -83 (douvrinmotorn). Jag löste det inte då men efter att ha läst en del inlägg nu efteråt har jag kommit fram till att det troligen var en sliten ventilvipparm. Då är det tydligen meningslöst att justera ventilspelet på den ventilen. Jag hade lyft av vipparmsbryggan och känt på vipparmarna!
  Iceman:  Äntligen!! Det visade sig att det var vipparmen till avgasventilen vid cyl4 o cyl3. Men det är helt otroligt att bilen gick överhuvudtaget - det var ett slitage om 2,5 mm djup in i vipparmen! Hittade ingen skada på kamaxeln. Jag gjorde jobbet i går o det känns underbart att få starta den igen o höra hur tyst den kan gå. Frågan är vad kan orsaka detta?
  Nu är det vattenpumpen som är kvar. Lite orolig för bytet där eftersom kamremspännaren sitter där. Har ni nån hänvisning till hur bytet går till enklast? Och jag tyckte sist att spännaren till kamremmen inte lirar som den ska, hur testar man den, kan man smörja den eller nåt?

Ventilkåpspackning: Till toppen av sidan
Oljeläckage ventilkåpan
  Daisie 2005-08-01:   Oljeläckage på min CX 25 som jag TROR kommer från ventilkåpspackningsregionen... det finns olja på " läppen" dedanför ventilkåpa och vad för krafs det sitter där i framkant av motorn... Är det en stor manöver att kolla om det verkligen är där det läcker? Är det en stor manöver att byta nämnda packning? Kan man sära till en egen packning av material från Biltema( ja, jag vet att mången god mekare anser det vara skräpigt men jag har en karta ligger) eller måste man köpa den? Jag vill ha det fixat innan besiktningen då vissa av våra besiktningsgubbs är petiga med oljeläckage.   Frenchie:  I vilket fall väldigt bra att fixa detta eftersom oljan rinner vidare ner på motorfästet och svampar sönder detta med alla de effekter det har... Använd en flytande packning annars, t.ex. blå Loctite. Håller alldeles utmärkt, akta bara så du inte lägger så mycket att du får in packningsrester i oljekanalerna.
  Lars H:  Byte av ventilkåpspackning är en relativt enkel sak. Dela insugningsrören och lossa dessa var enkelt. Sedan att lossa ventilkåpan var också lätt att göra. Packningen är billig. Tänk bara på att momentdra skruvarna som håller ventilkåpan vid återmonteringen. De ska dras med rätt moment annars blir kåpan deformerad.
  Daisie:   Å vilket magiskt moment är då detta ? Jag drar "lagom" så länge ( feminint "lagom" betyder " inte hårt som fan...")   RuneCX:  0,5-0,8 kgf/m, lagom alltså.
  Daisie:   Nu har jag kört bilen ett tag och lite längre och den irriterande lukten av bränd olja är borta. Så felet verkar vara löst.

Olja runt tändstiften
  Kobbe 2001-01-21 Jag får motorolja runt de två tändstift som sitter mot växellådssidan till... det måste väl då vara en trasig ventilkåpspackning... eller?? Om det nu är så - kan det på nåt sätt komma olja/oljedimma ner mot lamellerna och kleta fast dom???... har nämligen en dålig urkopplingsfunktion.   Maurizio: Jag tror att din analys är fel. Det lär inte komma olja på lamellerna, framförallt skulle det inte kleta fast dom, snarare tvärt om, kopplingen skulle slira och det skulle verkligen lukta bränd olja. Det sitter gummiringar vid varje tändstift, ta av ventilkåpan och kolla dom, det är osedvanligt lätt att göra på CX. Lossa bara insugningen om det är en GTi och vik undan den med gaswiren kvar.Sedan är det bara att lossa de två skruvarna i kåpan och lyfta av.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan