Citroën CX 25 mekartips -> Tändsystemet -> Tändkablarna Uppdaterad 2004-09-20

Tändkablarna: Tändkablar Bougicord
Resistorkablar 2-5 kiloohm (olika resistans beroende på kabelns längd). Bougicord 4033 är rätt typ. Tändkablar från Bougicord Priskoll tändkabelsats
artikelnr C-95605678
(uppgifter inhämtade november 2001)
550:-
602:-
873:-
825:-
920:-
250:-
  40:-
  Autofrance Helsingborg (inkl. frakt 50:-)
  Nettodelar Åkersberga
  Nettodelar Åkersberga (orginalkablar)
  LJ reservdelar Göteborg.
  Westernhemispheres USA.
  Mekonomen ("piratdel")
  Returbilen Malmö (begagnade!)

Typ av kabel:   Peter Å 1998-12-10:
Vad kan hända om man använder icke-resistorkablar? Hur vet man vad det är för typ av kablar förresten? Jag köpte fabrikat Beru och de skulle vara rätt till min CX 2400 GTi enl. uppgift på Mekonomen. Blå och fina, och bilen går mycket bättre med dessa kablar än med de gamla.   Bert: Det som hände i min bil var att de spikar som alltid produceras av tändkretsar blev så stora att de påverkade tänddatorn. De räknades in bland pulserna som kommer från tändlägesgivaren, så att det blev mer och mer förtändning för varje cylinder. Jag har en CX 25 -87 med två givare. Det är några hundra kuggar (kommer inte ihåg exakt).
  Datorn nollställs vid varje varv och sedan räknar den kuggar och ger impuls till tändspolarna. Första cylindern går bra, det är inte så långt från nolläget. Vid nästa cylinder har den hunnit räkna in ett antal spikar också, så tändningen kommer något för tidigt. Tredje cylindern lite värre och sista (vänstra) cylindern får alldeles för tidig tändning.  Min motor gick väldigt varmt och ganska tungt, men man märkte ändå inte att det var någon stor katastrof på gång.  Citroën lyckades inte lokalisera felet trots många försök.  Efter några tusen mil gav vevstakslagret på sista cylindern upp. Motorn går fortfarande att starta men det låter hemskt illa.
  Problemen med störningar in i datorn blir värre med icke-avstörda kablar, icke-avstörda stift, samt med kortare kablar mellan tändspolar och dator. Man kan mäta på en tändkabel med ett vanligt universalinstrument och se om den är avstörd. En avstörd kabel håller några kilo-ohm, en ren kopparkabel något ohm max.
  Jag vet inte om nyare boxar är lika känsliga, de har ju en givare isället för två. Om din bil går bra så är det nog inga problem.  Mina kablar tillverkade jag själv av tändkabel på metervara.  Den går för övrigt bra med dessa kablar med resistorstift, men med vanliga stift går den knappt alls. Alltså går gränsen där nånstans. Jag skulle rekommendera både avstörda kablar och stift.
  Bosse: Till insprutningsbilarna bör man använda resistorstift, NGK BPR6HS funkar bra både för 2,4 och 2,5-litersmotorerna enligt min erfarenhet. Tändkablar - kör original! Autofrance i Helsingborg, 042-20 16 20, har till skapliga priser.

Rengøring av kabler:   Anders (DK) 2002-02-23:
Plukke af alt: kablage for stifter, kabel for tændspole og skyddshætte for spolen. Alt skal gøres godt rent i benzin med en malerpensel. Siden skal du lade det torke godt og rengøre godt igen med køkkensprit. Specielt udgør gummiplugger for stifterne et problem, de skal rengøres meget godt. De optager vanligt en belægning af olie og skidt, som giver falsk vej for gnisten. Før du eftermonterer igen, skal du desuden rengøre så godt du kan i brønde for stifterne med mjukpapper, og siden have stifterne ud: samme sag med benzin og sprit, og kolla elektrode afstand. Om du ikke ved hur mange mil stifterne har kørt, er det bedst at bytte dem ud. Se til at de eftermonteres korrekt, så du ikke skader (spricker) isolationen, det er nemlig även en meget vanlig fejl. I DK er det uomgængelig nødvendigt at slutte af rengøring af tændingsanlæg, med at sprute alt over med silicone, for fugtskydd. Om du bor i syd-S eller Stockholmstrakten vil du også have behov for dette, for da har du også vanligt fugtigt vejr.

Praktikfall XM:   Sudden 2000-05-26:
Har en Xm 2,0 16v -95, den går som en dröm på alla varvtal utom de som ligger i intervallet 3000-4000rpm, där rycker den otroligt mycket. Bilen kan vara symptomfri flera månader för att sen gå illa några veckor.Är det någon som har eller har haft liknande problem?   Alf: Hade liknande fel på en BX - visade sig vara styrmodulen för tändningen. Ca 200 kr på Biltema
  Henrik: En vanlig ryckkälla är kassa tändkablar. Är de dåliga så innebär det tyvärr ofta att tändspolen skadas till slut. Prova att motståndsmäta varje tändkabel samtidigt som de böjs. Resistansen varierar något men bör ligga på någon kilo-ohm. Blir det avbrott i en tändkabel så är ändå spänningen så hög att det blir överslag på något annat ställe. Sker det i tändspolen så brinner ofta tråden i denna av.

Praktikfall CX:   Rolf i Strängnäs 2002-11-21:
CX Gti T2 -89. Innan topplocksbyte fanns orginal tändkablar. Bytte till ej avstörda koppartrådskablar. Kan detta störa elektroniken? En digital voltmätare går inte att använda närmare än en halv meter från kablarna när motorn går. Någon som har erfarenhet av detta?   Johan G: Trist att du skrotade ut dina kablar. Varför? Var de helt sönder? Det nästbästa du nu kan göra är att plocka ett par kablar ur en annan CX på en skrot. Det bästa du kan göra är att köpa nytt; Bougicord 4033. Varför? Kolla här . Dessvärre bedrar snålheten som så ofta förut visheten...
  Jerker: Ej avstörda kablar blir ett stort problem med induktion, det är ganska höga spänningar i det elektroniska tändsystemet.
  Bert: Jag körde kopparkablar och icke avstörda tändstift i min CX TRi, den motorn skar så småningom. Det går inte med kopparkablar - spikarna in i tänddonet blir alldeles för stora. Sätt åtminstånde i avstörda tändstift så att du får någon resistans i serie. Eller sätt i avstörda stift. Torbjörn F trodde inte att en hel insprutning skulle påverkas så mycket, han ansåg att det förmodligen var en kombination av flera fel varav dålig jordning var ett av dem. Mycket möjligt att det är så. Jag har ett helt gäng extra jordkablar i min T2, mellan motor, kaross och minuspol på batteri. Vet inte direkt om dom gör någon nytta, men dom skadar säkert inte.
  Min CX Tri blev väldigt konstig av kopparkablar och icke avstörda stift. Svår att starta, gick oerhört dåligt på låga varv, blev väldigt varm, kändes trög i största allmänhet. Jag trodde mig komma fram till att spikarna möjligen räknades in bland pulserna till datorn så att tändningen blev för hög. Därav den heta motorn. Det skar hursomhelst så småningom, kan ju ha varit nåt annat också. Eller kombinationen som han sa.
  Jag sprättade för övrigt också upp kabelstammarna för att kolla. Såg att de två gröna (hihi, alla kablar är gröna...) kablarna till tändspolarna från datorn var flera meter långa och gick runt halva motorrummet. Eftersom det var problem med tändningen så snyggade jag upp och kapade ner dom till rimlig längd. Efter det så startade inte bilen alls, inte en tändning.
  Vi var på väg på skidsemester, så snabba råd och dåd gällde. Frugan frågade vad jag gjort, och föreslog då att sätta tillbaks långa kablar igen. Tog några meter högtalarkabel och la i serie. Buntade ihop som två bollar, och vips så gick motorn igen.
  Det här borde gå att upprepa med vilken CX (med elektronsisk tändning) som helst. I med koppartändkablar, byt till icke-resistor-stift och korta ner de två kablarna från styrenheten. Då borde motorn vägra att starta och/eller gå väldigt dåligt. Jag mätte upp spikar på styrkablarna vid styrenheten på över 400 volt, mätt med ett oscilloscop. Mätte naturligtvis inte när den fungerade.
  Rolf: Intressant med de långa kablarna. Det finns också många mystiska skarvningar i härvorna har jag upptäckt. Motorn i den här T2n går som sagt ganska hyfsat på tomgång men utöver tomgång så börjar den missa. Som jag nämnt förut så uppför sig temperaturdisplayen konstigt också liksom vattentemp- och oljelamporna. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer efter tändkabelbytet. Jag rapporterar!   Bert: Det har du rätt i, när jag tänker på det, min display var ett flipperspel när jag hade de här problemen och det försvann direkt med nya (r)- stiften.
  Rolf 2002-11-21: CX Gti T2 -89. Symptom: Startar men går mycket dåligt. Digitalinstrument slocknar ibland, vattentemplampan och gul oljelampa blinkar.
  Åtgärd: Bytte till skärmade kablar (blå) från Mekonomen - motorn går nu perfekt, alla instrument fungerar normalt.
  Orsak: visade sig vara icke-avstörda tändkablar.
  Bert: Grattis! Där ser man vad en tändkabel kan ställa till med.
  P Åberg: Skärmade kablar är inte samma som resistorkablar - eller? Intressant eftersom tändkablarna är viktiga för CX:en.
  Bert: Det funderade jag också på. Kollade i Mekonomen-katalogen, där står att kablarna har en ferromagnetisk silikonkärna lindad med rostfri ståltråd som ger ett avpassat motstånd för optimal radioavstörning. Låter väl som om det skulle fungera, vilket det tydligen också gör. Bougicord (original) har en grafitkärna med lindad ståltråd har jag för mig, länge sedan jag klippte isär nån. Huvudsaken är uppenbarligen att man inte kör med koppartråd. Man kan läsa om liknande problem för t.ex. Volvo i kabelkatalogen på OKQ8, där står att modeller efter nåt datum skall ha avstörda kablar, antagligen av samma orsak, att tändsystemet inte tål spikarna. Det var egentligen så jag kom på lösningen för min TRi.
  Rolf: Det är ju riktigt, kärnan i Mekonomens blå kablar är lindad med en metalltråd och egentligen inte "skärmad" utan avstörd. Den längsta kabeln (ca 95 cm) passar lagom till stiftet längst bort. Jag köpte 2 st av de längsta och 2 st 10 cm kortare. Kablarnas vinkelhylsor passar inte alls på spolarna så jag köpte kablar med raka hylsor i båda ändar. Den trängre hylsan passar på spolarna. De vidare hylsorna i andra änden passar ingenstans så de kasseras. Jag flyttade över orginalhylsorna som sitter på stiften. Ganska enkelt att öppna och klämma åter metallblecket på kabeln. Tre kablar bör kortas för att det skall se snyggt ut och man bör vara noga med att kolla att metallstiftet i änden sätts in på rätt ställe. Ca 250 kr kostade allt. Tändkablar från Bougicord

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan